Jump to content

Kikkertsikte 15-200m


Franz Jägermeister

Recommended Posts

Har diopter på Sauer 200 STR og har lyst til å kombinere DFS Kl. 2 på 15m med Kikkertklassen på 15m og Finfelt, samt trene på vind på 200m.

 

Det enkleste blir vel et av disse alternativene?:

🔵Spuhr har fremdeles 22 stk. SS-3601 (Dovetail, Ø30, 6 MIL) på lager

🔵Picatinny skinne for Dovetail fra Spuhr eller Vision

 

Hvilket kikkertsikte gjør jobben ned til 15m og ut til 200m på dagtid?

Blir 6 MIL suboptimalt til slik skyting?

 

Har FFP MIL/MIL med CCW fra før av, med minimum 4.5x forstørrelse og EBR2c retikkel. Og Spuhr SS-4901  (Dovetail, Ø34, 9 MIL). Får neppe denne kombinasjonen skarp på 15m.

 

 

Edited by Franz Jägermeister
Link to comment
Share on other sites

Franz Jägermeister skrev (36 minutter siden):

Blir 6 MIL suboptimalt til slik skyting?

Med litt hoderegning, og med  antakelsen om at siktet er 5 cm over løpet, og utgangshastighet 800 m/s, så trenger du ca 3,5 mrad  (mil) på 15 m, 1,3 mrad på 100 m og 1,8 mrad på 200 m. 
 

Så ja, det er suboptimalt. Men om du har nok klikk i siktet, litt under 60 i tillegg til det du trenger for å skyte deg inn, så går det greit. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (59 minutter siden):

Med litt hoderegning, og med  antakelsen om at siktet er 5 cm over løpet, og utgangshastighet 800 m/s, så trenger du ca 3,5 mrad  (mil) på 15 m, 1,3 mrad på 100 m og 1,8 mrad på 200 m. 
 

Så ja, det er suboptimalt. Men om du har nok klikk i siktet, litt under 60 i tillegg til det du trenger for å skyte deg inn, så går det greit. 

Takk!

 

Og med 331 m/s utgangshastighet på en .22LR så blir det fremdeles ca. 3,5 MRAD på 15 meter men ca. 13,4 MRAD på 200 meter?

Link to comment
Share on other sites

Nå glemte jeg å skrive at jeg forenklet med å se bort fra luftmotstand. 
 

Ja, på 15 m kan du fortsatt se bort fra hvor mye kula faller, og bare ta med de 5 cm siktet er over løpet. 
 

Uten luftmotstand får jeg en flyvetid på 0,604 s, som gir et fall på 1,79 m. 1,84 m inkludert høyden til siktet, noe som betyr 9,2 mrad, på 200 m

 

Så med luftmotstand stemmer det sikkert med at det blir 13,4. 

 

 

( ikke skriv mrad, med store bokstaver. Stor M er mega, mens liten m er milli).

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 minutt siden):

Nå glemte jeg å skrive at jeg forenklet med å se bort fra luftmotstand. 
 

Ja, på 15 m kan du fortsatt se bort fra hvor mye kula faller, og bare ta med de 5 cm siktet er over løpet. 
 

Uten luftmotstand får jeg en flyvetid på 0,604 s, som gir et fall på 1,79 m. 1,84 m inkludert høyden til siktet, noe som betyr 9,2 mrad, på 200 m

 

Så med luftmotstand stemmer det sikkert med at det blir 13,4. 

 

 

( ikke skriv mrad, med store bokstaver. Stor M er mega, mens liten m er milli).

Takk igjen!

 

(La du merke til at jeg brukte komma før desimal istedenfor for punktum da jeg svarte deg, på tross av mange år som bosatt i USA? 😄)

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Foreløpig har jeg funnet kun to kikkertsikter fra Vortex som har parallakseinnstilling på/under 15 meter:

 

DIAMONDBACK® TACTICAL

6-24X50 FFP

EBR-2C (MRAD) Reticle | 30mm Tube

 

og

 

STRIKE EAGLE® 

3-18X44 FFP

EBR-7C (MRAD) Reticle | 34mm Tube

 

Screenshot_20230731_104807_Chrome.jpg.b54ba50e2ca0af937806021a64c13c70.jpgScreenshot_20230730_225421_Chrome.jpg.63d810d56194e20bc5859075ecef9952.jpg

 

Mer moderne retikkel på Strike Eagle, men uansett ikke likt den jeg har.  Og så det ikke være Vortex, men mye av grunnen til at jeg spør om riktig valg til Kikkertklassen er at jeg ikke kjenner godt nok til alternativene.  Diamondback er nevnt av @M67 tidligere i år, men han er nok og dusjer på LS på Voss denne helgen istedenfor å bruke tiden på et internettforum.

 

En ting jeg stusser på med spesielt Diamondback er en minimumsforstørrelse på 6, klarer skytteren å se nummeret på egen 15m-skive med den forstørrelsen?

 

Diamondback har Ø30mm rør og passer derfor i Spuhr SS-3601 (6 MIL).  19 mrad høydejustering burde gå bra selv om det ikke er ideelt.

 

Strike Eagle har Ø34mm rør og passer derfor i Spuhr SS-4901 (9 MIL) som jeg har fra før på en annen låskasse.  45 mrad høydejustering.

 

Et alternativ er å kjøpe en 0 MIL picatinny-skinne, så står jeg fritt til å velge Spuhr SP eller andre typer montasjer.  Da hadde den billigste av de to alternativene over fungert fint forutsatt at 6x ikke blir for høy forstørrelse på 15 meter.

 

FFP MIL/MIL med CCW er ikke et must, selv om det er lurt å ha samme system på alle sine kikkertsikter - diopteret har tross alt CW vindjustering og CCW høydejustering.

Edited by Franz Jägermeister
20 MOA = 6 MIL
Link to comment
Share on other sites

Kikkertklassen i DFS? Da hadde jeg glemt FFP, med juletre-retikkel... FFP på de laveste forstørrelsene må du ha monokkel typ colabunn for i det hele tatt å skimte og på større forstørresle, la oss si 24x så blir retikkelet så tjukt at det er bare irritabelt å, feks, sikte på klistrelappen på @100 når du skal teste ladninger/presisjon...klistrelappen forsvinner rett og slett under retikkelet..

11 hours ago, Franz Jägermeister said:

En ting jeg stusser på med spesielt Diamondback er en minimumsforstørrelse på 6, klarer skytteren å se nummeret på egen 15m-skive med den forstørrelsen?

6x er mer enn nok til å se kulehølet i gummien på 15mtr..Du ser til og med mønsteret i gummiremsa...

 

Var jeg deg ville jeg sjekka ut Element Optics sin Helix HD 2-16x50, eller om du absolutt mååå ha juletre og FFP; Helix HDLR 2-16x50

 

Har selv Helix HD 2-16x50. Den har parallakse ned til 7mtr ut til uendelig, SFP retikkel, så retikklet er tynt og fint for å få sikta presist, også på medium-lange hold, samt at man tydelig ser retikklet på minste forstørrelse.. Glass som går utenpå mye av det som er på markedet idag har de også, faktisk, og samme garanti som Vortex, til en tredjedel av prisen...

 

Jeg har selv hatt/og har flere Vortex-sikter. Både  i øvre prisleie og i nedre.. Element HD Helix går utenpå alle, ja jeg har noen Zeiss til det firedoble av prisen til Helix`en, men de har ikke bedre glass,...tru det eller ei.... på tross av prisdifferansen, eneste jeg har sett i som er bedre, er Swarovski og Leica, men da kan du gange opp ennå en gang på prisen...

 

Mitt ankepunkt på Vortex`ene jeg har/har hatt;

-Fryktelig kilen på øyets plassering bak okularet for at alt skal se " riktig" ut. Det må være på muse-kuse-håret...Bare irritabelt, selv med en riktig tilpassa stokk så tillates lite feilmargin her..

 

Helix HD er i mine øyne det mest allsidige siktet jeg , til dags dato, har vært borti. Det funker som faen til jaktfelt/grovfelt dfs/kikkertklasse 15-mtr og medium langhold og sist men ikke minst: JAKT. På 2x forstørrelse med lysprikk på....aimpoint kan gå og legge seg..Hva skal man med det? Synsfeltet i Helixen på 2x er faktisk helt utrolig,, ikke noe dassrull-effekt her, som det ofte blir med sikter i nedre forstørrelses-nivå.. :D

 

På  "jaktfelt/dfs-grovfelt/halvlanghold-oppsettet" mitt, har jeg montert en picatinny på kassa med 20moa tilt, og har over 200 klikk tilgjengelig i høyde, selv med HD utgaven. HDLR utgaven har ennå større justeringsmonn og juletreretikkel og FFP om det er langhold som er primær-oppgaven/interessen... Disse siktene er faktisk utrolig allsidige og du får pr.dags dato ikke mer for penga enn med disse siktene. New Kid in Town, men få som har oppdaga de enda... GLEM Vortex...i hvert fall til kronekursen blir bedre...

 

De har også flere modeller enn HD og HDLR, feks TITAN,,,den er helt sinnsykt rå, og koster "bare" 9990,- og har samme parallakse 7mtr til uendelig, samt Theos til 30k, men til kikkertklassen i DFS......HD Helix løser alle oppgaver....lett....glassklart og presist.

 

Jeg bruker den på alt fra luftgeværet, salongen og banerifla/jaktrifla, ja til og med når 9,3-løpet er montert på jaktrifla, er denne førstevalget.

 

 

 

Edited by hewi
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

 

Knallsikte, og, ikke minst, meeeget allsidig sikte..Kan brukes til alt. Fantastiske glass i tillegg....sylskarpt..

Ler så jeg nesten griner når jeg tenker på at jeg bare ga 7,5k.

Det er , minst, verdt det doble, spesielt om man sammenligner med mye annet oppskrytt. Nevner ingen navn, så unngår jeg at noen blir krenka.

Element Optics! New Kid in Town! :)

Edited by hewi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (36 minutter siden):

Kikkertklassen skyter vel grovfelt.

Les:

 

Kombinere DFS Kl. 2 på 15m

 

med

 

Kikkertklassen på 15m

 

og

 

Finfelt,

 

samt

 

trene på vind på 200m.

 

Altså: 3 DFS-grener pluss trene på vind med samme våpen, med enkelt bytte mellom diopter og kikkertsikte.

 

I etterkant åpnet Hewi for å bruke kikkertsiktet til grovfelt også, noe jeg har et annet våpen til og vurderer nå å bytte ut kikkertsiktet på den - derav spørsmålet.

Edited by Franz Jägermeister
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (3 timer siden):

😳 Det var fulstendig nytt for meg, at man kan skyte i tre forskjellige klasser i DFS.

Skyter man klasse 2 inne syns jeg det er merkelig at man kan skyte NV ute.

Like tullete er det at man kan skyte i NV så lenge en lever🥴

Sorry for OT.

Tråden er ferdig, så det er greit å gå off topic.

 

Selv er jeg NV og hører hjemme i den klassen siden jeg har skutt i et drøyt år. Det gir ingen mening å gå opp til klasse 1 inne, da alt er nøyaktig likt. Så, for å utvikle seg videre som skytter er det naturlig med klasse 2 inne. Vinnermulighetene er ørsmå i begynnelsen, men hva så?

 

Ute gir det bedre trening å skyte med finkaliber i vind enn grovkaliber på 200 meter i klasse 1. Å skulle lære seg knestående skyting med grovkaliber virker dyrt, samtidig som utesesongen er preget av mange konkurranser og lite trening. Alternativet er å droppe alle konkurranser en utesesong og kun trene.

 

I NV konkurerer jeg med skyttere med 16 års erfaring og skyttere med grovkaliber, og det er greit siden det eneste som teller er om jeg er fornøyd med egen innsats. Grunner til at skyttere er i NV i flere år er bl.a.:

- Økonomi

- Har barn som skyter finkaliber, så de trener og konkurrerer samtidig på samme hold for å tilbringe mest mulig tid med barna.

- Hjelper mye til i skytterlaget og har ikke tid til å skyte så mye.

 

Lokalt er det knallhard konkurranse i NV med mange deltakere og man bør ha 249 eller 250 for å vinne når det er lite vind.  Noen går da over i Klasse 1 for å hevde seg med lavere poengsummer, dette blir veldig tydelig i inne-sesongen.  For min del er det nedtur å kun ha to påmeldte i Kikkertklassen på de neste stevnene, derfor har jeg en fot i døren til NV. Neste utesesong derimot bør jeg være i klasse 2 (og Kikkertklassen selvfølgelig).

 

Det er så mange som har ideer om klasseinndeling i DFS, for min del ønsker jeg meg dagens klasser men valgfritt diopter eller kikkertsikte. Så vinner beste løsning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var aktiv for 15-20 år siden og gjennopptok skyting nå sist vinter. Jeg kunne valgt å skyte i NV men valgte istedet kl 1 da jeg ikke mener jeg er nybegynner.

Synes klasse NV skal være nettopp det, en klasse for nybegynnere.

Det at en kan skyte i klasse NV på årsvis og ikke gi virkelige nybegynnere sjansen til premier uten å oppnå 248-250 er ikke direkte inspirerende eller rekruteringsvennlig.

Når man som enkelte har skutt over 150stevner og resultatene stort sett over 245 eller 28-30 treff på felt.....ja da er en jaggu ikke NYBEGYNNER lengre i mine øyne.

Her skulle en rykket opp til kl 1 etter ett visst antall stevner eller etter kvalitet.

I prinsippet kan en skyte i NV hele livet, hvis reglene ikke blir endret. Da må en heller døpe om klassen til "Livsløpsklassen"

 

På LS bane hadde de 39 første 245-250 i NV og på felt hadde de 29 beste 30 treff.

Hvor mange av disse er reelle nybegynnere?

 

Til sammenlikning så hadde nr 39 i kl1  241 poeng og de tre første 247.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@bbdg

Det viktigste er at så mange som mulig fortsetter å skyte, også i trange økonomiske tider.

 

Med et drøyt år på baken så har jeg 8(?) enkeltseiere i år pluss en cup-seier. Og så har jeg innimellom noen horrible resultater, gjerne samme dag jeg vinner et annet stevne. Sånn er det å være NV, erfaringen -og dermed stabiliteten- mangler. Grunnen til at jeg skriver dette skrytet er at jeg normalt trener og konkurrerer samtidig med et par rekrutter, 10-13 år gamle.  På mitt aller beste, under de nøyaktig samme forholdene, så kan jeg få to-tre sentrum mer enn dem. Ofte får minst en av dem flere poeng enn meg, så er nivået på NV egentlig så høyt når man blir slått av unger?

 

Damen som vant NV bane på LS på Voss hadde forøvrig pers på 247, det er fantastisk å høyne til 250 den dagen det teller mest. Ellers var det ingen på 250, men veldig mange med fullt hus på finfelten. Om den er for enkel eller nivået i NV for høyt får noen andre avgjøre, kanskje burde man sammenligne med ungene i R der nivået var vesentlig høyere på LS enn det NV fremviste, både for bane og finfelt.

Link to comment
Share on other sites

Franz Jägermeister skrev (27 minutter siden):

@bbdg

Det viktigste er at så mange som mulig fortsetter å skyte, også i trange økonomiske tider 

Fullstendig enig.................men det inspirerer vel ikke til å hverken fortsette eller til å starte med skyting når de samme ligger på topp på resultatlistene stevne etter stevne, år etter år i en nybegynnerklasse! Hvor lenge mener du en skal kunne skyte i NV?

 

Det er vel ikke bare de beste i NV det er trange økonomiske tider for🥺

Franz Jägermeister skrev (38 minutter siden):

 

Med et drøyt år på baken så har jeg 8(?) enkeltseiere i år pluss en cup-seier. Og så har jeg innimellom noen horrible resultater, gjerne samme dag jeg vinner et annet stevne. Sånn er det å være NV, erfaringen -og dermed stabiliteten- mangler.

Mener du at så lenge man ikke er stabil i toppen så skal man kunne fortsette i NV.

Når mener du at en har erfaring nok til å tre ut av NV?

Link to comment
Share on other sites

@bbdg

 

Det er ikke de samme som ligger i toppen av listene år etter år, ihvertfall ikke her. Det er ganske mange som kan vinne hver gang, nærmere 10 stykker.

 

Personlig ville jeg heller sette ny pers og havne på fjerde plass enn å vinne et stevne på en lav poengsum. Førsteplasser er jo null verdt annet enn å ha godfølelsen en stund etter stevnet. Hva skal man skryte av, å være best i NV?  Det må gi en bismak når man har skutt noen år.

 

Så, man kan fint bli best i NV på ett år, og slå de som begynte å skyte for 16 år siden. 

 

Trange økonomiske tider gjelder alle i NV, ikke bare de beste. Og grovkaliber er dyrere, noe som er enda en grunn til å fortsette i NV.

 

Neste år blir kanskje denne diskusjonen unødvendig hvis man kan velge mellom finkaliber på 100 meter og grovkaliber på 200 i klasse 1 og 2. Da forsvinner NV og veien til toppen blir lengre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...