Jump to content

våpenskap til singel rifle


RikiaR

Recommended Posts

Hei.

 

Eg ønsker å ha et ekstra våpenskap på soverommet for ei singel rifle. Siden dette skapet blir i tillegg til et større ett til hele garderoben, får å ha børsa lett tilgjengelig under jakta, ønsker eg et som er så lite som mulig. (Dog må det være langt/høyt nok for ei lang pipe pluss en stor demper)

Men ønsker forsatt at dette skapet er godkjent, da rifla vil bli stående her gjennom hele jakta.

 

Kan ikke finne noe slikt på merkede i Norge, sjølv om det tydeligvis er et marked i det store utland.

 

Er det noen som sitter på informasjon om noe passende?

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet ville jeg nok heller vurdert et lite skap for oppbevaring av sluttstykket, som f. eks. dette: Raufoss Safehouse Våpen- og Pistolskap - Raufoss Engineering AS. Ja, jeg ser poenget ditt med at du vil beskytte hele våpenet mot klåing fra uvedkommende, men da bør du kanskje heller vurdere et smalt skap for 3-5 våpen som dette (det er da mer enn smalt nok😉?). For øvrig, alle rifler bør oppbevares med demperen avskrudd for å unngå korrosjon, og demperen bør oppbevares liggende for å sikre luftsirkulasjon.

Edited by Sølvrev
Lagt til lenke
Link to comment
Share on other sites

Takk for forslaget

Og så litt på en slik løsning men siden eg har små barn i hus føler eg ikke at å bare låse inn sluttstykket er godt nok.

 

Er klar over at å ha rifla stående med demperen på ikke er anbefalt men det hadde vært fint å ha muligheten en kort periode om behovet melde seg :P.

 

disse skapene enten til 3/5 eller 4/6 føler eg blir for breie (håpet er å kunne gjemme hele greie bak gardinene 😛)

Link to comment
Share on other sites

De skapene som står oppgitt at passer for 4 våpen er vel egentlig mest egnet for 2. Kanskje det er den mest praktiske løsningen. Stort mindre enn 28x28x125 kan det jo uansett ikke bli såsant det skal være ramme rundt for hengsling og anleggsflate for låseboltene. Eks. dette fra Raufoss.
https://raufoss.no/nettbutikk/vapenskap/raufoss-basic-4-vapenskap/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=808&gclid=Cj0KCQjwoeemBhCfARIsADR2QCsE-Uc2rfc6eEArqgoDxM4zYx19WOJksBajlz6smCFLyoF3qiwF9mkaAqv1EALw_wcB

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det som er oppgitt av innhold i disse skapene er bare vås.

 

Og hadde ikke har noe i mot et skap som var 28cm brett.

Kunne også fint vært høyere enn 125, gjerne både 150 og mere.

Men om man hadde lagret rifla på tvers, altså lent rifle til sideveggen istedenfor til bakveggen kunne man redusert dybden til under 20 som hadde gjort det mye mindre fremtredende bak gardinene 😝

 

 

Skapet på bilde ville jo aldri bli godt i Norge men det illustrerer konseptet. Da dette skapet har utvendige mål på 134cm H x 41cm B x 14cm D. Gitt et par ekstra cm i dybden da får å lage ei skikkelig dør så ville dette forsatt fungert til min bruk.

 

CV2-w-MBS-scaled.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva med et lite våpenskap til sluttstykket og eventuelt ammo, og så et lignende skap som på bildet ditt til riflen? Hvis du skal beskytte riflen mot små barn og eventuelt små barn mot riflen, samtidig som du oppbevarer våpenet lovlig.

Edited by B.Hansen
Rifle/våpen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...