Jump to content

Hjälp med skogsfågeljakt


Söta Bror

Recommended Posts

Jag behöver (akut) hjälp med min skogsfågeljakt. Det är en ny jaktform för mig, och uppenbarligen så behärskar jag den inte överhuvudtaget.

Jag har tillgång till ett varierat och kuperat terräng, där man har allt från gammal granskog, till öppna myrar, till ung björksly och blandskog.

Jag stöter fågel (bara sett orre hittils), men de lättar alltid innan jag hinner reagera. I ungefär 50% av tillfällena så hinner jag inte ens se fågeln, utan jag hör bara flaxandet som typiskt försvinner bakom några granar/träddunge. De gångerna jag hinner se fågeln så hinner jag knappt reagera innan skottchansen är long gone.

Det verkar vara en jäkligt spännande jaktform, men själförtroendet har fått sig en rejäl knäck efter många många timmar och kilometer.

 

Hur lyckas ni andra? Vad kan jag tänkas göra för grovt fel?
 

Jag har jag inte tillgång til någon hund, och jagar ensam. Jag vet att det inte skall vara lätt, men hade varit kul att åtminstone komma till skott nån gång 😅

(Ursäkta svenskan, men det ser bara dumt ut om jag prövar på norska)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støkkjakt på skogsfugl er en av de vanskeligste, men også en av de mest spennende jaktformer du kan drive med. Kjapp på labben må du være, du får sjelden mer enn 1 – 2 sekunder før skuddsjansen er borte. Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å fortsette å jakte så mye som mulig. Etter hvert får du mer og mer erfaring, og lærer deg hvilke biotoper skogsfuglen foretrekker under forskjellige forhold. Et godt tips er å oppsøke fuktige områder som myrkanter, bekkefar og vannsig, spesielt hvis det er tørt i terrenget. Bærrike områder er alltid populære. Når du har lært deg hvor det er sjanse til å finne fugl, legg en slagplan hvordan du angriper terrenget. Se etter åpne korridorer mellom trærne og prøv å gå slik at fuglen tvinges ut i åpent område når den letter. Tiur og til dels også orrhane løper gjerne unna på bakken, de kan løpe flere hundre meter før de letter, da har du som enslig støkkjeger liten sjanse. Hvis dere er flere kan dere forhindre dette ved måten dere går på, men husk på at sikkerheten alltid må ha øverste prioritet. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Söta Bror skrev (På 17.9.2023 den 21.20):

De gångerna jag hinner se fågeln så hinner jag knappt reagera innan skottchansen är long gone

Det krävs att du är på "hugget" hela tiden - du får, som tidigare sagt, 1- 2 sekunder att reagera. Kan bli tröttsamt,..men ofta när uppmärksamheten dabbar av lite...så lyfter fågeln.

Gå sakta,-stopp ofta några sekunder,- gå inte en rak linje, men ändra din kurs ibland - detta så att fågeln blir osäker. Bruk relativt öppna choker ( imp.cyl-1/4) hagel us6-4. 

Som nästan vid all jakt är tidlig morron o kväll bäst - själv tycker jag tiden innan det mörknar är mest effektivt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ny dag, nytt "misslyckande" 😁

 

Några observationer från dagens førsøk:
1) Når jag kommer på morgonen så måste fåglarna nästan fösas undan framför bilen på skogsvägen.
2) Dis på morgonen fram til kl 10 = inget höstpel från orrtupparna (?). Förra helgen var det som en kakafoni runt myren.. Denna helgen helt tyst.
3) Når støkkjakten vel starter så letter fugl alltid rett fra meg (rakt fremover i gå-retning), og aldri nermere enn 20m. I de 1,5 sekundene av skuddsjanse så brukes første sekunden for meg å bare reagere å lokalisere lydet.. En mindre få opp hagle i posisjon 😤

Link to comment
Share on other sites

Söta Bror skrev (5 timer siden):

Ny dag, nytt "misslyckande" 😁

 

Några observationer från dagens førsøk:
1) Når jag kommer på morgonen så måste fåglarna nästan fösas undan framför bilen på skogsvägen.
2) Dis på morgonen fram til kl 10 = inget höstpel från orrtupparna (?). Förra helgen var det som en kakafoni runt myren.. Denna helgen helt tyst.
3) Når støkkjakten vel starter så letter fugl alltid rett fra meg (rakt fremover i gå-retning), og aldri nermere enn 20m. I de 1,5 sekundene av skuddsjanse så brukes første sekunden for meg å bare reagere å lokalisere lydet.. En mindre få opp hagle i posisjon 😤

Høres igrunn ganske typisk ut. Det blir litt lettere etterhvert når du begynner å bli bedre på å anta hvor fuggelen vil være. Men som støkkjeger på skogsfugl, så er ikke den beste belønningen at fryseren blir full av finfin mat (min er ihvertfall ikke det), men følelsen når det endelig detter fugl. Her jeg jakter har det gått ordentlig skeis med klekkinga i år, og også mye spor etter rovdyr, så er veldig lite fugl. Men dro frem kråkefløyta og sørget for å slippe å komme tomhendt hjem idag også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...