Jump to content

Liten og lett frontmontert


bagde

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ute etter en liten frontmontert demper, først og fremst til jakt i kaliber 6,5 eller .30. Det hadde også vært kjekt å ha mulighet til å sette den på dynamisk rifla, og jeg tenker derfor å gjenge i 1/2-28. Det er også grunnen til at jeg først og fremst ser etter en frontmontert, og ikke teleskopdemper. De jeg har sett på så langt er

Freyr & Devik: Featherweight 149/Ultimate Silence 3D 131

Vanward/TE-Titan: Hunter Short G2/Felt/Ultralight

 

Er det noen som har erfaringer eller anbefalinger rundt noen av disse, eller noen helt andre dempere jeg også burde ha sett på?

 

Dersom demperen er i kaliber 6,5 eller .30, vil det føre til mindre varmgang når den brukes med .223? Jeg leser noen steder at det vil gi lavere dempingseffekt, men ser også at noen påstår forskjellen ikke er nevneverdig stor. Mitt behov for demping av .223 er uansett ikke stort, jeg trenger bare å gå fra "rifle med smellforsterker dB" til "pistolkaliber dB".

 

På forhånd takk!

Edited by bagde
Link to comment
Share on other sites

bagde skrev (14 timer siden):

Dersom demperen er i kaliber 6,5 eller .30, vil det føre til mindre varmgang når den brukes med .223? Jeg leser noen steder at det vil gi lavere dempingseffekt, men ser også at noen påstår forskjellen ikke er nevneverdig stor.

Om du velger en 6,5 demper til .223-kaliber tror jeg ikke det vil være noen hørbar forskjell ift samme demper med ca. 1 mm mindre hull. Varmgang er først og fremst styrt av kruttmengde, og en typisk .223-ladning har omlag 20 grs mindre krutt enn 6,5x55. Jeg har F&D Fw196 på 6,5-rifla, og den er også bare til jaktbruk. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en FD Fetherweight 149 med hull tilpasset 30 kaliber og en ultimate 131 tilpasset 6,5. Det er merkbart bedre demping i ultimate modellen brukt på 6,5x55 i forhold til den andre på samme rifle. Om det er pga forskjell i hull eller type demper vet jeg ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...