Jump to content

hjelp ang. 6,5 x 55


lappen

Recommended Posts

Hei, er ny på forumet og trenger litt hjelp

Jeg skal kjøpe meg en rifle snart og har bestemt meg for 6,5 x 55.(så forsøk på å konvertere meg til andre kalibre trengs ikke)

Men vet ikke hva jeg skal kjøpe. Har lest masse om hva folk anbefaler, men da kun simple argumenter som

"jeg har den og er fornøyd" "den er veldig god" "mest kjøpte i 2008" osv.

 

Det jeg skal bruke den til i første omgang er mest mulig om man kan kalle det det. skyting på bane, og diverse jakt på alt fra smått til stort .

Stort sett en grei begynner rifle jeg kan ha til det meste , før jeg eventuelt innsnevrer min interesse til et mer spesifikt bruk.

 

Jeg ønsker litt anbefalinger på forskjellige rifler, men da hvorfor akurat den er å anbefale.

Eller litt om hva som er negative og positive sider ved forskjellige rifler.

Prismessig ser jeg for meg ikke så mye over 10.000

 

 

Håper noen vettuge og erfarne kan hjelpe meg her

Link to comment
Share on other sites

Her vil du nok få mange svar, og jeg drister meg til å komme med mitt syn.

 

Jeg har idag en Tikka T3 Super Varmint. Er godt fornøyd med den, men med lyddemper ble den litt vel framtung. Om jeg skulle handlet idag, ville jeg valgt Tikka T3 Laminated SS. Årsaken er at den har noe lettere løp, ergo mindre framtung og smidigere på trange poster. Samtidig har den tyngde nok til å være stødig å skyte presist med. Den har tre-stokk som gir en mer kompakt følelse enn plast, som ikke vrir seg da den er laminert. Rustfritt er en sannhet med store modifikasjoner, det skal man merke seg da man kjøper rifle. Den er IKKE rustfri. Men krever noe mindre vedlikehold. Dette gjelder alle merker.

Presisjonen på min, og såvidt jeg har skjønt, de aller fleste Tikka T3 -rifler er suveren rett ut av esken. Meget godt avtrekk.

 

Prisen burde ligge i din gate. Men, like viktig som gevær, er hva du setter av kikkert på toppen. Den kan gjerne bli vel så dyr som geværet, avhengig av hva du har råd til. Skikkelig kikkert er å anbefale framfor dyrt gevær.

 

Lykke til med valget!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

hei og velkommen til forumet! :) om jeg er vettug og erfaren vet jeg ikke. man bli vell aldri erfaren nok i dette "gamet" :lol:

 

6,5*55 er et helt greit kaliber til alt i norge. jeg synes kanskje den er litt i minste laget på elg, men funker helt greit. er jo som sagt ikke kalibret men skudplasseringen det kommer an på.

 

Så over til rifle:

jeg startet med en mauser m67, kjøpte den brukt for ca. 1500,- sendte den inn til børsemaker med en gang og fikk smidd om hevarm, gjort om sikringa(så jeg fikk sikret den med kikkertsikte på) klargjorde for kikkertmonatsjer og kappet løpe. deretter tok jeg stokken fatt. kappet av den noe både fram og bak på kolben.+ noen tilpassninger rundt pistolgrepet osv.

en ting noen ser på som negativt med mauseren er noe røff slutstykkegange. men det venner man seg til. den funker ialefall hver gang.

For et års tid siden ble det en tikka t3 laminated stainless i samme kaliber (6,5*55)

er så lang fornøyd med denne rifla også, har ikke fått brukt den så mye enda. men så langt, fornøyd. presisjonen er ialefall topp!

men det er en ting som trekker ned, det er at det er plast-boltmuffe og plast avtrekker bøyle og plast-magasin.

 

Optikk:

her er det mye og velge i, og store forskjeller på priser og kvalitet.

det er her du bør bruke penger. rifla blir alltids bra nok.

man kan si at optikken bør koste like mye som børsa. det er klart at om du kjøper ei børse til 30'000, trenger du ikke kikkert til 30'000. men du skjønner poenget.

 

La oss si at du kjøper deg ei tikka rifle til 7000-10'000,-. da har du bare 3000-0,- og bruke på optikk og montasjer

 

Men hvis du velger å kjøpe en brukt mauser m67/98 til 1000-3000, og ditt budsjett et på 10'000,- så har du fortsatt 9000-7000,- til optikk og montasjer. dette blir for meg en mye bedre kombinasjon enn den med rifle til 7000,- og kikkert til 3000,-

 

 

Dette er bare noen tips fra min side, er ikke sikkert du blir hjulpet av det.

men uansett hva du velger av rifle og optikk så lykke til med valget:)

 

mvh:andreasli

Link to comment
Share on other sites

Du har truffet et klogt valg. Det er en kaliber som har et meget bredt udvalg af ammunition til meget rimelige priser.

Det råd jeg altid giver om anskaffelse af våben er at du skal købe den der passer dig bedst. Det nytter ikke at du bliver overbevist om at du skal have en Tikka SS Lite uden at du har haft den i hånden.

 

Hvis du skal bruge den meget på banen er det en fordel at den ikke er meget let.

Den letteste måde at afprøve forskellige rifler og evt skyde med dem er at besøge den nærmeste bane og spørge sig for. At tage sin riffel i hånden skulle gerne føles meget kendt og trygt og hvis den føles mærkelig til en start, kommer det ikke til at gå.

 

Et andet råd, som er vigtigt er at ofre så meget på kikkerten, som muligt. I dit tilfælde (max 10.000) syntes jeg det halve ville være fint. De aller fleste nyere rifler kan skyde bedre end 95% af brugerne :) .

Derfor; find en brugt riffel som du syntes godt om og som du har prøvet at skyde med, og som ikke er mærkelig på nogen måder, fx meget kort løb eller andet costum-ized. Den må gerne være bedded og med en bytte-garanti. Det burde en seriøs butik give på en brugt riffel. Hvis du handler i butik, så pres dem på prisen og få en god kikkert med et sigte, som du kan lide og som ikke er for tykt til pletten på 200m (fx 3-9x40 med duplex).

Finder du en riffel til 3000, er det bare super, så køber du en kikkert til 7000 - og du bliver gladere.

Den fejl de fleste gør er at de bruger alle pengene på en riffel og må til at spare sammen til en kikkert, de kan se ud af bagefter. det vil sige at de må vente med at få den glæde det er at have et godt sæt, som passer til DIG :wink: .

 

Skitt jagt

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Kikkert blir et prosjekt/budsjett utenom de 10.000 Nå tenker jeg først og fremst på rifla. Så når jeg har bestemt meg for en , så begynner research på kikkert. og eventuelt demper. så er jeg klar for kjøp. Liker å ta en ting av gangen:)

 

Har forstått at tikka t3 skal være presis, og det liker jeg.

Noen sier også at remington 700 skal være ganske presis. Noen som har erfaring med den?

Link to comment
Share on other sites

Ser man helt kynisk på det, så er vel Tikka det som gir mye for pengene av europeiske rifler. Merket er kjent og alle børsemakere kan den ut og inn (forhåpentligvis).

 

Av amerikanske rifler så er Browning A-Bolt er det jeg har opplevet at børsemakere og selgere ville valgt vist dem skulle velge mellom Tikka og noe annet til samme pris og kvalitet. Synes også selv den er solid og holde i, og man får en god følelse. Har ikke sjekket om den finnes i 6.5x55.

 

Howa er jo på fremarsj. det er Japansk og det skal vere gode og billige rifler, men en gjenganger er at avtrekket bør ha en liten børsemaker jobb for å bli bedre, men det bør ikke vere noe hinder for å velge rifla. Det er vel kanskje den rifla som er billigest av desse som er nevnt, og med en god kikkert, så kommer en pakke på litt over 10 høvdinger.

 

Hadde du spurt for 1 måned siden, så kunne du fått en løpskifte rifle fra schultz & Larsen til under 10.000. Den er fra Danmark. Nå har dem steget, men er vel kanskje den rifla som er billigest som en løpskifte rifle og har samme prinsipp som sauer. Har en slik selv og er ubegripelig fornøyd så langt. Classic modellen er vel rundt 9 høvdinger tror jeg, men den har ikke løpskifte.

 

Du kan ikke gjøre mye feil ved å velge en av dem ovenfor, men du må holde i dem og få feelingen som gjør at du liker det du kjøper.

 

Du bør legge noen kroner i kikkert, så vist du sier 6.000,- for rifla og 6.000,- for kikkert, så har du en brukbar pakke.

 

Kommer sikkert flere råd fra andre, så jeg stopper her.

Link to comment
Share on other sites

Kikkert blir et prosjekt/budsjett utenom de 10.000 Nå tenker jeg først og fremst på rifla. Så når jeg har bestemt meg for en , så begynner research på kikkert. og eventuelt demper. så er jeg klar for kjøp. Liker å ta en ting av gangen:)

 

Har forstått at tikka t3 skal være presis, og det liker jeg.

Noen sier også at remington 700 skal være ganske presis. Noen som har erfaring med den?

 

hvis du har 10'000 og bruke på rifle ville jeg sett på tikka t3, browning a-bolt, kanskje til og med sako. selv om den kanskje kommer noe utefor budsjettet ditt på 10'000,-

tikka er svært presise rifler og mekanismen er helt enkel og glir lett.

så over til remington, remington er helt greie rifler. men tror ikke ( legg merke til TROR) remington leveres i 6,5*55. siden remington er amerikansk merke.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til kammeret !

 

Jeg ville, som de andre tipser deg om, valgt brukt.

Da kan du få brukt komplett pakke inkl kikkert til ditt budsjett

 

Selv kjøpte jeg brukt tikka M595 links m kikkert for 8lapper for 3-4 år siden.

Var kun brukt 1 sesong.

Dette er ei børse med god presisjon, til kurrant pris.

 

Min bror har Remington 700 - kjøpt brukt, men Tikka`n går bedre. Skiller 2-3 lapper i pris

 

Let etter brukt hos din lokale forhandler, på finn, eller sjekk våpenbutikker på nettet

Se også her på kammeret, under kjøp/salg

 

Her følger noen linker

 

http://www.jaktogfriluft.no/

http://www.landro.no/

http://www.wingevapen.no/

http://www.alms.no/index.cfm?id=48576

 

Vet ikke hvor i Norge du bor, så da er det vrient å anbefale butikk...

Link to comment
Share on other sites

ville gått for howa med tilsvarende caliber som 6,5. husker ikke helt hva det amrikanske cal heter men vet at du får tilsvarende. howa er billig å bra, knuste alt i den testen jeg har sett i katalogen til jaktdepoet. skal vist vere testet av sveske forsvaret uavhengig av pris hvis ikke jeg tar helt feil

Link to comment
Share on other sites

hei og velkommen!

du gjør et godt valg med 6,5x55.

jeg veit ikke hvor gammel du er eller hvor god rå du har, men for alle er det et økonomisk kaliber!

billig trenings ammo som regel.

rekylen er veldig lett å håndtere, veit ikke om noen som har problem med den.

om du er interessert i et annet "øko" kaliber, så har vi jo 223 REM, men den er ikke godkjent på storvilt(uten om rådyr),

noe 6,5 er.

jeg kjøpte meg en mauser til 2000kr som var bygd om med ny sikkring og løp, og kjøpte en laupold VX || 3-9 x 40.

en bra kombinasjon for min del, sammler godt gjør det og. mitt kaliber er riktig nok 30-06, men kikkerten holder til den, da holder den også til 6,5.

jeg anbefaler og kjøpe stål montasje, ikke alu, kjøpte først alu, men det var ingen god kombinasjon.

av rifler vil jeg anbefale brukt/nytt: CZ, Browning, Howa, Sako eller sauer.

noen av disse merkene får du vel ikke ferdig for under 10 lapper, men får dem ferdig brukt for under det, som regel, alt etter som.

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

takker for fine forslag. budsjettet er ikke låst på 10.000. Har bare det som utgangspunkt. pluss-minus noen lapper går.

 

Jeg er 26 og tjener ganske greirøt, men må innrømme at det at ammo er billig til 6.5 var en medvirkende årsak til at valget falt på det.

trenger ikke skyte opp mer penger enn nødvendig selv om jeg kanskje har råd til det, finnes tross alt andre ting også å bruke penger på :wink:

 

Tanken på ei rifte jeg kan bytte løp/kaliber på frister jo , da den nye våpenforskriften begrenser antall våpen man kan ha.

 

Hva finnes av dette og til hvilke priser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei CZ 550 American i 6.5x55. Rifla er bygget med utgangspunkt i M98, som vel er den mest utprøvde mekanismen i verden. Bygget etter gode gammle måten, med tre og stål (ikke plast og alu :shock: ).. Presisjonen er også helt topp. Les denne testen: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290919.ece

 

Avtrekket er ikke noe bra fra fabrikk, men er fort gjort å fikse. Jeg har også beddet rifla, men det er noe du vil bli anbefalt på nesten alle rifler.

Link to comment
Share on other sites

Tanken på ei rifte jeg kan bytte løp/kaliber på frister jo , da den nye våpenforskriften begrenser antall våpen man kan ha.

 

Isåfall tror jeg nok du bør øke budsjettet, eller søke etter brukt. Sauer, Blaser og Schultz & Larsen er mest kjent av de med mulighet for løpsbytte. Mulig andre som jeg ikke vet om eller kommer på akkurat nå. Sistnevnte er vel billigst av disse, ca 14000 (Jakt og Friluft) og oppover. Sauer ligger på 15000 og oppover (Landrø), og Blaser fra ca 20000 og oppover (Jakt og Friluft). Alle tre er svært gode våpen med meget bra presisjon.

 

Dersom du har tid til å vente litt, og har anledning til å reise på en messe på vårparten, ville jeg anbefale deg det. Der kan du "klå" på de forskjellige riflene, og få spurt forhandlere om dine spørsmål. Du kan også få ett gunstig messe-tilbud om du er heldig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

takker for fine forslag. budsjettet er ikke låst på 10.000. Har bare det som utgangspunkt. pluss-minus noen lapper går.

 

Jeg er 26 og tjener ganske greirøt, men må innrømme at det at ammo er billig til 6.5 var en medvirkende årsak til at valget falt på det.

trenger ikke skyte opp mer penger enn nødvendig selv om jeg kanskje har råd til det, finnes tross alt andre ting også å bruke penger på :wink:

 

Tanken på ei rifte jeg kan bytte løp/kaliber på frister jo , da den nye våpenforskriften begrenser antall våpen man kan ha.

 

Hva finnes av dette og til hvilke priser?

 

Er ikke lenge nå før 'må ha' viruset angriper.

 

Noen systemrifler med bolt:

Røssler Titan, rundt 8.000,-

Schultz & Larsen, Rundt 14.000,- (før jul var dem under 10.000,-)

Sauer 202, Rundt 20.000,-

Mauser M03, Rundt 25.000,-

 

Finnes mange flere også, men prisene har et lag til å gå oppover.

 

Til småkaliber som 223, så har jeg en rifle uten løpskifte. Rett ut av skapet og ferdig innskutt. Man vet hvor den går.

 

Til tyngre kaliber som 6.5x55 og 9.3x62 så har jeg en systemrifle. Med en systemrifle så har man alltid har en gnagende følelse at man burde sjekket presisjon etter å ha tatt ut og satt inn et annet løp. Selv om man vet hvor mange knepp det er mellom kaliberne, så ligger det og gnager at dette bør sjekkes. Stort sett så er det ikke så ille, men man skal ikke se bort fra at det kan vere noen cm forskjell i treffpunkt selv med samme løp som er tatt ut og satt inn igjen. Bruk av momentnøkkel anbefales.

 

Med den prisen det er på enkelte system rifler + ekstra løp, så er det en vurdering om man skal ta 2 billigere rifler med ditto kikkerter og likevel komme bedre ut. Da er dem klar rett ut av skapet. Dette gjelder da for 2 kalibere.

 

Eksempelvis for 2 kalibere med i utgangspunkt i Tikka og Schultz:

2xTikka + 2x kikkert : ca. 28.000,- (Rifle: 8.000,- Kikkert: 6.000,- pr. stk)

1x schultz + 1x kikkert + 1x ekstra løp: 24.000,-

 

Velger man en dyrere systemrifle, så snur bildet seg fort og systemrifla blir dyrere for 2 kalibere, og mere tid for å sjekke hvor den går etter løpskifte.

 

Det er ikke noe fasit på hva man skal anbefale. Det er individuelt hvordan du planlegger kalibervalg og hvor mye du ønsker og styre med ting. Dem fleste riflene funker greit til helt alminnelig jakt og noen dager på skytebanen. Du ender sansynlegvis opp med 3 kalibere og dempere ++++ når 'må ha' viruset angriper. 223-6.5x55-9.3x62.

Link to comment
Share on other sites

Tanken på ei rifte jeg kan bytte løp/kaliber på frister jo , da den nye våpenforskriften begrenser antall våpen man kan ha.

Hvert ekstra løp får eget våpenkort og regnes på samme måte som eget våpen, så det ingen fordel med systemrifle med hensyn til antall.

Link to comment
Share on other sites

Du bør også ta en titt på Sabatti Model 90.

 

Har en slik selv og kan komme med noen pluss punkter.

 

1. Ingen plast deler.

2. Veldig god presisjon.

3. Livstids garanti på deler.

4. De med trestokk har veldig pene stokker på seg.

5. Pris de koster rundt 6500 til 7200kr.

6. Fri liggende løp.

7. Hengslet magasinbunn.

 

Litt minus punkter.

 

1.Litt rå mekanisme i starten.

2.Avtrekket kan trenge en justering fra esken før bruk.

3. Hengslet magasinbunn.

Link to comment
Share on other sites

stemmer det, men jeg synes å huske at instruktøren på jegerprøvekuset sa at den nye forskriften setter begrensning på antall våpen,med mindre man kjøper systemrifle. for da kunne man ha så mange løp og kalibre man ville til det våpenet uten at det ble talt som ekstra våpen.

 

Mulig han kan ta feil da men..

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg mente kjøp av løp i annet kaliber enn det man har fra før. Da er det full søknad og man får våpenkort på løpet. Antok det var det "Lappen" tenkte på når han skrev løp/kaliber.

 

Spiller ingen rolle om det er ekstra løp i samme kaliber eller om det er 14 forskjellige andre kalibere. Man er registrert med 1-en rifle, og alle andre løp er registrert som våpendeler.

Link to comment
Share on other sites

var det jeg trodde..

 

Ja ...da har jeg pludselig begynt å helle litt mot kal. 30-06 igjen.. ikke spør meg hvorfor.. hehe

 

Er vel en evigvarende diskusjon det der.

 

Hvordan er treffsikkerhet og kulebane i forhold til 6.5 x 55?

Da tenker jeg treffsikkerheten på børsa.. ikke på skytteren.

og hvordan er 30-06 på mindre vilt ? som hare , fugl osv?

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering, hansen deluxe

Forskjellen på treffsikkerhet og kulebane på .30-06 i forhold til 6,5x55...

Den forskjellen ligger stort sett bak børsa og klemmer på avtrekkeren. :P

 

Du vil antagelig skyte bedre med en 6,5x55 rett og slett fordi den er lettere å skyte med og inviterer til mer trening på skytebanen, dessuten er det ikke så veeeeldig mye mer du kan gjøre med en rifle i kaliber .30-06 som du ikke klarer med 6,5'en.

 

Og det kommer altså fra en som ikke har noe våpen i 6,5x55 i det hele tatt. :)

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 er nok en mere presis patron enn 30.06 Hvis ikke hadde mange flere brukt den til konkuranse skyting og langhold vil jeg tro. Ellers så har jeg ikke erfaring med 30.06 på småvilt mindre enn rådyr og det funket bra. Men med 308win har jeg skutt så smått vilt som trost og det virker bra det(det ble tilogmed mat igjen på de) Så tror 30.06 vil være like bra hvis man treffer da :wink:

Link to comment
Share on other sites

så slik jeg forstår det så skal riflene i seg selv være ganske like på treffsikkerhet? Er skytteren så ikke klarer å skyte like beint med begge.

Grunnen til at den ikke brukes til konkuranse må jo være at den er vanskeligere å skyte beint med pga rekylen.

 

Men trener man nok og har en rifle man liker og er komfortabel med så går det nok å skyte like bra med 30-06 også.

 

Er vel en del bedre utvalg i rifler også dersom man går for 308W og 30-06 da 6,5 x 55 vel er et skandinavisk eller europeisk kaliber.

Jeg ser hvertfall mange våpenprodusenter som ikke leverer børser i 6.5 55.

 

Noe dyrere ammo da regner jeg med..

 

huff, kommer til å være pensjonist før jeg klarer å bestemme meg! hehe

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er et europeisk kaliber så de fleste amerikanske våpenprodusentene leverer ikke rifler i 6,5x55, bortsett fra Browning sin A-Bolt som er mulig å få kjøpt i 6,5x55. Har fortsått det slik at ammoen til 30-06 og 308. er dyrere enn 6,5x55 og det er mye større utvalg i 6,5x55.

 

Hadde selv samme valget for ei lita stund siden da det stod mellom 6,5x55 og 308. endte til slutt på ei Tikka T3 i 6,5x55 på grunn av billigere og større utvalg i ammo, og at kaliberet passet mer til mitt bruk da jeg trengte et godt "allround"-kaliber ;)

Link to comment
Share on other sites

hmm 30-06 er vel like "allround" som 6.5 x 55?

 

Jaja, har aldri skutt med annet enn salong og ag3.. så jeg vet ikke hva jeg kommer til å foretrekke.

 

Men skal prøve 30-06 med og uten demper på skytebanen på lørdag.. får kjenne etter mere da:)

 

Så har jeg fått funnet meg en kikkert... som jeg veet mange her om ikke alle kommer til å si ikke er å anbefale.

Men saken er at han som driver våpenbutikken jeg besøker mest har solgt utstyr og våpen og selv drevet aktivt med jakt i mange år.

Og som han sier: "jeg har en dyr rifle og en kikkert til 5000. og har hadt den i mange år. Hvorfor har jeg ikke byttet til en dyrere?"

Han har solgt mellom 400 og 500 slike kikkerter og har bare fått tilbake 9 stk til reklamasjon. Den tidligste 3 år etter kjøp.

 

Man får jo alltid en bedre kikkert uansett hva man kjøper. Og tingen er: de 5 minuttene lenger man kan sitte med den til 15.000 ..er de 5 minuttene verdt 10.000?

hehe, er kanskje ikke rettte forumet og med fare for å få en del motargument , så kan jeg likevel fortelle at kikkerten jeg tenker å ha på børsa jeg kjøper er: Tasco Titan 3-12x52

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

hehe, er kanskje ikke rettte forumet og med fare for å få en del motargument , så kan jeg likevel fortelle at kikkerten jeg tenker å ha på børsa jeg kjøper er: Tasco Titan 3-12x52

:twisted:

Kjenner ikke den kikkerten, men har du mulighet til å finne gode tilbud på Zeiss 2.5-10x50 eller Meopta 3-12x56, så kan jeg gå god for at dem er bra. Kostnad er i området 5000-6000 for hver av dem.

 

Kjenner ikke Doctor, men dem seiler vist opp som brukbare greier.

Leupold er annerkjent og funker greit.

Bushnell er sikkert ok. Kjenner den ikke.

 

Bare vær ops på at det er forskjell på hvordan trådkorset oppfører seg når du zoomer inn/ut på en amerikansk vs. europeisk kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fint kalibervalg. Ikke velg en amerikans eller japansk (howa) rifle i dette kaliberet da de ikke helt har peiling på 6.5x55 :)

 

Jeg hadde valgt en Sauer 202 (alle utgaver er bra). Den koster i butikk ca 17000kr. Er du heldig så kommer du over en på bruktmarkedet til ca 10 000kr. Rifla er presis og spiser all ammo. Det er også en av de mest solgte og brukte riflene her til lands, både til jakt og konkurranse (jaktfelt). Du kan bytte kaliber ved løpsbytte (noen kalibre krever også bytte av sluttstykke) og kvaliteten er meget bra.

 

Sauer 202 kan være vanskelig å finne på bruktmarkedet. Det er ikke uten grunn at de som har kjøpt en velger å beholde den. Selv var jeg så heldig å finne en nesten ny til 11 000 kroner. Det var en linksskytter som hadde kjøpt vanlig utvgave. Etter et par hundre skudd fant han ut at han ville ha links utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Fint kalibervalg. Ikke velg en amerikans eller japansk (howa) rifle i dette kaliberet da de ikke helt har peiling på 6.5x55 :)

 

Jeg hadde valgt en Sauer 202 (alle utgaver er bra). Den koster i butikk ca 17000kr. Er du heldig så kommer du over en på bruktmarkedet til ca 10 000kr. Rifla er presis og spiser all ammo. Det er også en av de mest solgte og brukte riflene her til lands, både til jakt og konkurranse (jaktfelt). Du kan bytte kaliber ved løpsbytte (noen kalibre krever også bytte av sluttstykke) og kvaliteten er meget bra.

 

Sauer 202 kan være vanskelig å finne på bruktmarkedet. Det er ikke uten grunn at de som har kjøpt en velger å beholde den. Selv var jeg så heldig å finne en nesten ny til 11 000 kroner. Det var en linksskytter som hadde kjøpt vanlig utvgave. Etter et par hundre skudd fant han ut at han ville ha links utgaven.

 

Er en her http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16215369&WT.svl=Link

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...