Jump to content

Blyfrie kuler i 308


starhagle

Recommended Posts

Heisann har en blaser r8 med 308 pipe i 46cm lengde. 
har brukt 6,5x55 i alle år men skal nå

over på 308 og litt kortere løp, hvordan blyfrie fabrikk lada patroner bruker folk? Skal i hovedsak brukes på rådyr og hjort. Har sett en del på norma ecostrike. sako powerhead blade Og barnes ttsx er sikkert mange andre på markede også. 
noen som lagd seg noen meninger om blyfrie skudd i 308 og har noe innspill?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for 150 gr Sako Powerhead Blade dersom den gir god nok presisjon.

Jeg har førstehåndserfaring med 120 gr-kula, og ekspansjonstester gjort med 162 og 170 gr-kula i 30. kal. av andre gir meg et inntrykk av at kula ekspanderer veldig bra i lave hastigheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med barnes vortx ferdigladde. God effekt og presisjon i min sako med 45cm løp.

 

Jeg bruker hjemmelader 150 grs Nosler e-tip på all storviltjakt. Den ekspanderer villig i hastighet rundt 800m/s, gir meget god reaksjon i dyr, fine slakt og av de jeg har funnet igjen er snitt restvekt 149grs...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 150ttsx til reinsdyrjakt (+noen rådyr)i 308, ladd til ca 800m/s, den har fungert like bra som de ulike "blykulene" jeg har brukt (oryx, Nosler accubond, Hornady interbond,Federal fusion)

Min far har bukt samme oppskrift/kaliber på flere elg med godt resultat.

Har brukt Nosler E tip på elgjakt, men da i 8x57, denne og virker å fungere bra, gjenfunnet kule fra elg i år synes jeg viste litt lite ekspansjon (3tagger 180+kg, ca 110m, 180grn etip @800m/s)

Forrige sesong gjorde jeg og noen forsøk med RWS evo Green (139grn i 308) som og er ei blyfri kule, dette er ei delvis fragmenterende blyfri kule der bly er erstattet med Tinn, fantastisk presisjon, gav gjennomskyting, men lagde et helvetes søl. 

Mitt inntrykk ift slakt er at homogene kuler ikke nødvendigvis lager mindre søl enn ei god bonda blykule. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

martinJ skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk ift slakt er at homogene kuler ikke nødvendigvis lager mindre søl enn ei god bonda blykule.

Det har du nok rett i, det som skiller er hva kulen er lagd for.

Tyskland er veldig spesielt med hensyn til kulevalg på grunn av jaktreglene. De har ingen forfølgelsesrett og dyret tilhører den som eier grunnen der dyret ligger dødt. Med mange små åkerlapper med ulike eiere ønsker tyske jegere en kule som får dyret til falle momentant og bli liggende på den åkerlappen der han får kjøttet. Da blir løsningen kuler som fragmenteres og som gir massive ødeleggelser. I USA lages det også mange kuler som fragmenterer lett, de er mindre opptatt av kjøttet enn vi er og skyter mange mindre hjortedyr.

Jeg mener at en god kule uansett hva den er lagd av bør ha en restvekt på minst 80% og helst over 90% om den ikke har truffet store bein.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Barnes ttsx 150 har gitt god presisjon og effekt i hjort. Uten å være «utlært» er vel oppfattelsen at for homogent kuler er høy fart en fordel. Min ladning med N150 gir 845 m/s og fungerer som sakt godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...