Jump to content

Hvordan er det å kjøpe på www.ebay.com


sfanett

Recommended Posts

amatør skrev (2 timer siden):

Ebay, ordner med momsen, så varen kommer rett hjem til deg.

Det er slik det skal være, og vanligvis går dette helt greit, men jeg har hatt to tilfeller av kjøp på eBay, hvor avsender mest sannsynlig har skrevet egne adresselapper, og ikke brukt koder/adresselapper generert av eBay – en pakke fra Tyskland og en fra England. Dermed fikk jeg krav om å måtte betale både moms og Postens fortollingsgebyr da jeg skulle hente pakkene.


Hjalp ikke å protestere, så jeg betalte, talte til 10 flere ganger før jeg etterpå ringte og sendte mail til både Posten og Tolletaten.

Jeg kunne dokumentere at moms var ordnet av eBay, og alle mine argumenter rundt dette ble akseptert, men Posten fraskrev seg likevel alt ansvar, og mente at de hadde gjort riktig.

Beskjeden jeg fikk fra Tollvesenet var at regelprosedyren som var aktuell i slike tilfeller, var at man skulle kreve momsen refundert fra eBay, og ikke norske Posten…sitat: "selv om at eBay har gjort alt riktig, og det er Posten som har rotet det til".


Resultatet ble at eBay refunderte utlegget for momsen ganske kjapt og uten problemer (i løpet av en ukes tid) på grunnlag av den kvitteringen jeg hadde fått da jeg betale momsen til Posten (husk alltid kvittering!!).

Momsen til eBay vs Posten gikk for så vidt opp i opp (litt forskjell pga endringer i valutakurs i løpet av de dagene pakken var underveis), men Postens fortollingsgebyr på kr 149,- fikk jeg jo ikke refundert, og det er sure penger å betale !

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (7 timer siden):

Ebay, ordner med momsen, så varen kommer rett hjem til deg.

Stort sett, men det finnes en å annen luring som håper på at det ikke blir toll kontroll å beholder mva selv = ikke noe VOEC nummer. Å fra ebay er det lite hjelp å få, du får tap når de beregner og tilbakebetqler alltid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...