Jump to content

Anbefaling til knivsliper


RedBloodCat

Recommended Posts

Om du ikke vil legge så mye penger i det tenker jeg du bør gå for noe mekanisk/manuelt i stedet for elektrisk. Jeg har noe lignende dette Lansky-settet, men det inneholder bare 3 bryner i gradene grov, medium og fin. Ja, det tar litt tid å få skarpe kniver, men når du plasserer styrestengene i riktig vinkel i forhold til kniveggen og får innøvd litt teknikk skal jeg love deg barberblad-skarpe kniver.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje i dyreste laget, men denne synes jeg er latterlig god og enkel å bruke:

Spyderco Tri-Angle Sharpmaker® (kniveksperten.no)

 

Ellers for "daglig vedlikehold", så bruker jeg stort sett denne (finnes også i rimeligere Worksharp-utgave):

Benchmade Guided Field Sharpener | Milrab.no

 

Står det virkelig dårlig til med knivene dine, så kan vel denne maskinen fikse det meste:

Work Sharp Ken Onion Edition Knife & Tool knivsliper | Magasinet.no

 

 

Link to comment
Share on other sites

stigfender skrev (16 timer siden):

Denne har fått god kritikk. Veit ikkje kva kunnskapsnivå du har, men med eit slikt system skal du ved å lese bruksanvisningen og følge denne klare å slipe det meste. Ville holdt meg langt unna billige «dra gjennom» knivsliparar. Desse bruker ofte veldig aggresive slipestenger. 
 

IMG_3408.png.f18e84d0555888280012c052e6b5cbbc.png

Har denne (og de øvrige alternativene jeg anbefaler i mitt opprinnelige svar). Fungerer forsåvidt greit nok (dvs. knivene blir skarpe til slutt), men problemet er at den er alt for lett og vinglete sammenlignet med tilsvarende "high-end" knivslipere som bruker samme konsept. Så personlig synes jeg den er litt "klønete" å bruke, men det er sikkert smak og behag.

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

Har ikkje prøvd denne modellen sjølv. Bruker sjølv ein Edge Pro. Driv og ser litt på forskjellige system der ein kan feste kniven. Går for såvidt greit med Edge Pro'en så lenge du har noko flate å stabilisere knivbladet. 

 

Men om ein er ute etter billig, så begrenser utvalget seg litt. Spyderco Sharpmaker har eg hatt men denne er seld. Grei nok om du har eggvinkel som passer dei vinklane du har tilgjengelig på Sharpmakeren, men om ikkje slit du. Har og hatt eit Lansky-sett, men det vart berre vingling for min del. 

 

Ein annan ting ein må vurdere er kva knivstål ein skal kvesse. Er det karbonstål og "enklare" rustfrie stål, er det ein ting. Men skal ein byrje å bryne seg på pulverstål og nokre av desse nye superståla må ein ha skikkeleg utstyr. Dette kan vere gode bryner, men då må ein vere god å frihåndskvesse. Eller eit system der ein kan spenne fast kniven og ha samme vinkel på brynet heile tida. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Fjellsport har intromodellen Work Sharp PAJ Presisjon Knivsliper inne, denne kan utvides med flere slipegrader også. Fikk terningkast 5 i jeger, trekk for at tester ønsket finere grain på sliper. Jeg har prøvd denne og synes den er intuitiv og grei å bruke, bra effekt på jaktkniver.

Link to comment
Share on other sites

@fnj
Hydra hunter.
Sag ser ut som den er frå BR leker men har splitta brystbein på voksen elg med den...

Kjøpte også bukåpnere, fungerer meget bra.

Det er masse småkroker som det legger seg rester inni når du slakter, skyller den i kaldt vatn og så åker den i oppvaskmaskina... Tøff behandling men den tåler det :-D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...