Jump to content

Walther Olympia


PalSor

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Walther Olympia. Selger sa det var en Walther Olympia 1936, men det var jeg klar over at neppe var riktig da jeg kjøpte den. Jeg synes våpenet er flott så ville uansett ha det. Det er ikke så lett å finne mye informasjon utover en youtube-video fra Forgotten Wapons, men basert på den som sies i den videoen og det jeg har klart å finne andre steder så tror jeg det er en Walther Olympia 1932. Er det noen her inne som har så mye kunnskap om Walther at de kan bekrefte eller avkrefte min antakelse?

 

Grunnen til at jeg er sikker på at det ikke er en 1936 er bl.a. utformingen av beavertail, plassering av serienummer og form på avtrekker. Mitt våpen har også singel-stage avtrekker, 1936 har så vidt jeg vet dobbel-stage. I forhold til 1925 modellene så skiller mitt våpen seg ut ved at det har en annen overflate på avtrekkeren, ikke bare riller som på 1925, det har mønster foran skjeftet for å bedre grepet og det har skruehull i forkant av avtrekksbøylen for montering av ekstra vekter. Så vidt jeg har funnet ut lagde Walther også en rekke modeller med diverse avvik frem til 1936-modellen så jeg er usikker på mye. Jeg har ikke funnet årstall noe sted på våpenet. Legger ved noen bilder. På bildene kan det se ut som om det er litt rustfarge på våpenet, det er bare lyset som gir det inntrykk. 

 

Hunter House i Danmark har en tilsynelatende lik pistol til salgs, dog i noe bedre stand og til en helt annen pris enn jeg betalte. 

 

https://huntershouse.dk/kat832-Walther-brugtliste/side11230-Walther-1932-Olympic-I-.22-LR.-Meget-flot-stand..html

 

IMG_5536.jpeg

IMG_5537.jpeg

IMG_5543.jpeg

IMG_5542.jpeg

IMG_5541.jpeg

Edited by PalSor
La inn link til HH.
Link to comment
Share on other sites

For de som måtte være interessert så har jeg nå fått bekreftet fra Legacy Collectibles at det er en Olympia 1932. Jeg har også oppdaget at Forgotten Weapons i sin Youtube-video som jeg nevnte i mitt første innlegg viser frem Walther Olympia 1932-pistolen som ble produsert etter min, min har serienummer 5350, den i videoen har 5351. 

 

Som bildet viser er det ikke noe feil på presisjonen, den 9eren er nok skytterens feil. 

 

 

IMG_5595.jpeg

Edited by PalSor
La inn bilde.
Link to comment
Share on other sites

Dette er et samlervåpen som koster ganske mye i utlandet, spesielt i USA.

Håper dette ikke er et spesialpistolprosjekt i kjent norsk stil.

 

Det lå jo en slik "spesialpistol", i Hammerli-versjon, til salgs hos Intersport Bogstadveien. Grøss!!

image.png.7b9739ca929d9ebb3f8d9813214881f2.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@Torf Du kan ta det helt med ro og puste med magen! :-)  Den skal absolutt ikke bygges om, kun behandles pent og med den respekt et nesten 100 år gammelt våpen fortjener. Jeg kjøpte den fordi jeg var klar over at dette var en sjelden pistol, jeg hadde en tillatelse liggende og selger (en butikk i Oslo) hadde en veldig hyggelig pris på den.

 

Walther Olympia 1932 ble produsert i begrenset antall i en kort periode og som du skriver er salgsprisen høy i utlandet. Jeg har sett våpen som er solgt i USA til priser mellom 1.500 og 2.400 USD. Hunters House har en Walther Olympia 1925 til salgs for 25.000 DKK nå, dette våpenet er mindre slitt enn mitt, men det ble produsert mange flere av disse våpnene. Hunters House trodde forøvrig det var en Olympia 1932 de hadde, men etter at jeg stilte dem en del spørsmål så skjønte de at det var en Olympia 1925 de har. Mitt våpen kan påmonteres en løpsvekt, se bildet, synd at jeg ikke har denne slik at våpenet er helt komplett. Det var ikke alle våpen som ble levert med løpsvekt og jeg vet ikke om mitt hadde dette da det ble levert fra fabrikken. Våpenet på videoen fra Forgotten Weapons er våpenet produsert etter mitt, de har serienummer 5350 og 5351. 

 

 

IMG_5629.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av min Olympia pistol i .22 short. Som det fremgår av bildet har denne glidestykke av aluminium, antagelig for å få vekten ned, noe som hjelper både på funksjon og på bevegelsen av pistolen under hurtigskyting. Det virker som @PalSorhar bedre kontroll på modellene til Walter enn jeg har så han vet gjerne mer om .22 short utgaven.

Pussig nok finnes det også en annen pistol i .22 short som også bruker olympianavnet. Da på engelsk og da blir det High Standard Olympic.

IMG_3183.JPG

IMG_3184.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vinnerpistolen på siluett fra OL 1960 i Roma.

587/600

 

image.png.48661cec9ef9b8250242171ee0373d2b.png

 

En kompis hadde en slik med 6" pipe med PH lyddemper. Fantastisk fin å skyte med og helt lydløs i 22sh med aluminium sluttstykke.

 

Det som er litt merkelig i Norge er at vinnerpistolene vi snakker om her fås kjøpt for nesten ingen penger, og så tror nybegynnere at Ruger Stenguns, S&W M41 og nyere skrot er tingen å ha. Jeg sier stadig vekk til nybegynnere på banen at de bør kjøpe en lite brukt HS og et par kasser ammo istedetfor en stengun uten ammo Men, det er ingen som hører.. :-)

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (52 minutter siden):

 

Pussig nok finnes det også en annen pistol i .22 short som også bruker olympianavnet. Da på engelsk og da blir det High Standard Olympic.

 

 

Den senere Wather OSP er jo også en .22 short som har olymipa navnet i seg, er vel Olympic Sport Pistol. Har min fortsatt…

Link to comment
Share on other sites

High Standard Olympic og Walther Olympic er produsert av to ulike fabrikker og deler kun navnet. Historien bak High Standard Olympic er ganske bra beskrevet her; 

 

https://huntershouse.dk/kat826-High-Standard/

 

Hvis man har lyst på et stykke historie så er det mulig å kjøpe en High Standard pistol hos Winge Våpen. Hvis du ikke er samler skal du slite med å få tillatelse til å kjøpe et slikt våpen, det er ikke godkjent for konkurranse i Norge. 

 

https://www.wingevapen.no/product/hi-standard-mod-olympic-kal-22-short/

 

Har man allerede et våpen i 22short så kan man fortsatt kjøpe ammo, bl.a. her;

 

https://bmwear.no/produkt/ammunisjon/salongpatroner/22lr/cci-22-short-hs

 

22 short var det mest vanlige kaliberet ved skyting av Silhuett-programmet. Våpen som bruker 22 short har enda mindre rekyl enn 22LR, og det er gunstig når det er mange blinker som skal treffes på veldig kort tid. Bruk av aluminium i sleiden/glidestykket reduserer vekten på både våpenet og de bevegelige delene, noe som gjør at skytteren kan få våpenet raskere i posisjon og våpenet bruker kortere tid på å kamre en ny patron. For en god del år siden ble det kun tillatt å benytte 22LR i OL og konkurranser regulert av ISSF m.fl, noe som gjør at det nå bare er samlere som kan kjøpe våpen i kaliber 22 short i Norge. 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, PalSor said:

Hvis du ikke er samler skal du slite med å få tillatelse til å kjøpe et slikt våpen, det er ikke godkjent for konkurranse i Norge. 

 

Det finns då andre skyteformer enn ISSF, eg er ganske sikker på at .22 short framleis er tillatt til metallsilhuett. Men er enig i at .22 short er eit lite attraktivt kaliber når ein ikkje får brukt det til t.d. hurtigprogramma til ISSF.

 

On 2/8/2024 at 3:16 PM, PalSor said:

Har man allerede et våpen i 22short så kan man fortsatt kjøpe ammo, bl.a. her;

 

Du får kjøpt .22 short på våpenkort for .22LR også. Eg brukar short i min 9422, det går 21 short-patroner i rørmagasinet :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...