Jump to content

6,5x55 lading med N19


Charley

Recommended Posts

Har gått til innkjøp av ladeutstyr og tenker nå å starte sånn smått med lading. I denne forbindelse trenger jeg noen råd/anbefalinger.

Børsa som skal brukes er en Howa Hogue.

Ladeboken nr. 8 er lest opptil flere ganger så jeg tror jeg er så godt forberedt som mulig, ønsker å ha både øyne og fingre i behold.

Kuler som er innkjøpt er:

  • Nosler CC 123 grain for treningsskyting.
  • Lapua FMJ 100 grain til gås og annet flygende vilt.
  • Sierra Varminter 85 grain  for rev, mink, kråke ++.

Tenker å bruke ladedata som er oppgitt for skytterlagskrutt i ladeboken med justeringer for forskjeller i lot med mitt krutt (N19),  opptil ca 0,5 grs i forskjell etter det jeg kan se.

Har da kommet frem til følgende:

  • Nosler CC 123 grs. Ladeboken oppgir følgende for 123 grs Sierra MatchKing med N-19: Max 45 grs og min 42 grs. Tenker da å starte med 42 grs og testskyte/kronografere med denne.
  • Lapua FMJ 100 grs. Ladeboken oppgir følgende for rekruttpatroner og de fleste kuletypene 40,6 grs., N-19 boksen oppgir 39,8 grs. som max/min og tenker at jeg bruker data på boksen. Testskyte og kronografere med denne ladningen.
  • Sierra Varminter 85 grs. Her er jeg litt usikker. Vurderer å starte på rekruttladingen for 100 grs. kule som er 39,8 grs. 107 grs. Sierra kule har 39,4 som min og 47,4 som maks (data fra N-19 boks), kan man eventuelt bruke disse dataene og da selvfølgelig starte lavt?

Ble kanskje litt rotete dette men håper det er noen som kan gi meg noen råd om dette er fornuftige startladninger.

Link to comment
Share on other sites

Flott at du har startet med å lese Ladeboken😊. N19 er nok et o.k. krutt til de kulene du nevner (kanskje noe tregt til den aller letteste?), men som du selv nevner kan det være lotvariasjoner. Derfor er skytterlagskrutt rimeligere enn "standardkruttene" fra f. eks. Norma og Vihtavuori. Mitt klare råd til en som er helt fersk med hjemmelading er derfor å benytte f. eks. Vv N140/N150 eller N160, alternativt Norma 202, 203-b eller URP/204. Det er god praksis å bruke et krutt med brennhastighet som gir god hylsefylling for de ulike kulevektene - det reduserer faren for farlige overladninger. Det er også god praksis å bruke krutt der både Ladeboken og kruttprodusentene har ladninger for de spesifikke kulene du skal bruke. Når du har fått litt erfaring er det ingen ting i veien for å bruke skytterlagskrutt (svært mange av ringrevene her inne gjør det), men om du ikke skal trene veldig mye er det ikke all verdens å spare ift. å bruke krutt fra Vihtavuoris N100-serie.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Charley skrev (1 time siden):

Lapua FMJ 100 grs. Ladeboken oppgir følgende for rekruttpatroner og de fleste kuletypene 40,6 grs., N-19 boksen oppgir 39,8 grs. som max/min og tenker at jeg bruker data på boksen. Testskyte og kronografere med denne ladningen.

Du kan nok legge på litt mere krutt her, da 800m/s er rekruttladning/hastighet på kula. Regner med du ikke har 74cm pipe, så om du ønsker ca 800-820m/s med fmjkula må du legge på litt mere

 

Charley skrev (1 time siden):

Sierra Varminter 85 grs. Her er jeg litt usikker. Vurderer å starte på rekruttladingen for 100 grs. kule som er 39,8 grs. 107 grs. Sierra kule har 39,4 som min og 47,4 som maks (data fra N-19 boks), kan man eventuelt bruke disse dataene og da selvfølgelig starte lavt?

Her kan du trygt bruke data for 107gr kula.

 

Charley skrev (1 time siden):

Nosler CC 123 grs. Ladeboken oppgir følgende for 123 grs Sierra MatchKing med N-19: Max 45 grs og min 42 grs. Tenker da å starte med 42 grs og testskyte/kronografere med denne.

Data for Norma DL (som står på boksen din) er et godt utgangspunkt for 123gr Nosler CC
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, 1983 said:

Data for Norma DL (som står på boksen din) er et godt utgangspunkt for 123gr Nosler CC

 

Har jeg gjort i årevis. Maxladning for 130gr DL på boksen og 123gr nosler/hornady/lapua kuler. Gir alltid veldig god presisjon. Og er en fornuftig ladning. Å jage de siste 20 m/s har ingenting for seg til vanlig skyting innenfor 500mtr. Sliter mer løp bare.

 

N-140  og 39grains ladevekt er også et sikkerstikk om du vil ha ei presis ladning med 123gr kule- COL: 76 mm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...