Jump to content

Mat av gammel kanadagås? Seeeeiiiiiiggggt


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

jeg forsøkte her om dagen med relativ langsteking av kanadagås. Den var nok gammel, med steinharde bein (ikke rart de er hardskutte!) og stor i kroppen. Stekte på 65grader i 3 timer i stekepose , tok ut brystene og freste dem for å få stekeflate. Pleier å fungere som bare

det med det meste av kjøtt, og den ble fint stekt.

 

Men herregud så seigt... det er det seigeste jeg noen gang har spist, og hard jobbing måtte til for å få skjært av hver eneste bit. Smaken var god da, og heldigvis var kompisene advart om at dette var et eksperiment.

 

Hvordan går man fram for å få mat av disse fuglene? Har smakt yngre fugl før og det var slett ikke så seigt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje akkurat den store peilinga på det med Kanadagås, men det eg ville ha gjort er følgende :

 

Lagd ein fin marinade av litt rødvin, olje, viltkrydder eller det krydderet som du liker best. Delt opp gåsa i biter, brystfileer, vinger, lår, smelt marinaden sammen med kjøttbitene i ei leirgryte eller jerngryte. Vend og få marinaden jevnt over kjøttet i minst 2 døgn i kjøleskap.

Så ville eg ha stekt kjøttet på steikepanne, og hatt dei oppi gryta sammen med litt løk og gulerøtter og marinaden, og latt den stått i steikeovnen på 175 grader i 1.5-2 timar. Så ville eg ha prøvd og sett kva resultatet blir.

Har gjort dette med ærfugl, som hadde lagt 6-8 år i fryseren og klart litt gammel smak var det, men den blei ikkje så aller værst faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - ja, med 2 timer på 175 grader blir det jo mer ihjelstekt en rosastekt og alt av bindevev går vel over i geleform. Det kan jo være digg det også. Tror nok det må bli fremgangsmåten neste gang en gammelgås går i bakken. Har forøvrig lyst til å forsøke samme hardstekingen med elg eller hjorteskanker.

 

6-8 år gammel helstekt ærfugl? Jøsses, det hadde jeg ikke trodd var spiselig. Spiste 15 år gammel orrhane for ikke lenge siden, den var bare litt tørr og eller fin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilberedt endel kortnebbgås, som vanligvis er mørere enn kanadagås. Uansett tilberederingsmåte blir resultatet aldri bedre enn greit. Dvs fullt spiselig, men for en som er bortskjemt med gode matfugler som gressender, ryper og skogsfugl blir det ikke det helt store. Jeg har nå gitt opp helsteking og bryststeking av gjess. De siste fuglene fra i fjor ble malt til kjøttdeig og blandet med elgkjøtt til kjøttkaker. Neste gang skal jeg forsøke å lage viltpatè.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...