Jump to content

Krav til ventilasjon ved innendørs skyting med luftvåpen?


Wintel

Recommended Posts

Finnes det offisielle krav til ventilasjon/renhold ved skyting med luftvåpen innendørs?

 

Vi har et klubbhus på skytebanen som enkelt kan brukes 10m luftbane en gang eller to i uken, men det er kun naturlig ventilasjon og vi er betenkt på om det er forsvarlig at ungdommen skyter blypellets med luftvåpen uten egnet ventilasjon og renhold...

 

En ting er at jeg selv skyter luft hjemme, noe annet at ungdomsgruppa i skytterlaget skyter hundrevis av skudd i uken i klubbhuset hvor vi også spiser vafler...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke svaret på dit spørsmål. Men jeg skyter en del luftgevær inne og så lenge en skyter med match rifler med utgangshastighet på rundt 150 m/sek blir det ikke noe gris av det. Går man opp på farta blir det imidlertid en del blystøv ved kulefangeren. Vil vel tro at en enkel avtrekksvifte men noen slanger til kulefangerne vil kunne få vekk det som eventuelt måtte komme der. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bra at dette løftes opp, innendørsskyting er noe griseri som mange vet om men få snakker om eller bryr seg om. Kjenner flere pistolskyttere med for høye blyverdier i blodet, som vet om problematikken, men ikke vil tenke på det, og fortsetter å skyte uten maske.  Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg sendte ungene på innenfdørsskyting. Det er et paradoks at det står i fare for å bli forbudt med bly utendørs, men ikke inne - burde vært omvendt, for det er jo der det pustes inn - og trengs!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Torf skrev (26 minutter siden):

Gjennomsnittsalderen i klubben vår nærmer seg 77 så dette kan umulig være et problem.. 8)

Eller så er det nettopp det at der ER et problem?

 

Perjoto skrev (På 5.12.2023 den 16.38):

Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg sendte ungene på innenfdørsskyting

Moderne baner har god nok ventilasjon, det ser en på målte blyverdier (0) hos både instruktører og skyttere som er der mye mer enn ungene kommer til å være. At man ikke installerer OK ventilasjon på banen sin er et valg man tar.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...