Jump to content

Sortere hylser?


PalSor

Recommended Posts

Jeg har nettopp startet med å lade selv, foreløpig 9mm, 32 S&W og 38 special. Det står i ladeboka, og det sies av en del erfarne ladere, at det er viktig å sortere hylser. Hvorfor? Jeg bruker samme mengde krutt, selvfølgelig iht ladetabeller, uavhengig av om jeg lader hylser fra GFL, Gecco, Lapua eller S&B og skjønner derfor ikke hvorfor det er viktig å sortere. Jeg har heller ikke funnet en eneste tabell hvor det er angitt ulik mengde krutt avhengig av hvilken hylse som brukes. Det er litt forskjell på hvor lett det er å få inn tennhettene i de ulike hylsene, men det er en annen problematikk. 

Link to comment
Share on other sites

Veldig viktig i pistolkalibre tror jeg neppe det er. Ikke skjønner jeg vitsen med å blande heller, med mindre du bare har noen få hylser av hvert kaliber. Plinker du stående så antar jeg at du ikke bryr deg voldsomt om små samlinger. Skal du skyte langt og presist  med riflekalibre så ville jeg ikke blandet hylsefabrikanter. Når det er sagt så vet man ikke hvor den avvikende vekten du måler befinner seg, om det er hylsekropp eller -bunn. Volum inne i hylsa er viktigere. Når det er sagt, hvorfor ikke bare teste og se om det er forskjell - farlig er det ikke. 

 

Jeg har testet, blandet inn andre hylser i en ladning jeg har kontroll på. Hadde en Hornady-hylse for hvert femte skudd i en batch på 50 patroner ladet i Norma-hylser. Alle 10 skuddene fra Hornady-hylsene avvek fra treffpunktet til Norma-hylsene, i snitt omtrent 30 mm opp og 10 mm til venstre for samlingen på samtlige skudd på 200 meter. På 100 meter ville jeg sikkert ikke lagt merke til det om jeg hadde blandet inn feil hylser, gitt at alt annet var likt. 

  

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter 38 special/357 magnum med revolver og 32 S&W Long med min Pardini så samler jeg hylsene og det er således enkelt å unngå blanding hvis jeg ønsker det. Jeg har to typer hylser i disse kalibrene, mer enn 1000 av hver sort, så det er lett å holde de adskilt. I praksis er det ved lading av 9mm at spørsmålet om blanding blir mer aktuelt. Jeg vet om svært få pistolskyttere som samler sammen sine egne 9mm hylser etter bruk, det ligger alltid så mange 9mm hylser på banen at når man trenger hylser så tar man bare å fyller en pose. Det er mange produsenter av hylser og basert på det andre har ladet for meg, og det jeg har ladet selv, så merker jeg ingen forskjell på skudd eller samlingen basert på hvilke hylser som har vært brukt. Jeg ser over hylsene som jeg har samlet en og en for å plukke ut de som ikke ser bra ut, deretter fjerner jeg tennhettene og så rengjør jeg dem grundig. Det er litt ekstra jobb å ta ut tennhettene før rengjøring, men det gjør at det er enkelt å sette inn nye tennhetter i de hylsene som har litt trangere tennhettelommer, bl.a. S&B. Basert på tilbakemeldingene her så langt så tror jeg at jeg fortsetter med å bruke flere typer 9mm hylser, det er neppe hylsa som er årsaken hvis jeg får en 9er og ikke en 10 er på et skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Lader på Dillon 650 så jeg sorter slik at jeg kan kjenne om noe rart skjer ved innsetting av tennhette.

Hjelper også med på å se/kjenne om noe annet går galt når de er alle av samme merke. 

 

Rutinen for 9mm er:

- grov vask i våttrommel

- rollsize 

- deprime i ladepressa

- finvask med sitronsyre og Zalo

- sortering

Link to comment
Share on other sites

Det har etterhvert blitt endel lading av 9 mm, av forskjellige merker for mitt vedkommende. Jeg har sluttet å sortere, det har ingen hensikt,  så og si alle merker er fullt brukbare til lading. Noen har litt tykkere gods enn andre og således litt tyngre å dra i spak, men ved riktig innstilte dier så går det greit, selv i ei svak utvekslet Lee pro 1000.

 

Plukker jeg mine skutte hylser fra gulv for hånd så går de rett i posen og videre inn i pressa, uten vask.  Har aldri vasket ei hylse, har forlengst funnet det mer meningsfylt å vaske bilen. Må jeg feie de opp med kost og spade så kjører jeg de noen omdreininger i tørrtrommel (separator kalles det vel) for å få bort betongrester etc. - og ferdig med det.

Skal du håndtere ukjente hylser fra skytebane så bør hver enkelt sjekkes i tilfelle det skulle være en berdanhylse blandt de - hvis ikke kan det da være greit å ha ei ekstra utstøternål liggende...

 

Samme er det ved 38 357 og 44 hylser, for å ta de som jeg kjenner. Jeg har ladet disse i ca 35 år, og aldri vasket ei hylse. Det finnes hylsetype av disse som er utrolig trange i tennhettebrønn, har selv vært borte i de, husker ikke merket, men da er det bare å legge  disse på si, og skave av litt ved inngang hettebrønn.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Grøsser litt når jeg leser dette.
Plukket masse hylser etter siste innendørs stevne og alt var fullt av støv, og skit. 

Måtte 2 runder i trommelen før de kom ut noenlunde ok. 

 

En annen grunn til å sortere er om du har plukket masse etter andre. Har fått meg .40 S&W, .38 super comp og 9mm short blandet med vanlig 9mm.

Link to comment
Share on other sites

@OysteinREr ikke helt sikker på om vi tenker på det samme. Det jeg har forsøkt å beskrive ovenfor er om det er er noen grunn til å skille mellom f.eks. GFL- og Gecco-hylser når begge er 9mm. Alle hylsene skal selvfølgelig vaskes, sjekkes for skader osv. Når jeg lader bruker jeg uansett samme mengde krutt, samme kule og samme lengde på den ferdige patronen, hvorfor skal jeg da unngå å blande hylser fra ulike fabrikanter?

Link to comment
Share on other sites

Decapper og sizer alle hylser i rockchuckern før de vaskes i stainless tumbler, tromler ca et par timer , skifter vann og tilsetter lemshine så tromler jeg et par timer til. Lader i dillon 650. Det går selvsagt helt fint å lade hylsene slik de er, men det er i det minste triveligere med reine hylser, og sluttproduktet ser bedre ut. 

Eneste hylsene jeg av og til plukker er vel 9mm og en og annen 45acp, før havna disse i en stor haug, nå er de sortert etter fabrikat, vet ikke hvor mye dette har å si for ferdig produkt, men like hylser burde jo bidra til f.eks "jevnere" ammo. Enkelte hylsefabrikat har jo og f.eks trange hettelommer eller er veldig harde som kan skape noe krøll, disse blir ofte kun liggende i reserve.                                                                         

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, PalSor said:

@OysteinREr ikke helt sikker på om vi tenker på det samme. Det jeg har forsøkt å beskrive ovenfor er om det er er noen grunn til å skille mellom f.eks. GFL- og Gecco-hylser når begge er 9mm. Alle hylsene skal selvfølgelig vaskes, sjekkes for skader osv. Når jeg lader bruker jeg uansett samme mengde krutt, samme kule og samme lengde på den ferdige patronen, hvorfor skal jeg da unngå å blande hylser fra ulike fabrikanter?

 

Hovedgrunnen til at jeg sorterer er at da kan jeg kjenne om det er noe stikker seg ut ved ladning. Plutselig motstand eller for lite motstand etc. I Dillon 650 presses tennhette inn når man skyver spaken framover så det er lett å kjenne om det er forskjeller.
Det betyr for også at om det ble noe feil pga for trange eller for romslige tennhettelommer kan jeg sortere bort de hylsene slik at neste gang får jeg ikke knuste tennhetter eller patroner hvor tennhettene så og si faller ut ved mating fra magasin (har opplevd begge deler).
Hadde jeg hatt en Dillon Super 1050 som har swagger-stasjon for tennhettelommer og hvor tennhetter settes i ved "downstroke" hadde jeg hovedsakelig sortert bort de som jeg vet har for romslige tennhettelommer og kjørt resten samlet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...