Jump to content

God trening til jakta


seawolf

Recommended Posts

Først av alt; dette er bare et lite tips som de fleste sikkert vet om og praktiserer allerede, men det viser at også en gammel "stubbesitter" med grå stær og høreapparat kan ha god nytte av slik skytetrening  :)
For det andre;  de "samlingene" mine på bildene er sikkert av en slik art at de fleste ler seg skakke, og er absolutt ikke ment som "skrytebilder" :)
I hvert fall når vi tenker på de som skyter på klistrelapper på 100m og snusbokser på 500 .

Utagangsunktet mitt er mine to jaktrifler i henholdsvis 30-06 og 338-A Square.
Riflene er M70 FW, begge er 100% originale uten demper eller tofot eller andre modifikasjoner.
Jeg sitter på ræva på ammokassa mi og støtter albuene mot låra.
Bruker også reima som ekstra stabilisering.
Skyter vanligvis ca 20 skudd på denne måten pr kveld, og da er pipa så varm at det begynner å bli varmeflimmer.

Etter at prøven er ferdig med begge riflene, senker roen og prestasjonsangsten seg, og det å trene på reinsskiva syns jeg er artig og for min del greie gjennomkjøringer.
Jeg har hatt fem slike kvelder etter at den obligatoriske skytingen er unnagjort, og jeg må si at jeg koser meg stort.

For min del gir det også en vesentlig trygghetsfølelse å peise gjennom en del skudd på denne måten, da det  er ganske lik skytesituasjoner i jaktfeltet.
Så da begynner jeg å bli klar for årets tore eventyr i skogene i det høye nord  :)

jakttrening 01.jpg

Jakttrening 02.jpg

  • Like 19
Link to comment
Share on other sites

Du kan trøste deg med at det store flertallet av jegere skyter slik som det der eller verre ;) Var på banen sist helg og der var det da en som ikke hadde rukket siste oppskyting som fikk litt "ekstra service". Han brukte 4 forsøk på å sette 5 skudd inne i den ringen. Riktignok knestående, men det er fult mulig å få til på første forsøk uten alt for mange turer på banen i året. Men litt mer enn de 35 som fort blir mye mer når en trenger så mange forsøk :P 

 

Kos deg på banen og ikke tenk på alle disse "klistrelapp" skytterne :D God jakt i høst 👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, seawolf said:

Skyter vanligvis ca 20 skudd på denne måten pr kveld, og da er pipa så varm at det begynner å bli varmeflimmer.

 

Korte kvelder hos deg? (Sorry, måtte bare 😁)

 

Kos deg med skytinga! Uansett resultat, så må man bare ta det fra det nivået man befinner seg på. Nytter ikke å lure noen der. Trening hjelper både på ferdigheter og innsikt i hvordan landet ligger. Du kan trygt jakte med den skytinga der.

Udempa lett jaktrifle i .338 A-Square høres ikke ut som det enkleste å skyte nøyaktig med heller. Mer rekyl enn jeg setter pris på.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Casey Jones said:

 

Udempa lett jaktrifle i .338 A-Square høres ikke ut som det enkleste å skyte nøyaktig med heller. Mer rekyl enn jeg setter pris på.

Ja det kjennes litt, men er på ingen måte ubehagelig.
Det er rett stokk på M70, så det går helt greit.
Det er 338 på det nederste bildet, den åpner opp litt i forhold til 30-06.

Og det er nok varmeflimmer som begrenser lengden på "skytekvelden", ikke mangel på lyst til å skyte  :)

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...