Jump to content

S&W M19, svakheter?


seawolf

Recommended Posts

Vurderer en brukt M19 med 4"pipe, men i bakhodet kverner noe jeg hørte en gang at dette er en modell som kan ha visse svakheter.
Hvis jeg husker rett er det opprinnelig en 38 Special-modell som er utvidet litt for å kunne ta 357 Magnum.
Mye skyting med 357 Mag kan føre til sprekkdannelse.

Så mitt spørsmål er hvordan kan en oppdage slik slitasje, og hvor kan det oppstå?
Jeg har kun sett bilde av revolveren så langt, og har derfor ikke fått "saumfart" den fysisk ennå.
Tips mottas med takk, og også hva som er en grei pris .

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noe av de vanlige punktene å sjekke er låsing av tønna.

Ta et avtrekk, behold avtrekker tilbake og forsøk å roter tønna. Litt bevegelse her er vanlig, men ikke overdrevet. Dette kommer av av sporene i tønna utvides litt og blir romslige for tappen som låser. Skjer ofte når man kaster tønna inn, som ved PPC og Dynamisk.

Fikses ved å bytte og tilpasse oversized låsing.

Legg i 6 tomhylser i tønna, ta avtrekk igjen, behold avtrekker tilbake og kontroller gapet mellom og løpskonus og vandring av tønne fram og tilbake. For stor åpning og man mister fart, for lite åpning så kan den låse tønne pga skjevhet i tønnens framkant.

Kontroller at kranken er rett og løper fritt.

Sjekk for pitting og erodering i løpskonusen, skjer mest med 357ladninger. 

Link to comment
Share on other sites

Den første revolver jeg kjøpet tidlig på 70-tallet var en M19, med 6" løp. Den er bygd på en K-ramme, samme ramme som  bl.a. M10 og som det norske politiet bruke. Riktig at den ikke er bygget for 357 MG, rammekonstruksjonen er vel fra 1800-tallet, eks. Military & Police. Men ikke noe problem å skyte 357 MG i den, men planlegger du å skyte mye 357 mg, så bør du gå for en S&W med L-ramme (M586/686), eller  velge et annet fabrikat. Svakheten til disse S&W revolverne er tønna og da sikter jeg til låsehakket, som er plassert der tønna er tynnest. Det ble skutt mye med S&W revolvere på 70-tallet, spesielt etter at SSL ble dannet. Jeg brukte også min M19 en periode i SSL, før M66 duket opp i Norge og jeg fikk kjøpt en fra det første partiet her i landet. Hvor mye min M19 gikk før jeg solgte den vet jeg ikke, men antyder en 1000 - 12000 MG, kanskje 8 -10 tusen 38SP og et ukjent antall 38 WC. Angrer litt på at jeg solgte den den revolveren, ingen slitasjeproblemer. Revolveren gikk til en bekjent Lensmann, som har den ennå, men han vil ikke selge den. :( Min mod 66 gikk noe over 93 tusen, før jeg gikk over til pistol i SSL skyting. Er ikke kjent med sprekkdannelser, men tønne-sprengninger og det som værre er. (er vel avbildet i Våpenjournalens Ladebok). Men de sprengningene, skyltes vel ikke skyting med fabrikk ladninger i 357 MG, men hjemmeladde 357MG og overladninger!  Det Razorback nevner er vanlig slitasje. Kan være andre som har mer opplysninger, om sprekkdannelser. Og det er en her i gruppa, som jobbet for Gresvig og han kjenner godt den dyktige Våpensmeden som jobbet der. Gressvig hadde i mange år agenturet på S&W og fikk vel inn det meste av revolvere som det var problemer med. Mulig han har mer info. Personlig så hadde jeg vel vært mest opptatt av å sjekke tønne for "utbulinger" (mulige overladninger) og låsingen av tønna, hvis jeg skulle kjøpt en S&W brukt. 

 n
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tkk for nyttig info @Geco5
Husker nå at plassering av låsehakk var ett av ankepunktene på M19.
Får ta en nøye kikk der.
For min del vil det kun bli skutt 38 Spc. hvis det blir handel.
Problemet er vel å få klarlagt historikken, da den har hatt flere eiere opp gjennom åra.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (3 minutter siden):

Problemet er vel å få klarlagt historikken, da den har hatt flere eiere opp gjennom åra.
 

Skal du hovedsakelig skyte 38 SP, så er det ikke noe problem. :) Jeg hadde ikke brydd meg mye om antall eiere, eller antall skudd. Det kreves bare en en eier, for å mishandle et våpen! Og det er nok ikke mange som har klart å "skyte ut" de våpnene, med normale ladninger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ellers så bør det nevnes at børsemaker Lars Slang på Landrø er MEGET godt bekjent med S&W revolver, kan være verdt et besøk/tlf samtale til hann og høre om han vet om noe spesielle problemer med M19.

Landrø har forøvrig agenturet på S&W nå også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utifra hva jeg har lest meg til er det starten på pipa som av og til har sprukket på disse, det er jo her frest av litt i underkant av pipa, problemet skal ifølge enkelte oppstå mest hyppig ved bruk av kombinasjonen hissig 357 med lettere kuler.                                                                                        Har en modell 19 2,5" som har gått endel tusen skudd etterhvert, fantastisk liten revolver, har vel skutt 2-3 tønner med 357 i den, iogforseg gøy, men det holdt for min del. Med slapp 38 tipper jeg den overlever meg.                                                                                                                                    Gamle K ramme s&w er flotte våpen, langt mer forseggjort enn noe S&w leverer idag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da ble det revolverkjøp alikevel   :)
Selgeren ombestemte seg, ville selge og vi ble enigen om pris.
Har fått skutt en del 38 Spcl med den nå, og alt fungerer perfekt, særdelses trivelig våpen   :)  
Vil bli brukt til uformell revolerfelt på klubbnivå.
Forrige eier kjøpte den ny så jeg har historikken, og det er nesten ikke skutt 357 mag med den, kun 38 spcl fabrikkammo.
Så denne bør holde mi levetid og vel så det.
 

M 19-4.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med en kjempeflott revolver!

Det er ikke noen problemer med dagens 357mag fabrikkammo i denne revolveren.

 

Makstrykket på 357mag (og 44mag) ble i sin tid redusert pga marginene i mod 19 og mod 29.

Det var med 357mag fabrikkammo, ladet til den øvre delen av den gamle trykkstandarden, som ga problemer. Noen ganger hadde revolvere sklidd igjennom kvalitetskontrollen uten, eller med svært liten, overgangskonus i pipa, som sendte trykket rett til værs. Da hendte det faktisk at noen ytterst få M19 og M29 simulerte Colt 1860 Army.. Det som er litt utfordrende er at eksemplarer med dårlig overgangskonus kan være "utslitt" etter 200 skudd med "gammel" fabrikkammo. Mod. 29, skutt med 236gr Norma med stålmantel, er spesielt utsatt for dette.

Norma sendte også ut en lot med 357 som ble trukket tilbake pga overtrykk. Den ammoen konverterte hvertfall en M19 jeg så ved selvsyn. Vi beholdt noe av denne ammoen som vi lot kunder skyte med i butikken med en Ruger Speed Six, 2 3/4". Kundene ble litt grå i ansiktet av denne kombinasjonen :-)

 

I tiden med gammel trykkstandard på ammoen var den beste Smith'en til mag2 M57 i 41mag. I 41mag hadde N-ramma akkurat det lille ekstra i marginer som gjorde at man ikke fikk problemer. Slik er det vel egentlig også idag hvis man skal kjøpe eldre brukte N-rammer til mag2. 

Dette er jo også årsaken til at Smith kom med L-ramma til 357 for å få forbedret marginene dengang før ny redusert trykkstandard.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...