Jump to content

Remington Mohawk-600 helstokk.


Arrowmaker

Recommended Posts

Morn. Foreløpig ut av dvalen hva rifler angår.
Jeg har kommet over en Remington Mohawk-600 helstokk i .308 Win.
Den skal ha en litt spesiell historie da Remington, i 1974, sendte 142 løp/låskasser til en skjeftemaker i Stuttgart, Tyskland.
Når en var ferdig ble denne sendt til Remington.
Visst nok terminerte Remington kontrakten, og skjeftemakeren beholdt løp/låskassene som han ferdigstilte.
Alle 141 rifler ble nå solgt til Stuttgart Gun & Rod klubb som igjen solgte 70 eksemplarer videre til Heidelberg Gun & Rod klubb.
Hvor de så er blitt av er ukjent, men denne ene har nå havnet i mitt eie.

Er det andre forum medlemmer som har maken, eller kan fylle ut historien til disse riflene?

Link to comment
Share on other sites

Fortresavslutningen er ibenholt ser det ut for meg som. Så må være litt forsiktig med denne da🙂.
Kinnstykket er jo typisk tysk, østerisk, så opphavet synes klart. Gudene vet hva Rem. hadde i tankene. 
Denne rifla, om ikke med helstokk, var jo utgangspunktet for Jeff Coopers scout rifler. Kanskje litt derfor øynene drog seg mot denne.
Total lengde er 94,5cm, hendig sak.

 

IMG_4100.JPG

IMG_4097.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg lånte en Remington model 600 .308 win (ikke mohawk) som min oldefar skjøt elg med i Canada på 60- eller 70- tallet. Det var min første erfaring med rifle og storviltprøve, og jeg la riflen i skytebenk på første skuddet, og det ble innertier. Treffene ble verre og verre for hvert skudd. Jeg var ganske blå i skulderen etterpå. Gikk flere dager på skytebanen den sommeren for å bli mindre skuddredd, men ingen bedring på presisjonen. Endte opp med at jeg ikke en gang forsøkte på storviltprøven. Kort og hendig rifle, men jeg fant aldri helt ut av den. Må ha et lite skrujern for å løsne bolten. Kan ikke huske om den hadde helstokk, men utskjæringene ser like ut:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...