Jump to content

Hvordan demontere stuck A-tec Maxim?


K J

Recommended Posts

Har en gammel A-tech Maxim som sitter bom fast. Demperen følgte med ei rifle jeg kjøpte brukt for 10+ år siden og har ikke vært demontert i mitt eie.

 

Demperen har ikke vært brukt på noen år og jeg har egentlig ingen behov for å skru den fra hverandre, men det irriterer meg at jeg ikke får løsnet modulene.

 

Prøvde å løsne modulene for noen år siden og endte med at jeg rev av gummibåndet på ei oljefiltertang. Den sitter godt.

 

Noen gode tips for å løsne denne? Legge i diesel? Parafin? Ultralyd? Eller er det lite håp å få løsnet dette? 

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/18/2023 at 10:38 PM, K J said:

..jeg har egentlig ingen behov for å skru den fra hverandre, men det irriterer meg at jeg ikke får løsnet modulene.

Du risikerer bare å ødelegge den med og bryte på den. Jeg hadde liggende en gammel Maxim som jeg på et tidligere tidspunkt hadde forsøkt å åpne ved og feste den i chucken på en dreiebenk og bruke oljefiltertang. Det resulterete bare i klemmerker siden den løsnet i chucken.

 

Nylig bestemte jeg meg for å bytte/lage nytt gjengestykket i den da jeg ikke kunne bruke den til noe fordi den hadde feile gjenger. Jeg lot den ligge i ultralyd med ATF og noe annet som ikke bør ultralydes, og der lå den i kanskje en uke. Så ble den satt i dreiebenken i en hylse som laget nok friksjon og skrudd opp med trykkluftdrevet muttertrekker siden jeg fant en kopp som passet. Jeg hadde egentlig regnet med å ødelegge lyddemperen, men så gikk det bra til tross. Jeg hadde ikke gjort dette om jeg hadde et annet valg.

 

Å åpne den er jo egntlig meningsløst? Du ender bare opp med å bytte oringer hele tiden siden de blir kuttet opp på gjengene. Jeg hadde ikke giddet det. Den fungerer like bra som den er. Eneste grunnen jeg kan se til å holde den "åpen" er om man skal ta bort eller legge til moduler.

 

NB! Ikke legg den i diesel. Fra tid til annen er det noen som sprenger lyddemperen på dette viset.

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

K J skrev (6 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger. Slik den er nå blir den ikke brukt og har ingen praktisk verdi. Om jeg derimot hadde klart å demontere den kan jeg korte den ned og kanskje finne et bruksområde til den... 

Hva er problemet med den? Hvorfor kan du ikke bruke den?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...