Jump to content

Behandling av stokk


300en

Recommended Posts

Nei det er klart.. Jeg har vel egentlig ikke merka noen forskjell så da er det vel egentlig ikke no særlig behov for det ennå. Men man finner jo fort ut når man tar på ny olje om den trekker inn da.. Jeg bruker schaftoil klar og den er ganske så fin!

Link to comment
Share on other sites

Jeg stryker et tynt lag med schafoil, klar type, HVER gang jeg har framme rifla.

2-3 dråper av gangen, totalt 6-9 dråper på hele stokken.

 

Liker å stelle med den. Lar olja trekke noen få minutter, og polerer med utvasket sengetøy.

En fille til påføring, en til polering\ tørking

 

Masserer også våpenolje (olje som i forsvaret) inn på alt tilgjengelig metal, og tørker bort rester etter 2-3 minutter

Link to comment
Share on other sites

Da er du jo flink til å stelle børsa di :) Når det gjelder å smøre inn metalldelene så gjør jeg det når forholdene er "blaute" :wink: Og viss våpenet har stått over lengre tid.

 

Men når det gjelder behandling av stokken.. Går det an å olje for mye? Kan forestille meg at skjeftet kansje blir ganske feitt etter hvert da :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en orginal sako stokk som er veldig tørr.. slik den er fra produsent..

Har fundert å olje inn stokken, men er litt redd for at stokken skal vri seg eller på en annen måte endre seg slik at rifla ikke går like eksemplarisk som den gjør nå..

Er det noe å frykte eller er det bare å kjøre på med olje?

Når gutta her inne oljer stokkene sine, skrur dere av stokken og oljer under pipa og inni hele stokken, ikke bare på utsia?

Kommer vell en del vann inni der og når det står på som værst...

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre ikke uvanlig at stokker leveres for tørre fra fabrikk...Det er bare å kjøre i gang. Dsverre er det svært mange som ikke tar ut stålet når de skal olje stokkene sine, og enda færre som tar av bakkappa :shock:

Det er faktisk viktig for stabiliteten i treverket at oljebehandlingen også blir utført på de delene av stokken. Er oljebehandlingen skikkelig utført, er det ikke så ofte det er nødvendig å ta av stål og kolbekappe ved vedlikeholdsoljing.

Link to comment
Share on other sites

Bedd stokken før du metter treverket med olje. Bedding sitter dårlig fast i treet der det er godt oljet. Nåd du først har fått beddemasse til å feste i treet kan du olje overalt, må du bedde om igjen sliper du bare bort den oljete overflaten på beddemassen, så sitter ny beddemasse fast på den gamle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...