Jump to content

Hjelp med å velge liten og lett optikk til en liten og lett rifle


På bærtur

Recommended Posts

Hei, jeg er på utkikk etter optikk til min Chiappa Little Badger (.22 WMR om noen lurer), og har funnet noen alternativer jeg tror kan være gode, men jeg vil gjerne høre her også ettersom det er mange her med mye erfaring. Rifla i seg selv veier ca. 1,4 kg og er liten og kompakt, så for meg tjener den mest som en lett "backup" når jeg er ute på småviltjakt med hagle og plutselig gjerne skulle hatt litt lengre rekkevidde. Jeg vil derfor unngå å sette optikk på den som gjør den betydelig tyngre eller større. Optikken trenger ikke å være variabel eller å ha spesielt kraftig forstørring ettersom den ikke vil bli brukt på lange hold i jaktsituasjoner (< 100m).

 

Kriteriene mine er altså:

- Optikken må være liten og ikke bygge for mye i høyden eller lengden når rifla er brukket

- Optikken må være så lett som mulig

- Opplyst trådkors/punkt er en bonus men ikke 100% nødvendig

- Optikken bør ikke være for dyr

 

Så langt har jeg funnet følgende alternativer:

 

1. Leupold FX-1 Rimfire 4x28mm

https://www.jaktogfriluft.no/jakt/optikk/kikkertsikter/leupold-fx-1-rimfire-4x28mm-matte-fine-duplex

Positivt:

- Ok pris (4400kr i skrivende stund + montasje)

- 4x er en god forstørrelse for mitt bruksområde

- Lav vekt (213g + montasje)

- Parallakse tilpasset kortere hold

 

Negativt:

- Vil antageligvis bygge noe i lengden når rifla er brukket

- Ikke opplyst trådkors

 

2. VORTEX SPITFIRE HD 3X PRISM SCOPE

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-rodpunktsikter/vortex-spitfire/vortex-spitfire-3x-prism-scope

Positivt:

- Kompakt i både høyde og lengde

- Lav vekt (255g), kanskje noe tyngre enn FX-1 avhengig av montasjens vekt

- Opplyst punkt (som også fungerer uten batteri)

- Montasje er inkludert

 

Negativt:

- Jeg er usikker på om 3x forstørring er nok?

- Siktet er tilpasset 5.56 så ekstra markeringer gir ingen "merverdi" for .22 WMR

- Prisen (5499 kr i skrivende stund) begynner å nærme seg smertegrensen for dette oppsettet

 

NB: Det finnes en 5x versjon av denne også. Den er noe større, tyngre og dyrere, men fortsatt et mulig alternativ.

 

3. Crossfire Red Dot

https://www.xxl.no/vortex-optics-crossfire-red-dot-led-upgrade-rodpunktsikte/p/1170657_1_style

Positivt:

- Veldig lav vekt (147g)

- Lav pris (2199 kr i skrivende stund, men har sett den billigere)

- Liten

- Opplyst punkt (åpenbart)

 

Negativt:

- Ingen forstørrelse

 

Er det noen her som har noen erfaring å dele i forbindelse med optikk til formålet jeg beskriver, eller kanskje noen har erfaring med de alternativene jeg har nevnt her? Er det noen gode alternativer der ute som jeg har oversett? Jeg har heller ikke noe i mot å kjøpe brukt dersom det finnes noen gode alternativer på bruktmarkedet.

 

Tusen takk for hjelpen!

Edited by På bærtur
Link to comment
Share on other sites

På bærtur skrev (4 timer siden):

Negativt:

- Vil antageligvis bygge noe i lengden når rifla er brukket

 

Du er nødt til å forholde deg til øyeavstanden til siktet slik at de er mulig å skyte med. Så normale sikter med typisk 90 mm øyeavstand vil alltid stikke ut en god del bak når brekkvåpen er brukket. 

 

På bærtur skrev (4 timer siden):

2. VORTEX SPITFIRE HD 3X PRISM SCOPE

Dette har bare 66 mm øyeavstand (2,6") noe som gjør at det må stikke ut bak, når geværet er brukket, og til og med antakelig lengre enn siktet selv er.  Vil kreve en spesiell montasje.

 

Om det ikke skal stikke ut bak, så må siktet ha unormal lang øyeavstand, som scout-sikter, eller være et rent reflekssikte (dødpunkt)

 

https://jaktfall.no/produsent/produkt/vortex-optics/vortex-crossfire-ii-2-7x32-scout-scope

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (4 timer siden):

 

Du er nødt til å forholde deg til øyeavstanden til siktet slik at de er mulig å skyte med. Så normale sikter med typisk 90 mm øyeavstand vil alltid stikke ut en god del bak når brekkvåpen er brukket. 

 

Dette har bare 66 mm øyeavstand (2,6") noe som gjør at det må stikke ut bak, når geværet er brukket, og til og med antakelig lengre enn siktet selv er.  Vil kreve en spesiell montasje.

 

Om det ikke skal stikke ut bak, så må siktet ha unormal lang øyeavstand, som scout-sikter, eller være et rent reflekssikte (dødpunkt)

 

 

Mange takk for hjelpen! Litt flaut at jeg ikke tenkte over dette :) Jeg skal måle litt og se hva som vil passe best.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 10/8/2023 at 7:49 AM, STB said:

Ser på løsning til samme rifle og Leupold kikkerten virker som førstevalg men kikker fortsatt på rødpunkt alternativ😀

Har noen med innspill på Vortex Optics Crossfire Red Dot sikte til plinking 50 m?

 

Jeg har en slik, prikken er liten nok til plinking på korte hold, jeg endte opp med å sette den på pumpehagla for det om. Grei sak til den prisen, forventet ikke all verden av den, så ble positivt overrasket. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...