Jump to content

Erstatnings krutt svartkrutt


sfanett

Recommended Posts

N32c er vel i teorien det samme som n320, men "blåst" opp så volumet er vestlig høyere, du fyller hylsa mye mer med n32c, men ja, det ryker også litt mer enn vanlig n320 er min erfaring. Jeg brukte det for å lade  slappe cowboy ladninger i 44spes, fikk gjevnere forbrenning og slapp å risikere at kruttet noen ganger ligger helt fremme i hylsa, og er 60% tomt bakenfor...

Direkte Erstatning for svartkrutt brukes vel "pyrodex"? 

Link to comment
Share on other sites

Nei, N32C er ikke erstatning for svartkrutt. N32C har egenskaper som gjør det egnet å bruke istedenfor svartkrutt i visse patroner, men oppfører seg ikke som svartkrutt. Eksempelvis skal man gjerne komprimere svartkrutt, men det kan du ikke gjøre med N32C.

 

Hvis det fortsatt er den antikke hagla di du skal lade til så er mitt velmente råd: Glem det!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (6 minutter siden):

Nei, N32C er ikke erstatning for svartkrutt. N32C har egenskaper som gjør det egnet å bruke istedenfor svartkrutt i visse patroner, men oppfører seg ikke som svartkrutt. Eksempelvis skal man gjerne komprimere svartkrutt, men det kan du ikke gjøre med N32C.

 

Hvis det fortsatt er den antikke hagla di du skal lade til så er mitt velmente råd: Glem det!

hehe ja er nok krutt til den. har fått tak i denne Hodgdon Pyrodex RS. bare en tanke funnet et krutt som også kunne brukes på nye våpen også

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lese hva produsenten selv oppgir? Dette er en svartkrutt-erstatning og kan brukes i stedet for svartkrutt.

 

FFg angir kornstørrelse, der flere F'er betyr mindre korn. I hagle er det nok mest vanlig med FFFg men FFg kan sikkert brukes om du ikke får tak i FFFg.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (28 minutter siden):

Hva med å lese hva produsenten selv oppgir? Dette er en svartkrutt-erstatning og kan brukes i stedet for svartkrutt.

 

FFg angir kornstørrelse, der flere F'er betyr mindre korn. I hagle er det nok mest vanlig med FFFg men FFg kan sikkert brukes om du ikke får tak i FFFg.

ok tak. for leste her inne  en plass ble kraftigere rekyl med 3 f. det har vel med kruttet blir mer kompakt

Link to comment
Share on other sites

Det har med brennhastighet å gjøre, kruttkornene brenner fra overflaten og innover. Mindre kornstørrelse betyr større overflateareal per vekt/volum, dermed har mer finkornet krutt høyere brennhastighet enn grovkornet. 

 

I hagle har du så stort kaliber at volumet bak hagl og forladning øker veldig mye når haglene begynner å bevege seg, da vil trykket synke hvis ikke brennhastighet er høy nok til å "fylle på" med mere kruttgass underveis. 

Link to comment
Share on other sites

sfanett skrev (På 2.11.2023 den 9.00):

det jeg klar forstå så er Vihtavuori N32C Tin Star en erstatnings krutt til svartkrutt?

Vis ja lader det på samme måte som svartkrutt?

Det @Biskopen sier. Nei, og nei.

 

Moderne røyksvakt krutt, som N32C er inneholder rundt, eller nesten, dobbelt så mye energi per gram som svartkrutt. Svartkrutt har også en brennhastighet som varierer lite med trykket, mens røyksvakt krutt i prinsippet brenner fortere jo høyere trykket er. Det gjør det temmelig komplisert, og farlig om man ikke vet nøyaktig hva man gjør, å erstatte svartkrutt med røyksvakt.
Den eneste patronen jeg kan komme på som er "samme" patron før og etter innføring av røksvakt, og som jeg vet ladedata på, er 38 Spesial. Opprinnelig var den ladd med 20gr svartkrutt bak 158gr blykule. Passelig ladning med N32C/ N320 er 3.5gr. En sjettedel.

Ikke bytt N32C for svartkrutt! 

 

Men jeg er nysgjerrig på hvor du har fått ideen fra om at n32c er erstaning for svartkrutt? Det ville vært interessant å høre.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det @Biskopen sier. Nei, og nei.

 

Moderne røyksvakt krutt, som N32C er inneholder rundt, eller nesten, dobbelt så mye energi per gram som svartkrutt. Svartkrutt har også en brennhastighet som varierer lite med trykket, mens røyksvakt krutt i prinsippet brenner fortere jo høyere trykket er. Det gjør det temmelig komplisert, og farlig om man ikke vet nøyaktig hva man gjør, å erstatte svartkrutt med røyksvakt.
Den eneste patronen jeg kan komme på som er "samme" patron før og etter innføring av røksvakt, og som jeg vet ladedata på, er 38 Spesial. Opprinnelig var den ladd med 20gr svartkrutt bak 158gr blykule. Passelig ladning med N32C/ N320 er 3.5gr. En sjettedel.

Ikke bytt N32C for svartkrutt! 

 

Men jeg er nysgjerrig på hvor du har fått ideen fra om at n32c er erstaning for svartkrutt? Det ville vært interessant å høre.

 

K

 

jeg skrev vel at det var ikke en erstaning for svartkrutt men spurte om det var en erstaning kutt for svartkrutt. Jeg blir aldri prøve meg på noe jeg er 10000% sikker på er rett og har rett lade data på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...