Jump to content

Ammunisjon for vinterjakt på rype


marcusstraume

Recommended Posts

Jeg ønsker å høre hva folk bruker for vinterjakt på rype. Jeg har selv med fordel brukt Lapua FMJ 100g, men har hørt mye bra om FMJ 144g. Av erfaring så gir butte helmantelkuler fine slakt. Med fare for å trekke vingeknoken så syntes jeg at HPBT matchkuler kan bli litt mye på ryper, men det gjenstår fortsatt å prøve. På toppjakt har jeg både erfaring med Lapua Scenar L og Norma Diamond Line, men nå bare bruker Scenar L. Men så tilbake til spørsmålet, hva bruker folk på vinterjakt på rype?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Brukte 144 gr Lapua FMJ da jeg testa 6,5x55 på rypejakt. V0 ca 780 m/s. Veldig bra resultat. Lite vindavdrift, relativt flat kulebane og fint slakt. Likte ikke butte kuler, de ødela mer. Synes det rypejakta mista litt av sjarmen med et så stort kaliber. Skjøt vel 30-50 ryper med rifla før jeg gikk over til 222.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

marcusstraume skrev (På 27.1.2024 den 18.54):

Med fare for å trekke vingeknoken så syntes jeg at HPBT matchkuler kan bli litt mye på ryper, men det gjenstår fortsatt å prøve.

Scenar L og Norma DL er jo hpbt kuler, eller Scenar-L er vel betegnet som OTM.

 

jeg har skutt en del ryper med Sierra MK, Lapua Scenar og Scenar-L

Det pleier å se meget bra ut! V0 har jeg pleid å ha rundt eller i underkant av 800m/s til fuglejakt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ett par-tre rypeladninger. Berger 77 gr OTM eller 77 gr Scenar  i en 223 fungerer fint på rype. Det samme gjør 105 gr Scenar i en 6 mm (bruker den i 6mmBR).  Alle i 800 ish m/s. Den siste er virkelig presis og har mindre vindavdrift enn de 2 førstnevnte. Men, den sitter i en Sauer 202 og det er ikke det letteste våpenet å dra med seg på fjelltur.

Som nevnt over så er vel Lapua sin 144 gr FMJ i 6.5x55 noe av det bedre på en trekkfull dag oppe i fjellet. Jeg vurderte den men kom til samme konklusjon, det blir liksom litt feil å sende avgårde den torpedoen i 800 m/s mot en liten fjærdott. Ikke noe tvil om at det er en logisk kortslutning, men følelser har da også en plass i jakta 😊

Så det blir 77 gr Berger eller Lapua i en nett liten S&L Legacy.

 

Til gås, storfugl og skarv så bruker jeg Swift sin Scirocco ( 62 gr i 223 og 90 gr i 6BR eller 6XC). Jeg lader de i området 850  m/s . Jeg har ikke skutt all verden av fugl med disse, men de flyr ikke langt og slaktene har vært pene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Hva er forskjellen sånn i praksis?

Ingen, men Open Tip høres mer politisk korrekt ut enn Hollow Point. HP-kuler ekspanderer jo, og er "onde". Norges Skytterforbund endret nettopp navn til Norges Sportsskytterforbund, og vi er nok snart i Det Frivillige Sportsskyttervesen skal du se.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...