Jump to content

Tuning av revolver med fabrikkammo?


Lypsyl

Recommended Posts

Jeg har søkt en del på nett, men jeg finner ikke helt svaret på det jeg lurer på. 

Jeg er ikke så bevandret på området, så jeg håper noen kan hjelpe meg litt.

 

Greia er at jeg har en helt original S&W 586 som jeg ønsker å gjøre mer konkurransedyktig.

Jeg har undersøkt dette med å sende den inn til børsemaker for tuning av 

avtrekksmekanismen, avtrekksstopper og alt det der, men slik jeg forstår det, så er det ikke sikkert

disse modifikasjonene er kompatible med bruk av fabrikkammo pga av for svakt tennstempelanslag (?)

Det er ikke aktuelt for meg å lade selv akkurat nå.

 

Det jeg lurer på er da :

 

Kan jeg gjøre en komplett tuning av revolveren og få det til å funke med fabrikkammo?

Hvis ikke - Hva kan jeg gjøre for å få en bedre revolver?

Kan jeg be børsemakeren om å gjøre mindre modifikasjoner enn det som vanlig er? 

Hva kan gjøres? Bare skifte noen fjærer, kanskje? Hva utgjør det?

 

Eller er det rett og slett ikke vits å foreta seg noe som helst hvis man ikke lader selv?  


🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️

 

Håper på pedagogiske svar 😆

 

 

 

 

 

Edited by Lypsyl
Link to comment
Share on other sites

  • Lypsyl changed the title to Tuning av revolver med fabrikkammo?

En børsemaker kan montere avtrekkstopper og finpusse delene i avtrekket uten at du mister muligheten til å skyte fabrikkammo. Hvor mye finpussing hjelper avhenger av hvor bra avtrekket er i dag, men det vil normalt bli bedre. Avtrekkstopper vil uansett gi deg et mer markert trykkpunkt. Hvis du bytter/kutter fjærer for å få et lettere avtrekk så vil det normalt medføre at du må bruke ammo med Federal tennhetter (de tenner lettere). Du kan i dag justere spennet på avtrekksfjæra som sitter i våpenet ned til det du minimum må ha for at patronene skal tenne, dette vil gi deg det letteste avtrekket du kan få med fabrikkammo. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom du vil ha muligheten til å skyte fabrikkammo må du påregne noe tyngre avtrekk enn en blodtuna "federal only" revolver.

Du kan dog gjøre avtrekket noe "glattere" ved lettere polering  av innvendige deler, samt skifte returfjæra til avtrekket uten at dette påvirker muligheten til å skyte fabrikkammo.

Returfjærer fås kjøpt i pakker med ulike styrker slik at en kan prøve seg frem, disse skifter du enkelt selv.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, alle sammen.

 

Jeg tror jeg kommer til å gå for avtrekksstopp uansett. Den er relativt grei.

 

Men når det kommer til de modifikasjoner som går på avtrekksvekt - 

Hva er forskjellen på om man gjør dette med nye fjærer vs polering av deler?

Fordeler og ulemper. Er det ene bedre enn det andre?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bytter du til ei mykere slagfjær, evt justerer denne vil det påvirke anslag på tennhetta, bytter du fjæra i reboundsleiden vil dette påvirke avtrekksvekt, men det vil ikke påvirke anslag. Polering vil nok i liten grad påvirke avtrekksvekt,  men kan påvirke hvordan avtrekket oppleves. (Vekt er ikke alt når det gjelder avtrekk) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare husk på at det er massefart, ikke energi, som tenner hetta. 

Med andre ord, man kan risikere å ikke få tenning hvis man bobber hanen med samme innstilling på slagfjæra.

Hvis tenning er marginal med orginal hane vil man få klikk hvis man bobber, og slagfjæra må strammes.

Slagtiden vil selvfølgelig gå ned ved bobbing.

Massefart = mv

Energi = 1/2mv2

Link to comment
Share on other sites

Helt svart hvitt er det ikke, men innenfor de marginene vi snakker om her i revolverne er det slik.

Jo mer man letter hanen vil hastigheten på hanen øke når energien er konstant. Massefarten vil imidlertid synke jo lettere hanen blir med konstant energi fra fjæra.

Skal man være veldig teoretisk er vel heller ikke energioverføringen fra fjæra konstant. En tung hane får vel energi tilført fra fjære over en lengre tidsperiode enn en lett hane. Diffen her er jo forskjellen i lukketid.

Ironisk nok får man de beste DA-avtrekkene på førkrigs S&W "long action" revolvere som er mye lettere å tune for DA med sikker tenning, men med lang lukketid. Etterkrigs S&W har "short action" for å få kortere lukketid i SA. Er man god til å holde rolig vil man ha en fordel av å bygge feltrevolver på en førkrigs 38spc K-ramme. Da får man et så lett DA-avtrekk, med sikker tenning, som ingen etterkrigsrevolvere er i nærheten av. Dette er en av hemmelighetene til Ed McGivern som ingen er obs på.

 

Et eksempel med analogi fra metallsiluett med revolver på 200m er følgene.

(eksemplene er unntatt ladninger som kun går i Freedom arms revolver)

Maksladning i 357mag med 158gr kule er marginal for å være sikker på å velte bukken på 200m.

Maksladning i 357mag med  180gr kule er en "sikker" bukkevelter.

På 200m har 158gr kula mer energi enn 180gr kula, men 180gr kula har mer massefart enn 158gr kula og velter bukken bedre.

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har en S&W 929, og skyter kun  fabrikk ammo. Jeg var ikke fornøyd med original antrekket og har fått gjort en del arbeid på revolveren.

Polering, nye fjærer, ny hammer, festeskrue("set"skrue) for sikker og enkel justering av bladfjæren.

 

Alt i alt så er avtrekket lett nok i massevis. Men det er etter min mening viktigere at antrekket er "glatt" og jevnt! Og det er det definitivt nå! 

Jeg verdsetter også en tydelig og kontant retur i antrekket, det er spesielt kjekt dersom man skal skyte fort.

Så ja, det er verdt litt arbeid om du ikke er fornøyd 👍

 

Jeg har også en orginal mod 19-4, den har et helt suverent avtrekk og er en drøm å skyte med 😊 Den er det kun normal "slitasje" som har tunet.

 

PICT_20170309_124001.JPG

DSC_1163.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...