Jump to content

Paralakse DFS feltskyting


KKJ80

Recommended Posts

Hei

skyter en  feltstevner og ser at jeg fort glemmer paralaksen på noen hold. 
med kort klargjøringstid blir det fort at man fokuserer på god avstandsbedømming

sjekke klikktabell stille for avstand deretter vurdere vind og finne god stilling. 
og så glemmer man paralaksen. 
er det en optimal paralakse avstand feks 500m man kan bruke på avstander fra 100 til 600 meter

som gjør at siktet er klart og man treffer greit? 
 

eller bør man trene mer på alltid å stille paralaksen. 
 

kkikkertsikte jeg bruker er kahles k624i

 

 

Edited by KKJ80
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 minutt siden):

Bare å stille på 100 m.

Feilen blir jo liten, men jeg pleier å stille på 300m. Eller til "skarpt". Stilt på 100m er jo ikke skiva i nærheten av skarp på 500m, selv om parallaksefeilen nok er bortimot neglisjerbar.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Still alltid på figuren sin normalavstand. Det kan gjøres før du legger deg ned på standplassen. Er figurene oppgitt ved påmelding, kan parallaks justeres når du går fra forrige  hold.

Edited by IvarU
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (10 minutter siden):

 

Like mye ett langholdsproblem som f.eks 500m

Litt ufullstendig setning, så jeg er ikke helt sikler på hva du mener. 
 

Men siden maksimal parallaksefeil i avvik vokser lineært med avstanden fra der siktet er justert inn, betyr det at om man regner i vinkel, som er det mest relevante for alle avvik når man skyter. Går vinkelen mot en fast verdi, relativ liten vinkel, når avstanden fra der siktet er stilt inn øker, mens vinkelen bare øker og øker, jo nærmere blinken er mot skytteren. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, amatør said:

Litt ufullstendig setning, så jeg er ikke helt sikler på hva du mener. 
 

Men siden maksimal parallaksefeil i avvik vokser lineært med avstanden fra der siktet er justert inn, betyr det at om man regner i vinkel, som er det mest relevante for alle avvik når man skyter. Går vinkelen mot en fast verdi, relativ liten vinkel, når avstanden fra der siktet er stilt inn øker, mens vinkelen bare øker og øker, jo nærmere blinken er mot skytteren. 

Jeg refererte til setningen om at det i hovedsak er ett kortholdsproblem.

Ikke uenig i at det kan utgjøre mere på kort avstand enn lang avstand. 

Men har erfart at det kan utgjøre rimelig mye på 500m under F-Class/BR500m også. 

Slik at jeg personlig justerer paralaksen under feltskyting.

 

John 

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (1 time siden):

Like mye ett langholdsproblem som f.eks 500m

Nei, ikke egentlig. Du skal stille parallaksen veldig feil for at det er et problem på 500m. På 15m er det KRITISK. Kanskje har det noe å si på UNL og sånt - men du VINNER et feltstevne med samlinger som ville sendt deg nederst på lista i UNL.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ideelt stiller man parallakse til man ikke har parallaksefeil. Ideelt sett er det sammenfallende med "skarpt", og sjelden langt fra hverandre. Tall på et hjul har sjelden noen reell verdi.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er jo bare å ha øyet midt i utgangspupillen hver gang. Da blir det ikke parallaksefeil, selv om siktet er helt feil stilt.

 

På korte hold kan tallene være det beste man har. Brukes av luftgeværskyttere, som har spesielle sikter med store ratt på justeringen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...