bagde Posted August 26, 2023 Share Posted August 26, 2023 (edited) Hei! Jeg er ute etter en liten frontmontert demper, først og fremst til jakt i kaliber 6,5 eller .30. Det hadde også vært kjekt å ha mulighet til å sette den på dynamisk rifla, og jeg tenker derfor å gjenge i 1/2-28. Det er også grunnen til at jeg først og fremst ser etter en frontmontert, og ikke teleskopdemper. De jeg har sett på så langt er Freyr & Devik: Featherweight 149/Ultimate Silence 3D 131 Vanward/TE-Titan: Hunter Short G2/Felt/Ultralight Er det noen som har erfaringer eller anbefalinger rundt noen av disse, eller noen helt andre dempere jeg også burde ha sett på? Dersom demperen er i kaliber 6,5 eller .30, vil det føre til mindre varmgang når den brukes med .223? Jeg leser noen steder at det vil gi lavere dempingseffekt, men ser også at noen påstår forskjellen ikke er nevneverdig stor. Mitt behov for demping av .223 er uansett ikke stort, jeg trenger bare å gå fra "rifle med smellforsterker dB" til "pistolkaliber dB". På forhånd takk! Edited August 26, 2023 by bagde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted August 26, 2023 Share Posted August 26, 2023 https://www.jaktogfriluft.no/jakt/vapentilbehor/lyddemper/hausken-jaktfelt-jf-md45-mk2-128mm-30?att=MS8yIi0yOCBVTkVG Dette er også kanskje et alternativ. Den er iallefall liten og lett! Det betyr jo også at den blir fortere varm enn en større demper. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddinge Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Kjøpte en Ultimate Silence 3D 131 til min x-bolt pro Carbon 308 i år. Mektig imponert over hva den lille tassen leverer av demping i forhold til størrelse og vekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleulv Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Har en 3D 131 jeg også. Enig med @Oddinge demper veldig bra i forhold til størrelse. Så en stor tysk test av dempere, vektet demping pr gram så var 3D 131 overlegen. Men den blir fort varm på skytebanen, så for meg er den en jakt-demper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 bagde skrev (14 timer siden): Dersom demperen er i kaliber 6,5 eller .30, vil det føre til mindre varmgang når den brukes med .223? Jeg leser noen steder at det vil gi lavere dempingseffekt, men ser også at noen påstår forskjellen ikke er nevneverdig stor. Om du velger en 6,5 demper til .223-kaliber tror jeg ikke det vil være noen hørbar forskjell ift samme demper med ca. 1 mm mindre hull. Varmgang er først og fremst styrt av kruttmengde, og en typisk .223-ladning har omlag 20 grs mindre krutt enn 6,5x55. Jeg har F&D Fw196 på 6,5-rifla, og den er også bare til jaktbruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olemann Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Jeg har en FD Fetherweight 149 med hull tilpasset 30 kaliber og en ultimate 131 tilpasset 6,5. Det er merkbart bedre demping i ultimate modellen brukt på 6,5x55 i forhold til den andre på samme rifle. Om det er pga forskjell i hull eller type demper vet jeg ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Begge de nevnte fra F&D skal iflg produsenten dempe 27+ dB, men vil anta at hulldiameter tilpasset kaliber er viktigere jo større kruttladningen er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts