Jump to content

GRS Bifrost eller Mcmillan til Sauer 200STR


1983

Recommended Posts

Det er vel egentlig bare du som kan svare på det etter at du har holdt i begge to😉. Noen liker GRS sin ergonomi, jeg hater den. I tillegg synes jeg innfestingen er noe svakt laget som en konsekvens og på bekostning av akkurat det, ergonomien. McMillan er noe klumpete og har en tungvint løsning for justering av kinnstøtte, men den er ikke svakt laget. Så finnes det også forskjellige versjoner av den fra lett til tung og sikkert med ulike andre løsninger? Fordelen er at den kommer i kompositt. Det er enkelt og gjøre forandringer i ettertid om du er litt fingernem med epoksy og lakk. Jeg tror ikke du kommer til å bli noe klokkere av svarene som dukker opp i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (26 minutter siden):

Det er vel egentlig bare du som kan svare på det etter at du har holdt i begge to😉. Noen liker GRS sin ergonomi, jeg hater den. I tillegg synes jeg innfestingen er noe svakt laget som en konsekvens og på bekostning av akkurat det, ergonomien. McMillan er noe klumpete og har en tungvint løsning for justering av kinnstøtte, men den er ikke svakt laget. Så finnes det også forskjellige versjoner av den fra lett til tung og sikkert med ulike andre løsninger? Fordelen er at den kommer i kompositt. Det er enkelt og gjøre forandringer i ettertid om du er litt fingernem med epoksy og lakk. Jeg tror ikke du kommer til å bli noe klokkere av svarene som dukker opp i denne tråden?

Enig med Nr.82 ( ;) ) Stokkene har vel ca samme bruksområde. McMillan har relativt tradisjonell ergonomi, GRS har den tradisjonelle GRS-"svulsten" av et pistolgrep, som noen elsker og andre hater (gjett hvor jeg er..) Ikkea t McMillan er perfekt, men den er OK.

Den rare skruen nødvendiggjør en innfesting (gjelder kun 200STR) som får ingeniører til å vri seg, og skyttere til å undre. Jeg vet flere som har hatt presisjonsproblemer de skylder på den assymetriske strammeskruen. Jeg har hatt en laminatstokk selv med samme skrue, og hadde ikke problemer. Men jeg ble lei av at den sprakk..

Bifrost er støpt i nylon, med glassfiberfyll, og sprekker ikke.

Kinnstøttejusteringa til McM. er det mange versjoner av. Samme om det er UIT-rail under.

 

IMG_2321.jpeg.ee869835ef4522a00babfe9b23e3249d.jpeg

 

Stokkene gjør det samme (med et ? omkring det assymetriske adaptret til den bakre skjefteskruen) de er bunn solide, og det koker vel egentlig bare ned til hvilken en liker best. 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (55 minutter siden):

Jeg tror ikke du kommer til å bli noe klokkere av svarene som dukker opp i denne tråden?

Vet ikke det, jeg har allerede fått svar på at begge er solide. Det er jo en fordel da jeg ikke kommer til å gå for en GRS i laminat til Saueren.

Jeg synes for så vidt GRS er god å skyte med, men jeg liker jo også 2x4’’ Saueren kommer i originalt også, når det kommer til pistolgrepet.

Jeg liker nok utseende til Mcmillan best. 
Sikkert best å ikke forhaste seg… og kanskje vente på at d skal dukke opp en stokk på finn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har McMillan på min Sauer (som jeg nesten ikke bruker)

Imidlertid har jeg kjent på nye KKC Duo som har et veldig bra grep. Virker som Duogrepet, med tommel opp grep, er en blåkopi av Walthers gamle grep fra viltmålrifler og JR-sniper.

Hvis KKC kommer med Duo til Sauer er det godt mulig McMillan-skjeftet mitt kommer på finn.

image.png.8cc042a0894a88c9cb248818fd638b21.png

image.png.485e7c6b7a41494c95df4debcf39f042.png

 

Bly: Siste utgave av McMillan har "hurtigjustering" av kinnstøtte med en skrue. Dette er min Sauer:

 

image.png.f516a28ae7fe6ea12733206fdf513d72.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Bifrost og Sporter stokken til GRS for bruk sammen med 200 STR.

Av de to liker jeg den siste best. Ikke det at Bifrost er dårlig, men synes jeg får bedre kontakt med laminatstokken.

Nå har jo GRS sluttet å produsere Sporter stokken til STR, så den får du kun brukt. Kommer du over en med beddeblokk mener jeg det er en meget bra kjøp.

20230228_182909.jpg.0cfe6598a0dbe909c27a76f644b57641.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Rekyl1 skrev (3 timer siden):

Nå har jo GRS sluttet å produsere Sporter stokken til STR, så den får du kun brukt. Kommer du over en med beddeblokk mener jeg det er en meget bra kjøp.

Beste stokken de har laget. Jeg tipper de slutta fordi de alltid sprakk. Men beddeblokk fikser jo det problemet - kjenner jeg blir litt irritert over at jeg ikke tenkte på det selv...

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Torf said:

Imidlertid har jeg kjent på nye KKC Duo som har et veldig bra grep.

Jeg har en mellomting mellom det der og McMillan, og det er den beste STR stokken jeg har og noen gang har hatt. Den har vært med noen piper nå for å si det sånn.

0FBB13A2-18AF-44F1-B274-0915066A31A4.jpeg.1eb0531579cb8c2fb9dea9759adfc65c.jpeg

Problemet med stokken er jo at det bare finnes 1 stk av den og at den ikke kan kjøpes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Beste stokken de har laget. Jeg tipper de slutta fordi de alltid sprakk. Men beddeblokk fikser jo det problemet - kjenner jeg blir litt irritert over at jeg ikke tenkte på det selv...

 

Ligger en på finn.no

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjent på en bifrost i butikk. Jeg kjøpte nettopp en til min 200 str etter å ha prøvd en kompis sin, og selv synes jeg den har svært god ergonomi og liker grepet. Har hatt McMillan på tidligere rifle, den er stivere men for meg er den mye mindre ergonomisk. Skal du kun ligge med tofot er kanskje stivhet viktigere, men smak og behag. Jeg kjøpte Bifrost for variert baneskyting, langhold og småviltjakt.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, M67 said:

Beste stokken de har laget. Jeg tipper de slutta fordi de alltid sprakk. Men beddeblokk fikser jo det problemet - kjenner jeg blir litt irritert over at jeg ikke tenkte på det selv...

 

K

Så vil det si at du hadde byttet McMillan stokken med en GRS Sporter m/beddeblokk hvis sjansen hadde bydd seg.🤔

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (4 timer siden):

Så vil det si at du hadde byttet McMillan stokken med en GRS Sporter m/beddeblokk hvis sjansen hadde bydd seg.🤔

Jeg tror ikke et fins brennevin nok til å få meg så full...

Men jeg syns de er fine, og kunne brukt en jaktfelt, jakt, wtf - har nok ikke bruk for en sålenge jeg ikke skyter på heltid. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt GRS på en Sauer tidligere, synes den var helt grei, men så er/var det greiene med at de sprekker, med det sagt liker jeg grepet på KKC, Bredvoldstokken og Tyristubben bedre, men vil egentlig har kompositt.

Grepet på Mcmillan har jeg ikke fått testet, men det ser ut som det ikke er helt ulikt den originale Sauerstokken?

Og jeg har heller ikke holdt i Bifrost

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...