Jump to content

Sako 85 eller Tikka T3x, i lys av alt styr med 85’ere


Hjort1

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har endt opp med den ekstremt kreative kolleksjonen av to Tikka T3x, begge stainless i 308 (en light og en roughtech).

 

Nå er jeg i beit etter en Sako 85 Finnlight av ett eller annet slag, og har fått en del tilbud i forskjellige varianter. Spørsmålet er om det er noen oppgradering? Det er mellom 7-10 tusen mellom det jeg kan få for T3x lighten min, og bruktprisene på Finnlightene jeg har blitt forespeilet.

 

Hylseutkast, trøbbel med sluttstykkekonstruksjon og montasjeklatt er bare noen av tingene som trekkes frem negativt med 85’ene.

 

Hva tenker dere med (mye) mer erfaring enn meg? Har vært fornøyd med Tikkaene mine så lenge jeg har hatt dem, og eneste som gjør jeg vil bytte er tanken om at Sako 85 er en oppgradering fra Tikka T3x. Stemmer dette fremdeles, eller er det mye snakk og lite rot i virkeligheten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt sako, og har tikka nå. Den største fordelen med sako 85 er magasin løsningen. Den er rett og slett genial. Kryssmatet magasin, som kan mates ovenfra. I jakt situasjoner lærer man seg fort å sette veldig pris på dette. Mauser har også dette systemet. Sikker flere også.  Magasinene til tika t3 er knotete i forhold. 

 

Skal du oppgradere fra tikka, så velg noe mer spannede enn 85. Systemvåpen? Blaser, sauer, merkel, + mange andre. 

 

Du sier ikke noe om hva du skal primært bruke våpenet til, men hadde jeg vært deg, så hadde jeg brukt tikka ett år til og spart noen kroner til for å kjøpe noe mer spennende enn en Sako 85. Eller kanskje enda bedre, kjøp mer ammunisjon og skyt mer med det du har. 

 

Konklusjon, nei sako 85 er ikke verdt pengene når du har en tikka fra før.

 

Andreas

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt Sako 85 Finnlight i nevnte 308win.

 

Eid ca 3 måneder gjennom ei reinsdyrjakt og så solgt. Blir ikke kjøpt igjen. Forferdig styr og problemer med utkastet.

Joda, rifla var smekker. Lett og hendig å bære langt på fjellet. Skjøt som en stråle. Men ikke noe jeg stolte på i jaktsammenheng pga nevnte problem med utkast. Og det var et stort problem. På et magasin så kunne det fort være 2-3 tomhylser som satt igjen på tvers i utkasteråpningen, og hvis jeg (bank i bordet) skulle trenge oppfølgingsskudd så kan jeg ikke holde på å kødde med slikt.

 

Kunne sikkert vært løst både med å tvike med kikkert, montasje og høyde på dette. Eller ved å være mer kontant og brå i boltbevegelsen.
Men for meg som har et liv med Sauer bak meg så er jeg vant til rolige og kontrollert boltføring, og da kommer jammen ikke tomhylsen langt.

Kanskje mer en miljøskade fra min side enn noe som utelukkende kan skyldes på Sako'en.

 

PS! Har forøvrig en Sako Quad og den fungerer jammen som den skal. Fantastisk rifle. Så jeg tror dette er et modell 85 problem. Og kjent sådan.

 

Hold deg til Tikka'en din.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om du er godt fornøyd med de våpen du har, presisjon er bra etc. er det dumt å selge de (nok en "tanke" fra min side). Spar heller da til et nytt våpen. Har du en tikka som funker maks og går som en "stråle" er det dumt å kvitte seg med den for å skaffe deg noe annet som kanskje ikke gjør det.

 

Selv er jeg nokså fan av Tikka T3 (har 3 stk) + fullt skap ellers med diverse, herunder customiserte ting etc. (Har vel lagt ut mer enn dobbel pris av nyprisen på enkelte våpen), og en ny Sako 90 med karbonstokk etc. hadde sikkert smakt greit det også - men da snakker en for så vidt mange kronasjer opp at jeg heller hadde skiftet skjeftet på en av mine T3-er (som vel ligger på rundt 15.000), eller kjøpt en ny T3 og bygget opp videre.

 

5-skudds magasin som kan toppmates og ligger i flukt med underbeslaget er jo fint å ha, men funker helt greit med 3-skudds magasinet på T3 også. Det å eventuelt slenge inn en ekstra patron ved behov går også knirkefritt for min del. Jeg er en av de som faktisk LIKER Tikka T3 :-) 

Edited by OptiBond FL
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ja er mye av det du sier @Bartemannen som gjør jeg er usikker. Er vel en nokså teit tanke å ville «oppgradere» bare for å få Sako heller enn Tikka, men så har jeg aldri hatt Sako så kunne vært gøy å prøve. Uansett mindre fristende når det er flere potensielle ulemper der enn de velprøvde T3x’ene. Har aldri sviktet meg til nå.

 

Jeg er vel og en av de som faktisk liker Tikkaene jeg har @OptiBond FL. Skyter presist som bare juling, gode nok avtrekk til at jeg som aldri har skutt med Sauer stusser, lett vekt og kommer i «rustfri» utgave (nydelig for meg som jakter rein og hjort akkurat litt for langt vest…). Litt av grunnen til at Sako vurderes (eller ble vurdert) er at jeg ønsker rustfri utførelse + Blaser har jeg uten hell prøvd å venne meg til, moderne Mausere har kommet og gått, avtrekket på X-bolt ble jeg aldri helt venn med og en gammel Winchester m70 gikk i hytt og vær. Når havesyken først antreffer er det vanskelig legge den fra seg, men virker ikke som det er så mye annet å prøve enn det jeg har vært gjennom? «Kravet» om stainless begrenser det vertfall voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (På 30.5.2023 den 22.35):

Hylseutkast, trøbbel med sluttstykkekonstruksjon og montasjeklatt er bare noen av tingene som trekkes frem negativt med 85’ene.

 

Jeg har nå aldri slitt med disse greiene på mine Sako 85er de siste årene (Finnlight tidligere + Carbonlight nå) og det har heller ingen andre av mine kompiser som benytter Sako 85. Har også en Tikka T3 som er et supert bruksvåpen (på tross av rusten som kommer litt for kjapt), men jeg synes definitivt at Sakoen er en solid oppgradering. Magasin og generell "finish" (kvalitetsfølelse) er i alle fall for meg verdt noen ekstra tusenlapper over Tikkaen, men det er vel smak og behag. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde en 90 her om dagen. Kan ikke si at jeg fikk umiddelbart lyst på en. Nå var den litt rart satt opp med alt for stort sikte og var  i en «varmint» laminat utførelse med tykk fluta pipe med lyddemper, så balansen var helt ute å sykle. Jeg synes sluttstykket var litt for slarkete og det «hakkete» i oppspenningen. Antagelig fordi utstøterene utgjør et trykkpunkt i oppspenningen? Det virker som om det er noe uheldig geometri som får det til å lugge litt slik det er designet? 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...