Jump to content

Gammel 16/65 ammo


KarmaZ

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en gammel 16/65 hagle fra 50-talet. Jeg har alltid blitt fortalt at det kun må brukes bly hagl i denne. Men jeg snakket forleden med en kar, han sa at det går fint an å bruke stål hagl som er ment for trenings ammo. Er det forskjellig kvalitet på stålet trening kontra jakt? Jeg er litt desperat nå siden bly forbudet som er.

Det andre spørsmålet mitt er kan 16/67,5 brukes i 16/65 hagle? Noen sier det fungerer, andre ikke. Det er tross alt snakk om en hagle fra 50-talet. 

 

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, KarmaZ said:

Hei.

 

Jeg har en gammel 16/65 hagle fra 50-talet. Jeg har alltid blitt fortalt at det kun må brukes bly hagl i denne. Men jeg snakket forleden med en kar, han sa at det går fint an å bruke stål hagl som er ment for trenings ammo.

Å skyte stål i eldre våpen er helt innafor, det lages stålammunisjon som er beregnet for nettopp dette. Problemet er vel å finne stålammunisjon med 65mm hylse. Standard stål for eldre våpen leveres i utgangspunktet med 70mm hylse- men det finnes muligens med 67,5/65mm også?  Om du finner dette er de bare å lese på patroneska- eventuelt leverandørens hjemmeside- der er det som regel god forklart hvilken våpen/kriterier ammunisjonen er beregnet for. Bismuth/Wismuth leveres forøvrig i 65/67.5 og er et godt alternativ til jakt.

Med litt tolmod dukker det nok opp godt med alternative hagl til 16/65 også- nå som hele Europa er innbefattet i stålforbudet. 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Utfordringen blir å finne stålhagl som er innenfor mht både kal. og kammerlengde.

KarmaZ skrev (15 timer siden):

Jeg er litt desperat nå siden bly forbudet som er.

Jeg ville vurdert å fått en kompetent børsemaker å forlenge kammer og evt også åpne boring - en helt kurant jobb, men Bismut er selvfølgelig et alternativ...et bra sådant forøvrig. 

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (6 timer siden):

 Problemet er vel å finne stålammunisjon med 65mm hylse.

 

Må nok bestiller, men det finnes:

 

https://rottweil-ammunition.com/en/products/shotshells/rottweil-steel-game-16-67-5-3-0-mm

 

 

https://www.sellier-bellot.cz/en/products/shotgun-shells/hunting-shells-non-toxic/detail/5/

 

 

 

Edited by amatør
la til sellier & bellot
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan bruke 67,5mm i børsa. Men om den er i god stand ellers,åpner du trangboringene,brosjer kammeret til 70mm,sjekker overgangskonusene kanskje.... Deretter skyter du standard stålpatroner alt du orker. Wismuth kan du selvfølgelig bruke,men de er svindyre. Du sier hagler er fra 50-tallet? Da var 65mm kammer for det meste byttet ut med 70mm. Kanskje er børsa eldre? En av mine hagler er fra 1906,og den mates jevnlig med stålpatroner.

Edited by Rigby
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...