Jump to content

Trykktegn


Resuam

Recommended Posts

Har ladet disse med 43,3 gn N130. Makslading er oppgitt til 44,8 hos Vihtavuori sine sider:

 

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=88

 

Kula er 120 gn fmj fra lapua og kaliberet er 8x57is med original 56cm pipe fra sauer i en sauer 404 med alu-kasse. 
 

kronograferte 7 skudd i helga i ca 2 grader og fikk 906m/s i snitt. Variasjon på 10m/s. 
 

Da jeg sjekket hylsene syns jeg at hettene ser litt flate ut. Vet at jeg er et stykke unna maks, men vet også at trykk, og dermed faktisk makslading, vil variere fra våpen til våpen. De er skutt to ganger nå. En gang da de var fabrikkladet og så denne gangen. Den hylsa med hel hette er skutt bare en gang og da som fabrikkladet. Har ikke ladet lenge og er ikke god til å lese trykktegn. Hvordan ser dette ut? Er det ok eller bør jeg dra ut kulene og lade på nytt?

 

IMG_5646.jpeg.78ff055683038a108f80b2f9957d0dfa.jpeg

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Disse er helt normale. Skal du bedømme trykktegn ved å se på tennhetten er det mange feller du kan havne i. Den mest vanlige er at hylsen er litt for kort for kammeret ditt, da blir patronen dyttet frem av tennstempelet til den stopper. Når tennhetten omsettes blir det kraftig trykk inne i hettelommen og tennhetten blir dyttet litt ut fra tennhettelommen. Når trykket stiger i patronen blir patronbunnen trykket tilbake mot sluttstykket og tennhetten blir trykt inn i tennhettelommen på nytt. Da blir tennhettten flat, ikke på grunn av overtrykk, men på grunn av at den har vært litt ute av hylsen og er trykt inn igjen når det er høyt trykk inne i hetten. Skal du bruke tennhettene som trykkindikator må hylsene være så trange i kammeret at du må bruke litt kraft for å få lukket sluttstykket. I tillegg må hettene være satt inn til nøyaktig samme nivå, helst ørlite grann under hylsbunnen. Da kan du sammenligne hvor flate hettene er for flere ladninger. Uten at du er så nøye med alle dimensjoner er trykkbedømming på tennhetter ubrukbart. Det eneste du kan se er om trykket er lavt. Da ser du på den tennhetten som er minst flatklemt. Måling av ekspansjonsringen er litt bedre som indikator på trykk, men fremdeles upålitelig. Den beste måten å vurdere trykk på hobbynivå er å måle utvidelser i hettelommen, blir tennhettene lettere å sette inn for hver gang er trykket for høyt for de hylsene du bruker. Andre hylsefabrikat kan tåle høyere trykk. For å gjøre dette lader du samme hylse flere ganger med samme ladning og sjekker hvor lett tennhetten går inn i hettelmmen.

Som hjemmelader er kruttprodusentenes oppgitte ladedata det beste vi kan bruke.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hvordan forestillingen om at det er mulig å lese ut trykk på utseende på hetter, tyngde på hevarmsløft, nivå på smell/ rekyl osv har satt seg så grundig hos så mange er ikke helt til å forstå. Selv utvidede hettelommer er ingen sikker indikator på for høyt trykk (som Per S nevner over). Det beste verktøyet vi «vanlige» har for kunne bedømme trykknivå sånn noenlunde er en pålitelig kronograf. Bruker man ladetabeller og kjente komponenter skal man ikke klare å lage farlig ammo, men det betyr ikke nødvendigvis at ladningen er «sunn» i en gitt kombinasjon av våpen og komponenter. Eksempel; .300 Winmag ladet i lette Normahylser godt innenfor maks i tabell og verifisert til hastighet innen forventet ut fra tabell, begynner å gi slappe hettelommer ila  2-3 omladinger. For høyt trykk ift «maks», neppe. For lette/ myke hylser for denne ladningen, sannsynligvis. 

Link to comment
Share on other sites

Selv med en kronograf kan en bli lurt, men en oppdager lettere at noe er feil. Det viktigste med kronograf er at en får et varsell og kan stoppe dersom hastigheten er høyere eller lavere enn det fabrikantene oppgir for denne kruttladningen. Da skal man sette seg ned å tenke.

Jeg kan nevne to tilfeller der jeg har opplevd at hastighet og ladning ikke samsvarte. Den siste Kragen jeg bygde opp for baneskyting testet jeg med hjemmeladd ammunisjon som skulle gi under 770 m/s. Ammunisjonen målte jeg til litt over 800 m/s. Da ble det full stopp, og jeg testet videre en annen dag med to loter Rano super som skulle gi 770 m/s. Begge ble målt til litt over 8oo m/s, samme som hjemmeladd. Dette løpet ga  konsekvent litt over 30 m/s høyere hastighet enn beregnet. Jeg har aldri funnet noe årsak til det. Ved et annet tilfelle skulle jeg lade jaktammunisjon til en .243 rifle, men fikk ikke hastighet, og jeg vurderte trykket til å være svært lavt. Kruttmengdene ble gradvis øket til de var langt over maksimalladninger, men fremdeles ikke hastighet eller trykktegn. Ved måling av løpet innvendig viste det seg at riflingsdybden var for dyp, En pluggtolk viste korrekt diameter over bommene, men med en blyplugg viste det seg at riflingen var så dyp at kulen ikke fylte opp løpet og kruttgassene gikk forbi. Dette er feil som en ikke finner uten kronograf og måleutstyr. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...