Jump to content

Røyting


gaupejeger

Recommended Posts

Hei jeg ser at det er en korthåret parson du har.

 

Vi har 2 strihåret og 1 korthåret parson hjemme.

 

Og den korthåretet røyter forferdeligt mye mere enn dem 2 som er strihåret.

 

Jeg ser at den andre hunden du har er mere strihåret/langhåret det er nok kanskje det som er grunnen at den røyter mindre.

Kan jo ha noe med at dem røyter mere i løpe tida også da som dere skriver men det har ikke jeg lagt noe merke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis røytingen ikke gir seg ville jeg byttet for. Jeg brukte Labb på en av mine elghunder, som fikk elendig pels. Han la også mye lettere på seg. Dyrlegen mente at jeg kunne bytte til hvilket som helst for, selv for fra dagligvarebutikken ville være bedre (selv om det ofte er mer salt i det) enn Labb. Så han sa det ikke for å selge meg noe fra sitt eget kontor. Jeg har prøvd mange ulike fortyper på hunder, men ingen har gitt så mye konstant røyting som Labb.

 

Så for meg er svaret, aldri mer Labb. Det er det også mange jeg kjenner som også har erfart.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
...Nå har jeg langhårshund og slik som dette ser det ut etter 2 minutter med stålkammen :shock:

2j4qcd4.jpg

 

Hvorfor ikke utnytte alle hybelkaninene som bikkja verper?

 

59y6nk.jpg

 

Dette er Aika sin pels - iblanda litt saueull siden den er sterkere og har mer fett i seg enn hundeulla. Dette skal bli en fin genser hadde jeg tenkt :)

Link to comment
Share on other sites

Fin bikkje du har Jaktlykke. Har faktisk nesten samme planene som du har. Samler pels fra bikkja en islandsk gjeterhund, som jeg tenkte å få noen til å strikke sokker av. Ser for meg at det kan bli et par gode jaktsokker :mrgreen: . Det tar nok noe lengre tid enn det gjør for deg, vi bruker børsten men en sånn haug klarer vi ikke å få til på 2 min :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg langhårshund og slik som dette ser det ut etter 2 minutter med stålkammen

 

Jeg trodde flat'en min røytet, men etter å ha sett bildet er jeg ikke så sikker.

 

For ordens skyld: Bikkja er pelshaugen til høyre på bildet, eller... :lol: ?

 

Uansett; flott hund og... fin pels :wink: !

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Prøv tilførsel av litt omega 3, pelsmessig så har jeg hatt god erfaring med å blande inn litt sardiner i olje i foret men så har jeg jobbet i den industrien med god tilgang på slikt :)

 

En boks med sardiner bør likevel holde til 2 måltider, kanskje 3 avhengig av hvor stor hund du har.

Link to comment
Share on other sites

La nå ikke denne bli enda en diskusjon om labb og fòringsvaner med tørrfòr.

Klart, det KAN være en sammenheng, men det finnes det ingen svar på i denne sammenheng.

Jeg har positivt å si om labb, og jeg har negativt å si om labb - men hovedfôret her er labb aktiv med kylling.

Brukt labb som hovedfòr på Schweizeren hele tida, og ho fikk også det hos oppdretter.

Gir tilskudd av fiskeolje. Kjøpte en hos veterinæren som brukes til hest i utgangspunktet. Synes denne er bedre enn de mest kjente - samt billigere.

Her blir i hvertfall pelsen skinnende:-)

 

Veterinæren har skrytt av pels og hold på hunden, jeg er fornøyd og bikkja spiser opp maten sin.

 

Hunder er like forskellige som folk. Det er ingen oppskrift for hva hunden skal like og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er naturlig å skifte pels to ganger i året - men det er greit å få det unna fortest mulig synes jeg da. Særlig med de pelsdottene jeg har i hus...!

 

Bade bikkja, børste godt, gi olje i foret og B-vitaminer i form av ølgjær er god knall for å få pelsen av og på igjen fort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...