Jump to content

7x64, 280 rem eller 280 AI?


Recommended Posts

Har kommet akkurat så langt at jeg snart skal bestille et løp i 6,5x55 til min sauer 404. Og da begynner tankene å gå mot neste løp jeg «trenger». Har lyst på et løp i 7mm og valget står mellom disse tre. Har egentlig lyst på 280AI, men er redd for matingen med så bratt vinkel. Er det en reel redsel? Ser at tilgang til fl bushing-dier er bedre med 280AI, men at tilgang til hylser er dårligere. Ser at noen formskyter 280 rem-hylser. Er dette en fornuftig vei å gå? Når det gjelder sluttstykkehode og magasin er det vel heller ikke noe forskjell mellom disse tre? Hadde jeg fått tak i bushing fl die i 7x64 tror jeg at jeg ville gått for det uansett. Hvis ikke 280 AI mater uten problemer da. 
Er det noen som har erfaringer å dele?😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et løp i 280AI til en Mauser M03. Jeg er veldig fornøyd med det, og har ingen problemer med mating.

Jeg bruker Normahylser, men tror kanskje de har sluttet med hylser for 280AI? Ser Hjemmelading selger hylser fra Peterson: https://hjemmelading.no/produkt/peterson-280-remington-ackley-imp-tomhylser/ De har jeg ikke prøvd. Tror det er ganske vanlig å skyteforme 280Rem hylser.

 

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (5 timer siden):

Har kommet akkurat så langt at jeg snart skal bestille et løp i 6,5x55 til min sauer 404. Og da begynner tankene å gå mot neste løp jeg «trenger». Har lyst på et løp i 7mm og valget står mellom disse tre. Har egentlig lyst på 280AI, men er redd for matingen med så bratt vinkel. Er det en reel redsel? Ser at tilgang til fl bushing-dier er bedre med 280AI, men at tilgang til hylser er dårligere. Ser at noen formskyter 280 rem-hylser. Er dette en fornuftig vei å gå? Når det gjelder sluttstykkehode og magasin er det vel heller ikke noe forskjell mellom disse tre? Hadde jeg fått tak i bushing fl die i 7x64 tror jeg at jeg ville gått for det uansett. Hvis ikke 280 AI mater uten problemer da. 
Er det noen som har erfaringer å dele?😊

 

vet ikke om det blir helt sammenligbart, men jeg hadde 30.06AI tidligere og der var det absolutt ingen problem med mating selv om skuldera var 40grader 

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje erfaring med .280AI, men derimot 6,5-06AI i ein M98 og hadde aldri mateproblem med den. Har òg lese (i Ladeboken? 🤔) om at mating frå magasin kan vere eit problem med patroner med bratt skulder, men kan ikkje sei eg trur det er veldig vanleg. Kan ikkje minnast å ha lese noko særleg om dette her inne i alle fall. Når det gjeld custombygg som M98, kjem det vel an på kompetansen til børsemakaren om mating blir eit problem eller ikkje. Med ein 404 burde den som skal levere pipa kunne svare deg på om det kan bli problem med mating frå magasin.

 

Skyteforming av .280 Rem til .280AI er uproblematisk.

 

At kriteriet ditt for val av patron er om du får tak i bushing die eller ikkje skjønar eg ikkje noko av...

 

Pipa mi i 6,5-06AI gav opp etter 20+ år med dårleg stell, så eg bytta til ein 202 Outback i 7x64. Etter 2-3 år med 7x64 er eg godt nøgd med den patrona. Om du vel 7x64, .280 standard eller improved blir nok i praksis hipp som happ. Etter vel 20 år med villkatt som krev skyteforming av hylser såg eg sjeldan på det som noko stort problem, men ei gong i blant hadde det vore fint å berre kunne kjøpe seg ei pakke skot over disk. Eg berre nemner det...

Edited by .22-Krag
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar😊 
tysk kaliber til tysker er kanskje ikke så dumt (våpenet er tysk. Ikke eieren…😊). Saueren har hatt problemer med mating tidligere som er fikset, men det gjør også at jeg er skeptisk. Støtter forslaget om at børsemaker har kompetanse og at det er lurt å høre på fagfolk. Når det gjelder bushing-dier, er jeg bare veldig glad i dem😊 Man kan vel også lage custom dier når man først er i gang med å lage custom løp… Eller bare kjøpe et sett som ikke bruker bushinger😊 Det står i alle fall ikke på det. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...