Jump to content

Hvor mye har kulde å si for treffpunktendring?


Kriegh

Recommended Posts

Det kommer vel litt an på type våpen og type ammunisjon/krutt. Vet ikke om du lader selv?

Når jeg lader jaktammo, så har jeg brukt Vihtavuori-krutt i 500-serien. Dette skal vistnok være impregnert med nitroglyserin, noe som påstås å gi mere stabilt krutt ved temperaturendringer.

 

Det enkleste er vel å teste noen skudd i kulde før du drar på jakt.

 

Regner med at du skal til Sverige? Hvilket område drar du til? Selv har jeg jaktet i områdene rundt Sveg. Skremte en gang opp en tiurflokk på ca 15stk.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere variabler:

 

Innskyting (100m) treffpunktet kan altså endre seg, ikke p.g.a hastigheten på ammo, men at kulden påvirker våpnet slik at treffpunktet endres.

 

Tempratur på ammo (skyt inn med kalde patroner) Vihtavuori sier: V=0 endres 1% pr. 10 grader celcius, detta har jeg fått til og stemme ganske bra med normal kapasitet patroner, det blir uansett mere riktig enn feil.

 

Tettheten på lufta øker ved lavere tempraturer, men man kan stort sett se bort fra dette ved normale avstander.

 

Om du har mulighet så skjekk innskyting i felt når du kommer fram, ikke ta ett dypfryst våpen inn i ei varm koie.

Link to comment
Share on other sites

Norma sine tester viste at en ladning foran Federal 215 tennhette ble mye mindre påvirket av temperaturforandringer enn de andre tennhettene. Selv om det blir hevdet her og der har jeg ikke opplevd dårligere presisjon selv om jeg har brukt magnumhette i normalpatroner.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Regner med at du skal til Sverige? Hvilket område drar du til? Selv har jeg jaktet i områdene rundt Sveg. Skremte en gang opp en tiurflokk på ca 15stk.

 

Litt usikker på hvor vi skal faktisk, har ikke fått 100% bekreftelse ennå. Satser på Härjedalen om alt går etter planen.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Och Härjeddalen får ni aldrig tillbaka!!

Hej

Det är vist ett kännt fenomen att kombièr lätt drar sig när det blir varmt-Och att det pga at sammanlödning med överpipan kan ändra träffpunkt.Ska jag räkna med att det samma gäller kyla då??

.

 

Regner med at du skal til Sverige? Hvilket område drar du til? Selv har jeg jaktet i områdene rundt Sveg. Skremte en gang opp en tiurflokk på ca 15stk.

 

Litt usikker på hvor vi skal faktisk, har ikke fått 100% bekreftelse ennå. Satser på Härjedalen om alt går etter planen.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Och Härjeddalen får ni aldrig tillbaka!!

Hej

Det är vist ett kännt fenomen att kombièr lätt drar sig när det blir varmt-Och att det pga at sammanlödning med överpipan kan ändra träffpunkt.Ska jag räkna med att det samma gäller kyla då??

 

Nei.

 

Så lenge alt stålet (pipa) har lik temperatur så skal det ikke bli noen spenninger som får løpet til å bøye.

Link to comment
Share on other sites

Under trening til DFS feltskyting for en del år siden opplevet vi å få treffpunkt som lå ca. 30 cm under normaltreffpunkt. Avstanden var 330 meter. Temperaturen var -22C. Våpen og ammo lå ute på standplass den tiden som gikk med til å rigge opp figurer, anslagsvis 45 minutter slik at alt utstyr var gjennomkaldt før skyting tok til.

Dette er faktisk eneste gangen jeg har deltatt i skyting under så lave temperaturer med mulighet for å eksakt kunne kontrollere treffpunkt. Har deltatt i stevner i lave temperaturer men det var før treffpunktanvisning ble vanlig så bomskudd kan ha hatt alle mulige årsaker.

Etter den nevnte episoden har jeg som regel "skrudd opp to knepp" hvis temperaturen har vært under -15 uten at jeg har kunnet si med sikkerhet om dette har vært riktig eller ikke (holder ikke bra nok :-).....)

 

Mitt tips, prøv selv med eget våpen. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...