Jump to content

Helle Nord


seawolf

Recommended Posts

Vekt skal være ca 310 gram.
Ser for meg at denne erstatter samekniven og får fast opphld lett tilgjengelig i sidelomma på sekken.
Blir litt heftig å ha i beltet...sannsynligvis.

Litt enig når det gjelder fingersperra, den kunne vært litt mere markert.
Men jeg er vant å bruke samekniv som feltkniv, og der er det jo fritt fram for fingrene å skli frem over bladet.
 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny staselig kniv.

Eg var og på handel i dag og skulle kjøpe Helle Nord, desverre hadde dei den ikkje inne og det enda med at eg kjøpte Helle Temagami i staden,  i samme sjanger som Nord og med samme stålkvalitet men èin mindre kniv med bladlengd 11cm. Nord er nok èin meir allsidig friluftskniv men tenker Temagami vil verre veldig god på sine ting. Synes Helle har mange tiltalende kniver og så er det jo kjekt når det er laget her til lands.

 

IMG_0198.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
seawolf skrev (På 21.9.2023 den 16.42):

Ny "feltkniv" i heimen i dag, Helle Nord.
God vekt og skikkelig skaft hvor man får godt grep både til spikking og hugging.
Stål: 14C28N
Bladlengde 14,5 cm, totallengde 28 cm.

Helle Nord.JPG

 

Hva er vekten på denne, står ikke oppført på Helle sine sider. Ser ut som en solid kniv det der btw, fan av 14c28n er jeg og. 👍

Link to comment
Share on other sites

@Ferdig     Ja ikke noe som passer i beltet til dagligbruk, men super kniv å ha i sekken.
Skaftet er litt genialt utformet, både på grunn av størrelse/lengde, og fasong.
Med grep helt bak på skaftet får man ekstra kraft og tyngde ved hugging, og flyttes grepet helt fram på skaftet får en fin kontroll ved spikking og skjæring.
Som sagt, samekniven er pensjonert som feltkniv og erstattet av Helle Nord :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan fint gå med den vekten i belte på tur jeg hvertfall, men ja det er på grensen og kan se litt vel rambo ut🤓.
 

Og som du erfarer så ser grepet sykt comfy ut, både med fasongen å d faktum at det er i varm bjørk(vil jeg tro).

 

Ser frem til flere bilder fra bruk og tur! 🤩

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 21.9.2023 den 17.15):

 

Og vekt? Min Puma 4-star veier 200 gram, 290 med slire, bladlengden er 10 cm, og totallengden 20,5 cm. Den er tung nok.


Det vil jeg si er litt vel tungt ift bladlengde ja… 

Edited by Ferdig
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...