Jump to content

Kappe 223 løp med 1:8 twist


S.O.N

Recommended Posts

Har en tikka hunter i 223, og har satt på en demper.

Er så fornøyd med den at jeg tror jeg bare vil bruke demper heretter.

 

Børsa har opprinnelig 60cm løp, og med demperen er den blitt 14.5 cm lengre.

Det er både upraktisk og man merker også at den er litt for fremtung.

 

Jeg har tenkt å lade med kuler fra 50-75 grain, og det blir mye testing på kuler som skal brukes på fugl og Rådyr. Kall det for litt hobby. Man kan alltids kjøpe ting som er ok nok, men det er jo mye 'splat' kuler i dette kaliberet.

 

Med den spredningen jeg har på kulevekter, så antar jeg at man ikke kan kappe ned uendelig mye før man får problemer med hastighet.

 

Børsemakeren sa 5 cm, og da har man litt marginer.

Leser her inne at mange kapper 10 cm, og det fungerer, men da er det kanskje noen kulevekt restriksjoner siden hastigheten går ned.

 

Er det noen her som har kappet f.eks 10 cm på en 1:8, og har god erfaring med både fart og presisjon på vekter opp til 75 grain ?

 

Antar at alt fra 60 grain og nedover til 50 grain er ok, selv om jeg leste at en 1:12 twist rifle ga problemer.

Link to comment
Share on other sites

Helt vanlig med kortere piper en dette i .223. Har selv 47 cm løp på en AR, og det funker utmerket. Er ikke store hastigheten du taper. Denne patronen er helt vanlig brukt helt ned i 25cm løp.

 

Vil tippe 50 gr blir i letteste laget med den twisten, men 55-90 grs bør gå bra. Skal du bruke de lengste kulene bør du sjekke friflukt.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Antar at alt fra 60 grain og nedover til 50 grain er ok, selv om jeg leste at en 1:12 twist rifle ga problemer.

 

Jeg har nettopp kappet løpet på min SPS Varmint fra 66 til 55 cm. Den har 1:12 stigning. Jeg har ikke skutt mye med den enda, men så langt ser det ut til at 55gr(den tyngste kulevekten jeg har prøvd) går like godt som før "inngrepet". Jeg kan ikke skjønne at du skal få noen problemer med 1:8 ved den løpslengden du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg pipet om T3'en min, valgte jeg å beholde original lengde og ikke kappe for demper. Grunnen til det var at med 75-80 grains kuler er .223Rem etter min mening strukket langt nok mhp. ytelse, og jeg hadde lyst til å beholde de sekundmeterne jeg torde å skvise ut av den lille patronen.

 

Med 57cm original Tikkapipe får jeg ca. 830 m/s med Swift Scirocco og ligger og lukter på 840-850 med Partizan HPBT. Mer enn det føler jeg meg ikke komfortabel med, men samtidig vil jeg ikke ha noe særlig mindre. Det er godt mulig at jeg er ei pyse ved ladebenken, men jeg har aldri følt meg helt vel med tennhetter som spretter rundt ørene på meg 8)

 

Lader man lettere kuler, blir saken selvsagt en litt annen.

 

Vil tippe 50 gr blir i letteste laget med den twisten, men 55-90 grs bør gå bra
50gr V-Max med en passende dose N130 bak er noe av det mest presise jeg kan putte i børsa mi. Nå har jeg aldri vært noen benkskytter, så det kan godt hende at dette gir "suboptimal" presisjon, men så lenge det er neket bak kolben og ikke børse eller ammo som er begrensende faktor, er presisjonen God Nok™ for meg ;)
Link to comment
Share on other sites

Mja...........det ene tar det andre.

Lang tung kule trenger mye spinn, og hastighet er ikke å forakte. Man taper noe hastighet og Børsemakeren vegret seg for noe mere en max 5 cm med den kulevekta. Han mente 55 cm er absolutt et minimum for den tyngste kula.

For mindre kulevekter, så er jeg konfertabel.

 

Nå er det ikke et must og bruke tunge kuler, men man vil ikke derved avskrive muligheten når man først har den ved å gjøre et feilgrep på å kutte for mye.

 

Når man har hobbyet seg ferdig med alle kulene man har lyst og prøve, så ender man vel opp med en 55-60 grain til slutt som man holder seg til, og tilslutt så er man tilbake på fabrikk ammo.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje den magiske grensa er ved rundt 70 grain for å holde f.eks 850 m/s. Kommer vel an på kuletypen også.

 

Under 70 grain, så tåler man å kutte mellom 5-10 cm (altså løp mellom 55-50cm)

Over 70 grain, så må man bakke ned litt til 3-5 cm (altså løp mellom 57-55 cm)

 

Tenk om man hadde fått et løp fra en levrandør der man kunne gjøre en skikkelig test på dette. Kappe 1 cm om gangen og gjøre forskjellige tester.

 

Er det flere som har hastighetserfaringer med tunge kuler og korte løp ?

Link to comment
Share on other sites

Begynner og henge litt sammen dette.

 

1:8 :

Man sliter litt med å holde oppe hastigheten. Noen få cm ekstra hjelper, eller tunge ladninger.

55 cm løp bør ikke vere noe avskrekkende for å oppnå f.eks 850 m/s.

 

1:9:

Mindre arbeid og spinne kula og man får mere fart. Kan ta ned noen cm til og havne på et 50cm løp og likevel få god hastighet i området 850 m/s.

 

Børsemakeren var nok inne på noe som iallefall var på den sikre siden. Litt avhengig av hva kule man velger selfølgelig. Tipper det fort kan bli marginer som gir negativt utslag på bortimot 25-50m/s som man bør ha i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

Nei egentlig ikke.

 

Målet med tråden var å få tilbakemeldinger på om det er en grense for hvor mye man bør kappe ved tunge kuler, og det har man fått bekreftet at det går greit og få dem stabilisert, men at det kan ha sin pris i ønsket hastighet.

 

Det var bare litt påfallende at 1:9 virket lettere og få raske ladninger på en 1:8, og at energien ved kulespinnet kunne vere litt av forklaringen, men det ligger vel helst på kuletypen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har 700vtr i 223 med 42cm løp. 52 grains Barnes Match Burners gir 970m/s med s&b hylser. 940m/s med Winchester hylser, mmaksladning med N-530. 69grains Sierra match king gir 840 m/s med N-140, også dette maksladning Ifølge tabeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...