Jump to content

RoarN

Recommended Posts

Hei

 

Det er forskjellige rifletråder her inne og en ren Sauer tråd er det allerede. Men synes det vil være fint med en som er dedikert til Sauer 303. Halvautomater kan jo være litt lunefulle så det kan være litt å diskutere.

 

Holder på og ser om jeg får gang på ei Sauer 303 i 30.06 som havnet i skapet i fjor. 

 

I utgangspunktet ei rifle med Stalon demper og Stallon gassventil. Dette oppsettet fungerte for så vidt greit men demperen er lang og tung.

Synes den ble lang og uhåndterlig og i utgangspunktet ble den ikke skaffet til veie for bruk med demper.

Gjorde noen forsøk med Hausken JD184 men her ble det for mye trykk som måtte ut i gjennom gassporten. Mulig det kan kan bli en A tec flow en gang, den skal vist fungere med original gassventil??

 

Så har vi advarslene om at justerbar gassport kun er anbefalt på børser med syntet skjefte, dette er ei rifle med treskjefte så enda en grunn til å gå vekk fra demper… 🙄 

 

Da kolben var unormalt lang ble den kappet ett par cm. Med nytt 48 tenners blad på kappsaga gikk det meget bra.

 

Original gassventil ble montert og nå er det ladninger til trening og jakt som gjelder.

Krutt er VV N160 og til jakt blir det 165 gr Oryx og til trening har jeg kjøpt noen esker med S&B 147 gr. Litt skeptisk til disse 147 grainerne men det ser ut til at de går OK. Har prøvd 58gr, 57gr og 56gr, presisjonen virker å være best på 56 gr, uten at jeg er helt overbevist enda. 

Men så kommer vi til Oryx 165 gr, noe som har erfaringer på ladevekter med 303 og denne kula?

 

Den er ellers satt opp med Recknagel picatinnyskinne, Recknagel ringer og Zeiss Victory 1,5-6x42. Finnes en Aimpont H2 i skapet som også går på.

20230227_205730.jpg

Snapchat-771799028.jpg

Edited by RoarN
Endret litt på overskrift og utforming
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • RoarN changed the title to Sauer 303 tråden
  • 1 month later...

Bruker dere som lader til 303'n "Small Base" dier?

Kaliber 30.06.

Har fra tid til annen patroner som ikke kamrer. Kan være 1 av 40-50, kanskje mer.

Dette er helpressede Federal hylser, presset i Redding dier. 

Hylsene som ikke kamrer har en større diameter ca 10 mm over hylsebunn. De kammrer fint i min Sako i 30.06.

 

Har litt hang up på Reddingdier men finner kun small base boddydier i dette merket her på berget for tiden. Boddy dier synes jeg virker litt tungvindt da jeg først må presse i en vanlig die for så å bruke boddy dien🤔

Lurer for øyblikket på ett RCBS AR series small base taper crimp die sett. Noen som har erfaring med dette? Andre forslag?

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hei, ser at Sauer 303 kjører med 1:11 Tw, min Winchester M70 har med nytt løp 1:10, den gir god presisjon fra 180gr (tyngste jeg har prøvd) og nedover tom Jaktmatch på 150gr. Prøv med 150gr av en eller annen type, de nye homogene kulene blir nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Dof99 skrev (19 minutter siden):

Hei, ser at Sauer 303 kjører med 1:11 Tw, min Winchester M70 har med nytt løp 1:10, den gir god presisjon fra 180gr (tyngste jeg har prøvd) og nedover tom Jaktmatch på 150gr. Prøv med 150gr av en eller annen type, de nye homogene kulene blir nok bra.

Det meste av 308 win kjører 1/12 og skyter 180 grs kuler så tror iikke problemet ligger der. Heller det at kule, pipe, krutt og annet lager feil kombi i den rifla til TS.

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (3 timer siden):

Noen som har noen forslag?

Siden du nå uansett må utvikle ladning hvorfor ikke gå rett på ei blyfri kule først som sist? Du må uansett gå over til det om kort tid. Barnes, Hornday, Fox, Sonic og sikkert flere vil alle være gode kandidater. 150 grs kuler eller Barnes sin 168 grs TSX da den er ekstra myk ladet for 308 win burde være gode kandidater. 

Link to comment
Share on other sites

Bruker VV n160 56-57 grain. En liten antydning til at det går litt bedre med 56 grain. 

Lader med samme kulene til en Sako med LW pipe i 30.06. Bruker da N150 så det spørs om jeg bare skal prøve den.

Har snust litt på Norma ecostrike, men vet ikke om jeg gidder å bruke homogene foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/14/2023 at 6:06 PM, Dof99 said:

Hei, et spørsmål når det gjelder hylsehåndtering og omladning: Hvordan behandler Sauer 303 hylsene ved utkast? Har de fått klemt hals eller andre  deformeringer når dere plukker de opp?

Jeg synes hylsene blir behandlet pent. Eneste deformering er hvis de treffer betonggulvet for kjært.

Link to comment
Share on other sites

Kulevekt..?  

Hvis man skulle gi seg ut på litt (u)kvalifisert synsing. Hva ville dere foretrukket til 30.06 når en tenker presisjon.

 

Altså ladet eller rett og slett kjøpt en pakke med ferdig ladd jaktammunisjon.

 

165 grain?

180 grain?

 

🤔😇

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...