Arrowmaker Posted August 16, 2023 Share Posted August 16, 2023 Morn. Foreløpig ut av dvalen hva rifler angår. Jeg har kommet over en Remington Mohawk-600 helstokk i .308 Win. Den skal ha en litt spesiell historie da Remington, i 1974, sendte 142 løp/låskasser til en skjeftemaker i Stuttgart, Tyskland. Når en var ferdig ble denne sendt til Remington. Visst nok terminerte Remington kontrakten, og skjeftemakeren beholdt løp/låskassene som han ferdigstilte. Alle 141 rifler ble nå solgt til Stuttgart Gun & Rod klubb som igjen solgte 70 eksemplarer videre til Heidelberg Gun & Rod klubb. Hvor de så er blitt av er ukjent, men denne ene har nå havnet i mitt eie. Er det andre forum medlemmer som har maken, eller kan fylle ut historien til disse riflene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted August 16, 2023 Share Posted August 16, 2023 Nei, men jeg vil gjerne se bilder av den du har. Plukket den opp på finn i år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowmaker Posted August 16, 2023 Author Share Posted August 16, 2023 Ikke Finn. Mer krokete veger enn det. Bilder kommer forhåpentligvis senere. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowmaker Posted August 16, 2023 Author Share Posted August 16, 2023 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowmaker Posted August 16, 2023 Author Share Posted August 16, 2023 Fortresavslutningen er ibenholt ser det ut for meg som. Så må være litt forsiktig med denne da. Kinnstykket er jo typisk tysk, østerisk, så opphavet synes klart. Gudene vet hva Rem. hadde i tankene. Denne rifla, om ikke med helstokk, var jo utgangspunktet for Jeff Coopers scout rifler. Kanskje litt derfor øynene drog seg mot denne. Total lengde er 94,5cm, hendig sak. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted August 16, 2023 Share Posted August 16, 2023 Rått! Vurderte selv å plukke opp en maken på Finn.no en tid tilbake. Den hadde helstokk og sikteskinna, a la hagleskinne. Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowmaker Posted August 16, 2023 Author Share Posted August 16, 2023 Var den helstokken i plast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted August 16, 2023 Share Posted August 16, 2023 Nei, det var heltre. Husker den var ganske kjedelig (lite spill), men er jo ikke noe superekslusiv rifle i utgangspunktet. Ole 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ståle R Posted August 16, 2023 Share Posted August 16, 2023 Var det denne som sto til salgs hos beverensport på Kongsberg? Så på en slik der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowmaker Posted August 16, 2023 Author Share Posted August 16, 2023 Nei, tror neppe det, men hvem vet? Denne fikk jeg tak i på et innbytte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinJ Posted August 17, 2023 Share Posted August 17, 2023 Flott børse, helstokk kan være råflott synes jeg. Remington har lagd noen ganske fine smårifler tidligere. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esr Posted August 23, 2023 Share Posted August 23, 2023 Jeg lånte en Remington model 600 .308 win (ikke mohawk) som min oldefar skjøt elg med i Canada på 60- eller 70- tallet. Det var min første erfaring med rifle og storviltprøve, og jeg la riflen i skytebenk på første skuddet, og det ble innertier. Treffene ble verre og verre for hvert skudd. Jeg var ganske blå i skulderen etterpå. Gikk flere dager på skytebanen den sommeren for å bli mindre skuddredd, men ingen bedring på presisjonen. Endte opp med at jeg ikke en gang forsøkte på storviltprøven. Kort og hendig rifle, men jeg fant aldri helt ut av den. Må ha et lite skrujern for å løsne bolten. Kan ikke huske om den hadde helstokk, men utskjæringene ser like ut:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts