Jump to content

Hjelp, lommekniv i D2 eller AUS8


Sakoen75

Recommended Posts

D2 held betre på eggen, men er vanskeligare å kvesse. D2 er heller ikkje rustfritt. AUS 8 er lettere å kvesse. Men held dårligare på skarpheita. Ganske rustfritt. Har fått litt overflaterust på AUS8, men ikkje verre en at du lett fjerner det ved vanlig vedlikehald.

 

Så det kjem an på kva du har å kvesse med og kunnskapen. Og om du er ein person som passer på utstyret ditt. Eg ville nok valgt D2, og vore bevisst på at eg må passe på den litt. 

Edited by stigamundsen
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har Lansky, steiner, Work-Sharp og stropp til å holde knivene skarpe med.

Har en i AUS8 som jeg er fornøyd med når det kommer til rust og eggen holder seg egentlig overraskende godt selv når barna låner den.

Tusen takk for tipsene, det hjelper på valget 👍

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (9 timer siden):

D2 held betre på eggen, men er vanskeligare å kvesse.

 

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Slik jeg har forstått @Metallurgen har D2 så mye karbon i stålet at det blir sprøtt. Den høye karbonandelen gjør at slitasjemotstanden er god og eggen kan holde lenge. Problemet er at sprøheten gjør at eggen kan knekke helt ytterst om du spikker tør hard ved, er i knuter på treverk, eller du er i bein under slakting. 

 

AUS 8 ligner sandvikstålene, og de er laget spesifikt for kniver. De er rustfri, og balanserer slitasjemotstand og seighet/sprøhet til kniver. 

 

For en allround kniv ville jeg valgt Aus 8 fremfor D2.

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (9 timer siden):

Kva knivmodel er det, forresten? Vart litt nyskjerrig

Er noe så simpelt som foldeknivene Ontario Rat 1 og 2, egentlig kjempe kniver for prisen i mine øyne. Koster ikke skjorta hvis du mister de og for meg så har de vært "skuddsikre". Modell 1 er litt stor i lomma men en grei kniv når det ikke er en slire kniv i beltet. Modell 2 er liten og grei så den ligger fint i en dongeribukse lomme. Barna låner en nr 2 i AUS8 den siste uka til spikking og fisk, den har holdt seg overraskende skarp så må skryte av AUS8 i denne omgangen. Er ikke så god i de forskjellige stål typene og ble bare forvirret av Kniveksperten sin beskrivelse av de to stålene. 

 

ATS skrev (49 minutter siden):

For en allround kniv ville jeg valgt Aus 8 fremfor D2

Takker for din konklusjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har begge disse knivene i D2. Har ikke rust på mine men har ikke brukt dem iherdig. De har jo vært på markedet en god stund og det er jo "hard" konkurranse hvor de ligger i pris messig. Selv om de er ok kniver er det sikkert "bedre" design/alternativer der ute nå. Kina tar over ser det ut til.

 

F.eks.

Civivi/(We Knife)

https://www.civivi.com/

 

QSP

https://www.qspknife.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...