Jump to content

Årsaker til "utskudd"? Teknikk ved bruk av tofot/rest


M67

Recommended Posts

Hvilket grep har høyrehånda di (rechs skytter)?.

 

Har hatt horisontale tendenser om grepet har verdt for hardt.

For min egen del legger jeg tommelen opp langs kolben.........avtrekket blir da utløst ved at pekefinger og tommel "klemmes" samtidig, de tre andre fingerne og "puta" under tommelen holder resten med ett naturlig grep, men ikke hardere en en nomal håndhilsning.

 

Nå var ikke gruppene over så gæli da :wink:

Link to comment
Share on other sites

........."halve verden legger ut om 10 mm samlingene sine".......

 

Tror du kan trøste deg litt med at:

 

a) det finnes en del meget gode "benkskyttere" her på forumet som klarer å prestere slike samlinger gang etter gang. Miljøet er derimot relativt lite, og en stor andel av de er nok aktive her inne.

 

b) det finnes mange skyttere som presterer slike samlinger en og annen gang(3 skudd), og som bevist eller ubevist presenterer det som om det er gjennomsnittssamlinger for de. "med den børsa samler jeg på 10 mm"- de har kansje gjort det en gang (de hadde flaks), og har glemt hvor mange serier de har skutt i mellomtiden på 20-40 mm.

 

c) noen skyttere juger

Link to comment
Share on other sites

Oj her nevner du ting som plager meg. Jeg er en rett ut sagt dårlig skytter , og fra benk med tofot. Så opplever jeg de samme tinga (bare med større samlinger). Med vridning i våpenet ved skudd, hopp og enten sprer jeg i høyden, eller så sprer jeg i siden. Slitsomt å ikke vite hva en gjør galt!

 

P.s Hopping og vridning er med T3 SV i 223r

Link to comment
Share on other sites

- Rekylopptak, synes rifla "ruller" av og til, og av og til ser det ut som den hopper litt til venstre, hva kan årsaken være? Plassering i skuldra? ujevnt trykk mot skulder?

 

Om du åpenbart kan se at trådkorset ditt ikke havner på samme sted etter hvert skudd er ihvertfall syndern deg :wink: og ikke ladning/rifle.

 

Har en stygg uvane selv med at jeg slurver med kolbens plassering i skulderen...........spesielt med mye klær på kroppen blir den lett liggende for langt ute på kula og ikke inne ved kravebeinet, dette i kombinasjon med skeiv plassering bak rifla fører til at skudd "kaster"

Jeg trekker altså ikke opp høyre bein (rechs) ved skyting med tofot, men ligger rett bak med naturlig beinstilling og innsiden av føttene ned.

Link to comment
Share on other sites

Min .300 Win Mag hopper konsekvent merkbart mot venstre med bruk av tofot (uten grep om fortreet).

Kan ikke se at gruppene sprer spesielt i noen retning av den grunn. (Klarer vanligvis 5 sk grupper på 20-30 mm på 100m.)

Bruker alltid en bit underlagsmatte under beina for å få like forhold for anlegget hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Lekte med QuickTarget,

Maks kanting av det jeg kan forstille meg er mulig å unngå å se OG maks vind det er mulig å tenke (idag) seg gir maks 7-8mm på 200m, alt for lite?

 

K

 

Jeg pleier å la treffpunktet være under siktepunktet når jeg benker, og blir nok av den grunn mer følsom for kanting.

 

Har en følelse av at det er andre ting du "sliter " med, men velger likevel å si at du er ekstremt dyktig hvis du klarer å "se" vindens retning og hastighet mellom standplass og 200m, ja sogar 100m. Ikke få ganger jeg har blitt overrasket over en usynlig trekk. Heller ikke uavnlig at landskapets naturlige mirage har en trekk. Selv på de mest vindstille dagene vil du i kikkerten se miragetrekk utover f.eks. snødekt isflate.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...