Jump to content

Ruger 10/22 Ulovlig???


Recommended Posts

Sist jeg leste Halvautomatiske rifler til jakt liste B, sto det slik jeg husker det at innvilgede løyver etter 1.6.2021 skulle tilbakekalles. Nå står det:

 

Hvis du har fått innvilget løyve til å erverve et våpen som omfattes av forbudet i
våpenforskrifta § 4-1 jf. våpenlova § 11 til jaktformål etter den gamle våpenloven, så
kan du fortsatt beholde dette. Tidigere gitte løyver til å ha slike våpen er også gyldig
etter at ny våpenlov trådte i kraft 1. juni 2021, jf. våpenforskrifta § 14-1 nr. 2. Du har
ikke krav på destruksjonspant dersom du leverer våpenet inn til politiet.

 

 

Er litt forvirret, har de endret mening på sent gitte løyver eller?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vingemutteren said:

Tidigere gitte løyver til å ha slike våpen er også gyldig
etter at ny våpenlov trådte i kraft 1. juni 2021, jf. våpenforskrifta § 14-1 nr. 2. Du har
ikke krav på destruksjonspant dersom du leverer våpenet inn til politiet.

 

 

Er litt forvirret, har de endret mening på sent gitte løyver eller?

 

Som vanlig ikke lett å forstå.

Mener de?:

 

1. Jeg søkte på en Ruger 10/22 mens den gamle våpenloven gjaldt, og fikk den innvilget under den gamle våpenloven. Jeg kan nå bruke denne søknaden og kjøpe en Ruger 10/22 til jakt, til tross for at den nye våpenloven er i igangsatt og våpenet er i utgangspunktet forbudt. (De fleste av disse søknadene har vel uansett gått ut på dato nå...)

 

2. Jeg søkte på en Ruger 10/22 mens den gamle våpenloven gjaldt, men fikk den innvilget under nye våpenloven, men dette var før POD kom med sin forbudsliste. Søknaden er derfor gyldig og jeg kan kjøpe en Ruger 10/22 til jakt med denne søknaden.

 

3. Jeg søkte på en Ruger 10/22 etter ny våpenlov og fikk søknaden innvilget før POD kom med sin forbudsliste. Siden søknaden ble innvilget før våpenet kom på forbudslista, kan jeg erverve våpenet til jakt, til tross for at søknaden er sendt og behandlet under ny våpenlov.

 

Om sistnevnte faktisk er reell så er det vel en del som faktisk får beholde sine 10/22 og PC Carbine som de fikk innvilget av sine lokale våpenkontor under ny lov, før POD kom med sin forbudsliste. Men det er vel kanskje litt for mye å håpe på at det kan tolkes slik?

Jeg har jo en søknad på en Henry Homesteader som ble innvilget før den plutselig dukka opp på forbudslista...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man først leser lovverket blir det ganske tydelig hva politiet mener.

 

Våpenforskriftens § 14-1. Overgangsreglar

1.Søknader som fremjast før ikraftsetjing av denne forskrifta, men som vert handsama etter ikraftsetjinga, skal som hovudregel handsamast etter regelverket på søknadstidspunktet. Det nye regelverket kan likevel brukast om dette er til føremon for søkar eller om vedkomande sjølv ber om det.

 

Våpenforskriftens § 14-1. Overgangsreglar

2.Løyver eller godkjenningar som er gjeve etter lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon mv. er også gyldige etter ikraftsetjing av våpenlova og denne forskrifta, med dei unnatak som følgjer av § 14-1 nr. 3, 4 og 14.

 

(§ 14-1 nr. 3, 4 og 14 er hhv. halvautomater av militær karakter; deaktiverte våpen; og godkjenning som børsemaker)

 

Har du søkt før 1. juni 2021, så har du krav på å få søknaden behandlet etter gammel lov, og har du fått innvilget etter gammel lov kan du beholde våpenet med mindre det er en halvautomat av militær karakter. Kjøpstidspunktet er irrelevant, selv om jeg hadde tenkt meg om et par ganger før jeg handlet. 

 

Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (2 timer siden):

Jeg har jo en søknad på en Henry Homesteader som ble innvilget før den plutselig dukka opp på forbudslista...

 

Du kan:

1. Kjøpe den og

   a. satse på at noen andre får politiet til å ombestemme seg og likebehandle den med andre våpen hvor fabrikken faktisk ikke leverer med høykapasitetsmagasiner, eller

   b. være innstilt på at du må levere den tilbake igjen etter at politiet har fått ferdig utfylt skjema i retur, i hvilket tilfelle du kan søke politiet om erstatning for reelt tap du har hatt (hva du eventuelt får dekket kjenner jeg ikke til), eller

2. Kontakte politiet og påpeke at de er inkonsekvente og at denne etter deres egne regler ikke skal stå på denne lista, med alle de mulige utfall det kan få, eller

3. Avvente

 

Jeg har blitt for gammel, risikoavers og bedagelig, så jeg hadde avventet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...