seawolf Posted September 21 Share Posted September 21 Ny "feltkniv" i heimen i dag, Helle Nord. God vekt og skikkelig skaft hvor man får godt grep både til spikking og hugging. Stål: 14C28N Bladlengde 14,5 cm, totallengde 28 cm. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted September 21 Share Posted September 21 (edited) seawolf skrev (35 minutter siden): Bladlengde 14,5 cm, totallengde 28 cm. Og vekt? Min Puma 4-star veier 200 gram, 290 med slire, bladlengden er 10 cm, og totallengden 20,5 cm. Den er tung nok. Edited September 21 by Jegermeistern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted September 21 Share Posted September 21 seawolf skrev (33 minutter siden): - skikkelig skaft - Fingersperren kunne vel vært noen mm lenger, uten at man måtte endre sliren? Jeg ser alltid etter det, siden jeg holdt på å kappe av meg avtrekkerfingeren som 6-åring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted September 21 Author Share Posted September 21 (edited) Vekt skal være ca 310 gram. Ser for meg at denne erstatter samekniven og får fast opphld lett tilgjengelig i sidelomma på sekken. Blir litt heftig å ha i beltet...sannsynligvis. Litt enig når det gjelder fingersperra, den kunne vært litt mere markert. Men jeg er vant å bruke samekniv som feltkniv, og der er det jo fritt fram for fingrene å skli frem over bladet. Edited September 21 by seawolf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brisen Posted September 21 Share Posted September 21 Gratulerer med ny staselig kniv. Eg var og på handel i dag og skulle kjøpe Helle Nord, desverre hadde dei den ikkje inne og det enda med at eg kjøpte Helle Temagami i staden, i samme sjanger som Nord og med samme stålkvalitet men èin mindre kniv med bladlengd 11cm. Nord er nok èin meir allsidig friluftskniv men tenker Temagami vil verre veldig god på sine ting. Synes Helle har mange tiltalende kniver og så er det jo kjekt når det er laget her til lands. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted September 21 Author Share Posted September 21 Enig i det @brisen, flott kniv Temagami også (hva er bakgrunnen for navnet?) Har hatt flere fra Helle, og den som stort sett blir med på tur hver gang er en Helle Saga Siglar. Henger på en knagg ved ytterdøra, så det er bare å huke den på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brisen Posted September 21 Share Posted September 21 (edited) Temagami, komune i Ontario, Canada, (wikipedia er god å ha i bakhånd). Temagami er staden der Les Stroud, designer av kniven opplevde sitt første utandørseventyr, (frå Helle si nettside). Edited September 21 by brisen utvidet innlegget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
into_the_wild Posted November 14 Share Posted November 14 Av Hellekniver er det Harding som er favoritten. Skaftet sitter som støpt, lett og god kniv for spikking, fiskerens og matlaging på tur. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts