Jump to content

Når nostalgien krever s/s - hagle kjøpt


lilleulv

Recommended Posts

Min første hagle var en Baikal s/s. Den ble solgt for mange år siden. Har siden jaktet med o/u og halvautomatisk. Men her i sommer kom nostalgien over meg, og man begynte å følge med på Finn. Budsjettet var dog litt trangt. 
 

Endte opp med for meg et ukjent merke, Cogswell & Harrison i kaliber 20/70. Velbrukt, men velholdt. Googlet litt og fant en tabell på nettet som tilsa at hagla er produsert i 1891. Kolben er av nyere dato i pent treverk. Forskjeftet er originalt, med nedslitt nettskjæring. Mørk i treet, sikkert etter å ha blitt båret mye i hånda. Ganske fritt for gravyre, og slitt blånering. Ingen best gun, men min beste hagle i skapet pr nå. 
 

Børsemaker har inspisert løp og målt gods, samt testskutt med kraftigere ladning enn hva jeg kommer til å bruke. Det var lite slark i hagla, men det som var ble justert. Det blir å bruke snille ladninger med Bismuth eller lignende😄
 

Veldig tilfredsstillende å ta med denne gamle, ukurante traveren på rypejakt. Lett, smekker og full av patina. 

IMG_3734.jpeg

IMG_3735.jpeg

IMG_3495.jpeg

  • Like 21
Link to comment
Share on other sites

Cogswell & Harrison hører med til toppskiktet av hagleprodusenter i England. Kvaliteten har vært litt opp og ned, men det er vel normalt for et firma som har eksistert i 200 år. Jeg skrev tidligere i dag noe om en tilsvarende hagle i prosjekttråden. Du finner muligens noe av interesse der.

Jeg antar at haglen din er med damaskløp. Men er den merket med "Nitro Proof"? På 1890 tallet startet Cogswell & Harrison med å lage baskylen i stål, disse første fikk stemplet "steel" på anlleggsfllaten i baskylen. Om den ikke er stemplet med steel er den nok i jern som er settherdet. Er du sikker på at det er original kolbe på våpenet? Normalt hadde disse engelsk skjefte og det er uvanlig at engelske hagler med to avtrekkere har pistolgrep sli som din. Originale skjefter har serienummer innvendig i utsparingen for avtrekkerbøyle.

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Per-S Nei, som jeg skrev så er kolben av nyere dato.  Fortreet er originalt. Tok feil av årstall. 1889 ifølge tabellen som ligger på nett. Har null peiling på stål og merking, men fant hverken nitro proof eller steel. Jeg trodde hagla var mye yngre, før jeg begynte å sjekke litt på nett. 
 

Manglende nitro stempel var også grunnen til at jeg fikk børsemaker til å gå igjennom våpenet før kjøp. 
 

edit hagla er nummerert med 20400. 
 

 

IMG_3743.jpeg

IMG_3744.jpeg

IMG_3745.jpeg

IMG_3747.png

Edited by lilleulv
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På denne haglen kan du få et inntrykk av kvaliteten på våpenet ved å se på tilpassingene rundt "utveksten" bakerst på løpene der denne går ned i baskylen. (Den kalles "dolls head" på engelsk.) Dette er det vanskeligste stedet å få en tett låsing. Dersom det på denne delen er god tilpassing uten slark er det opprinnelige håndverket av meget høy standard.

Grunnen til at denne ekstralåsingen ble vanlig på 1870 og 80 tallet var bastante meninger fra en herre med navn Walsh. Han var editor i bladet Field, og det var datidens nettforum. Han mente  at det ikke var nok med kun låsing av løpsbunten i bunnen av baskylen. Det måtte en ekstra låsing mellom toppen av løpsbunten og baskylen. I dag vet vi at det var unødvendig, men det ble mange varianter av slike låsinger. Greeners variant er i dag den vanligste. Men uansett så ble disse løsningene vanlige, og på billige hagler var de dårlig utført og var stort sett til pynt uten å være tilpasset slik at de overførte krefter.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...