Jump to content

Hornady AP LNL


PakningPå

Recommended Posts

Lurer på om dette er et problem som rammer flere her. Dien går ikke langt nok ned til å presse skulderen nok. Dette er visst ikke et problem som rammer alle dier/kaliber. En kunne enten fjerne materiale fra bunnen av dien, eller hylseholderen. Skjønner ikke hvordan hornady har latt dette gå forbi kontroller/tester. 
 

Bruker for øvrig match grade diesett. 

Link to comment
Share on other sites

Er hylseholderen også Hornady? Og vet du om kammeret er iht spec.? Jeg tipper det er mer sannsynlig at kammeret ute av spec enn dia.

Uansett, så er det litt elastisitet i både die, presse, og hylse. 
Som en test kan du prøve å gløde ei hylse, ned til 1cm under skulderen ca. og så size den og se om det går da. 

 

Dette er et problem jeg har hør tom før, og stort sett bare i 6.5x55. ;Mange ganger har det blitt konkludert med for trange kammer. De kamrer kanskje fabrukkpatroner, men patroner er ikke kammertolker - og ingen sjekker om de er under, eller iallefall helt i bunn av spec.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, M67 said:

Er hylseholderen også Hornady? Og vet du om kammeret er iht spec.? Jeg tipper det er mer sannsynlig at kammeret ute av spec enn dia.

Uansett, så er det litt elastisitet i både die, presse, og hylse. 
Som en test kan du prøve å gløde ei hylse, ned til 1cm under skulderen ca. og så size den og se om det går da. 

 

Dette er et problem jeg har hør tom før, og stort sett bare i 6.5x55. ;Mange ganger har det blitt konkludert med for trange kammer. De kamrer kanskje fabrukkpatroner, men patroner er ikke kammertolker - og ingen sjekker om de er under, eller iallefall helt i bunn av spec.

 

K

 

Alt er hornady. Om kammeret er innenfor spec vet eg ikke. Kan en finne ut av det selv eller må den inn til en børsemaker? Kan eventuelt ringe børsemakeren og spørre om dimensjonen til brotsjen han brukte? 

 

Kan prøve å gløde. Har ikke tilgang på gløder, men muligens en gassbrenner. Leverte inn arbeidsbilen med alt verktøyet til verksted…Skal se hva som ligger i lånebilen. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, M67 said:

Er det customgreier så er vel det beste og enkleste å spørre børsemakeren.

 

K

For ta en telefon i morgen. Er det saami spec eg skal sammenligne med?

 

Bare for å sjekke at eg tenker rett. Det å frese av 1-2mm av bunnen av dien skal vel ikke ha noe å si når eg skaffer nytt løp med litt annerledes kammer? De nederste millimeterene har ikke kontakt med hylsa. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom du må fjerne mer enn noen tideler har du et større problem. Det er uproblematisk å fjerne noen tideler fra bunnen av dien. Du bør slipe det bort med et grovt bryne. Materialet er så hardt at freser vil slite. @M67nevnte 6,5, og det er den eneste patronen der jeg har måttet gjøre slkt. Det var på en Lyman helpressedie fra tidlig 70 tall.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Per-S said:

Etter å ha sett bildet ditt ser det ut som om du har et svært romt kammer eller en svært trang die. Du bør måle både dien og kammeret før du går videre med å modifisere noe.

Hvordan måler eg de opp mot hverandre? 
 

Kan få fjernet materiale fra hylseholderen da. Ikke krise om den ryker til. Mangler 

 

Lader 260rem. Tenkte å prøve dien i en dillon 550 i morgen for se om eg får et annet resultat. Har en venn som også hadde samme problem. Han helpresser de i en rcbs rock chucker og bruker AP pressen til resten. Mangler bare 0.5mm på skulderen. 

Link to comment
Share on other sites

Hvirker som kammeret er litt trangt muligens? Sammenlignet målene 39.62 og 45.10 med en hylse som er skutt. Målene er ca 0.5-0.8mm kortere på hylsen i forhold til tegningen. Grovt målt med ett skyvelære for hånd. Vet ikke om dette er målbart for hånd på måten eg har gjort det. 

IMG_6348.png

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (På 23.7.2023 den 14.16):

Hvirker som kammeret er litt trangt muligens? Sammenlignet målene 39.62 og 45.10 med en hylse som er skutt. Målene er ca 0.5-0.8mm kortere på hylsen i forhold til tegningen. Grovt målt med ett skyvelære for hånd. Vet ikke om dette er målbart for hånd på måten eg har gjort det. 

IMG_6348.png

Jeg får opfattelsen af at du ikke helt har forstået hvad både CIP og SAAMI beskriver.
De anbefaler intet.
De beskriver hvad der er absolut minimum for kamre. Og på enkelte mål, angiver de også en maksimal afvigelse fra minimum.
Når du skriver at SAAMI anbefaler pipemål, så er det ikke korrekt. De angiver, at pipemål IKKE må være mindre end. Og så er det for producenter, op til deres egne krav, hvor meget de accepterer af overmål.
Ser man på CIP så har de tilsvarende beskrivelser. Dog kan man finde hvilke grenser, der er for afvikelse fra minimumsmål, om en pipe skal brukes til oficiel tryktestningspipe.
-
For ammunition, her er beskrivelserne modsatte. Her beskriver man alle mål som maksimummål. Og ingen ammunition må være større end disse mål. Her er der også på specielt lukkeafstand, angivet hvor meget mindre end max en patron må være. 
Det er igen op til producenten at afgøre, hvor meget under maxmål, man accepterer af det mn producerer ligger..
-
Og om jeg skal være ekstremt ærligt. Ja så er en bøssemaker, som kan kontrollere alle mål, både på kammer og ammunition. Et ekstremt særsyn.  De kan sagtens kontrollere til "husbehov. men næppe indenfro hundrededele, på alle mål.
-
Om man beder 90% af samtlige den vestlige verdens bøssemakere om at kamre 10 piper med samme kammerbrotch, Ja så vil der ved måling indenfor hundrededele, fremkomme tæt på 10 forskellige resultater, både hvad dybde og især diameter angår. (slet ikke at det er dårligt, eller ubrukeligt. Derimod er det generelt meget fint) Både på custom og fabrikskamringer, forekommer der let variationer på diameter og dybde på både 1 og 2 tiendedele. Prøv for moro, at kontrolmåle diameter på trykring, på patroner avskudt i forskellige kamre.
-
Vedrørende dieset, ja så er der også klare forskelle både mellem de enkelte produktionslot, og også fabrikater. Tillægger man så også når dierne har været brugt mange gange på hylstre som ikke er kjemisk rengjorte. Ja så vil der også være slitage, som æker især diameter. Tillægger man så, når "Ola Nordmand" også lige har brugt fint smergelduk, for at fjerne rust og riper. Ja så forstår man kanske, at alt i alt, er her ikke tale om eksakt vitenskab, men en kombination af fejl og tilfeldigheder-
-
MEN grundleggende fejlsøkning på kombination mellem hylster og våpen.
Stopper partonen brat og kontant, når man forsker at lukke sluttstykket, SÅ ER DET ET LÆNGDEPROBLEM om patronen er let at trække ud igen
Stopper patronen tregt, og er den vanskelig at trekke ut. Ja så er der tale om et diameterproblem

Link to comment
Share on other sites

Grundleggende kan man udelde.
Jo betre ting er fremstillet, og jo tettere man er på minimum for kamre. og jo tettere man er på maksimum for patroner. Jo bedre er chancen for rigtig god præcision, og lang levetid på hylstre til genladning
-
MEEEN jo større er risikoen for at der kan være problemer med funklionering, og genladning af ammunition. Og jo oftere hører man, "at den type ammo, går i andre våpen. Og dette verktøj har jeg brukt uten problemer i mange år.
-
Men om man kontrolmåler den ammo, man testre. Ja så vil den ofte ligge på, eller over maxmål, især på diameter, og ofte nær hylsterbunden

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...