Jump to content

Riflestigning i 223


Karl Martin

Recommended Posts

Hei! 
skal bytte ut 223 til en ny 223 som er litt lettere å bere med på fjellet.
har bestemt meg for browning x bolt, men jeg lurer på hvilken stigning jeg skal gå for. Blir brukt til lokkejakt på rev og fuggel, kanskje på rådyr men der har jeg 308 som favoritt da det dukker opp hjort en å annen gang😆

så kulevektene det er snakk om er rundt 55 grain (norma jaktmach) og sako blyspiss/varmint
håper noen kloke hoder kan hjelpe meg her😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ihuga Browning-mann, og har en X-bolt i 223. Jeg fraråder deg å kjøpe den da Browning av en eller annen grunn har mye problemer med pipene i nettopp 223. Jeg har hørt om mange nå som har opplevd det samme, man får ikke presisjon. Søk litt her på forumet så finner du en del om dette. Min gikk best med Sako fmj, på det beste så samlet den rundt 3 cm på 100 meter, skutt fra bukk og vindstille. Jeg måtte til slutt bytte pipe, fikk laget en ny pipe med 1:7 som går veldig godt med det aller meste av kjøpe-ammo. Men det er jo straks 8-9k ekstra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men det er eigentleg ikkje så veldig bra, med ok kikkertsikte, vindstille ca, passeleg temperatur , god støtta og ikkje minst èin som kan skyta i benk. Bør helst setta tre skot på 15-20 mm iverfall .223 remington som i utgangspunktet er berekna til små mål og relativt langt hald.

 

Eg hadde iverfall vore missfornøgd dersom rifla ikkje ny rifla i 223 (nokolunde ok boltrifle) skaut betre enn 30 mm/ tre skot på 100 meter, men dei garanterar ikkje for meir enn det nei.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er forøvrig skrive èin god del på forumet om problem med presisjon med 223 rifler. På husken er det tikka og browning men sikkert andre og. Mulig problemet er mindre om du ladar sjølv. Eg har ikkje erfaring med dette sjølv. Om .223 har meir problem med presisjon enn andre rifler trur eg eigentleg ikkje, men det er jo eit ganske utbredt kaliber då.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Om .223 har meir problem med presisjon enn andre rifler trur eg eigentleg ikkje

Det lages utrolig mye 223-rifler. Hovedkunden "Bubba" som kun skal ha noe som smeller, og skyte en blikkboks på så langt hold han kan kaste den ca. Det lages også utrolig mye (dårlig) 223-ammo, der hovedkunden er Bubbas litt mer seriøse fetter, som pøser ut ammo med halvauto, og gjerne er fornøyd om han treffer ei IPSC-skive på 100m.

At en og annen sær nordmann klager er et ikke-problem.

 

Derfor tror jeg faktisk at det godt kan være mer problemer med 223-rifler, og ammunisjonen til dem.

 

30mm, uansett hvor skuffende det er for en skytter, er uansett godt nok til det de fleste bruker i rifle i 223 til. Det er bare ikke like moro som 10mm

 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

223 remington som i utgangspunktet er berekna til små mål og relativt langt hald.

Trodde dette var den sivile fetteren av en patron som ble laget for å skyte kommunister opp til 400-500 meter som var lettere å treffe i "spary and pray modus"? Trenger ikke mm presisjon da :P 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (57 minutter siden):

;) Nå kommer vel snart noen til å si "223 suger for den er bare laga for å såre..."

 

Ole

Ja, fy flate alt jeg skyter med 222 og 223 nekter å dø altså. Selv mus løper videre etter hodeskudd med 22 kaliber.... Må minst ha 308 om du skal skyte noe annet enn papir 🤪

Link to comment
Share on other sites

Er det noen andre som har forslag til en lett 223 rifle med bedre presisjon, makspris er 16 for rifla😊 den jeg har er litt for tung for mitt bruk men jeg skyter innenfor 10mm i benken😅 så om det ikke er noen rifler som blir nevneverdig lettere uten at det går på bekostning av presisjon bærer jeg heller di ekstra kiloene på tur. Har sett litt på 243 om noen har noe å anbefale der

Edited by Karl Martin
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det lages utrolig mye 223-rifler. Hovedkunden "Bubba" som kun skal ha noe som smeller, og skyte en blikkboks på så langt hold han kan kaste den ca. Det lages også utrolig mye (dårlig) 223-ammo, der hovedkunden er Bubbas litt mer seriøse fetter, som pøser ut ammo med halvauto, og gjerne er fornøyd om han treffer ei IPSC-skive på 100m.

At en og annen sær nordmann klager er et ikke-problem.

 

Derfor tror jeg faktisk at det godt kan være mer problemer med 223-rifler, og ammunisjonen til dem.

 

30mm, uansett hvor skuffende det er for en skytter, er uansett godt nok til det de fleste bruker i rifle i 223 til. Det er bare ikke like moro som 10mm

 

 

K

 

 

Bruker den på toppjakt og rypejakt så synes 30mm er i litt e groveste laget😅

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (8 minutter siden):

 Har sett litt på 243 om noen har noe å anbefale der

En Tikka T3 Lite i 243 kom i hus her om dagen. Dette er min 3. 243 win. Liker kaliberet godt, men den er hard med pipe i forhold til 223 rem. Men om den brukes kun til jakt og ikke lek på banen vil du ha rifle i mange år i det kaliberet. Lite helmantelkuler i 6mm dessverre. Men det tror jeg kan løses ved å bruke homogene kuler som vil blåse gjennom uten å ha tid til å ekspandere i smått vilt som fugler.

 

Edit: Var det jeg gjorde da jeg hadde .25-06 og det fungerte der, men den hadde høy hastighet så om det ble korte hold eller traff store bein ble det ofte "litt" skade.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Skyter flatt den ;) 

 

Som du ser her:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=10

 

85 grs Barnes TSX kuler i 990 m/s burde skyte flatt nok til det meste. Da har du også ei ladning til småvilt og rådyr om du vil. Skal selv teste 80 grs Hornady GMX i min. Kommer nok ikke til å lade så hardt da jeg ikke trenger det. Tenker mer 900 m/s er passe om jeg får presisjon. Har nå bare laget 2 tilfeldige ladninger med brukte helpressede hylser og ikke hatt grupper over 25mm. De fleste ligger i området 15-20mm 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (15 minutter siden):

Skyter flatt den ;) 

 

Som du ser her:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=10

 

85 grs Barnes TSX kuler i 990 m/s burde skyte flatt nok til det meste. Da har du også ei ladning til småvilt og rådyr om du vil. Skal selv teste 80 grs Hornady GMX i min. Kommer nok ikke til å lade så hardt da jeg ikke trenger det. Tenker mer 900 m/s er passe om jeg får presisjon. Har nå bare laget 2 tilfeldige ladninger med brukte helpressede hylser og ikke hatt grupper over 25mm. De fleste ligger i området 15-20mm 

Hvordan ser du for deg rypa ser ut etter en sånn kule? Evt storfugl?

Link to comment
Share on other sites

Omtrent som 223 i samme hastighet. Jeg brukte .25-06 rem en periode og 100 grs kobberkuler i 900m/s dreper det. Fart er både din venn(flat kulebane) men også din motstander da det moser mer. Derfor lader jeg aldri max til jakt der det kan bli korte hold. Men ca 850-900 m/s ved munning og hold rundt 150 meter og utover det er ofte uproblematisk. Har sprengt rype med 222 rem og helmatel så alt kan skje. Der er det vel 950 m/s ved munning og 100 meter er ikke langt....

Link to comment
Share on other sites

Okei👍 takk for svar, ser på fabrikkammo så dr det litt bedre utvalg i området rundt meg på 223 så blir nokk 223 igjenn😊 noen tips til våpen? 40-55 grain kuler, hvilken stigning burde jeg gå for? Er ute etter best mulig presisjon på lette kuler, da jeg som sakt bruker den på smårovvilt og fugl. Bruker like gjerne kombien eller 308n på rådyr og oppover😆 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...