Jump to content

Hund som bjeffer...


Sakoen75

Recommended Posts

Har en Dachs (8 måneder hannhund) som tydeligvis tror alt av lyder utenfor er en seriemorder som er på vei for å bryte seg inn.

Snill som han er ovenfor oss jager han de med bjeffing (mye), noe han tydeligvis tror virker siden Freddy Krueger og vennene hans ikke har kommet inn døra. Sector Alarm kan trygt få oppsigelse snart.

 

Vi kan ta han bort fra vinduet, døra osv og si NEI osv uten effekt. Overse han i håp om han roer seg, skjer ikke med det første. 

Kan ta han med i et annet rom, legge han i buret, leke med noe osv men hører han en lyd på utsiden så skal alle i huset varsles.

Spesielt gøy er det enkelte ganger 03.00 på natta når han skal gjennom buret for å drepe disse kjeltringene. 

Når vi ikke er hjemme så er han rolig. Nyttårsaften er han rolig og reagerer ikke på raketter. Nissen på juleaften fikk komme inn uten å bli drept eller truet på livet, men Dachs'n fulgte selvfølgelig med på denne maskerte tullingen. Ringeklokke reagerer han ikke på annet enn å springe for å se hvem som skal klø han på magen denne gangen. 

 

Virker ikke som han er redd men er mer for beskyttelse av oss kan det virke som. Barna og kompisene kan gjøre hva de vil og hunden holder seg alltid i nærheten. Treffer vi folk ute så er han forsiktig, hilser og legger seg ned for å bli klødd på magen.

 

Er det noen som har noen gode tips å komme med?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser absolutt problemet, og en del av utfordringen er vel å få tatt bikkja "der og da". En dachsoppdretter jeg vet om brukte vannsprut mot uønsket bjeffing i hundegarden. Men da var det viktig at ikke hunden(e) så mennesket bak slangen. Det finnes antibjeffe-halsbånd som gir en liten spray av sitronvann. Kanskje verd et forsøk innendørs? (De antibjeffe-halsbåndene som gir elektrisk støt ville jeg ikke drømt om å bruke). En vannpistol kan muligens også være et alternativ?

Edited by Sølvrev
Lagt til lenke
Link to comment
Share on other sites

Ja prøver å ta han når han starter, tenkte selv på sprute flaske med vann. Tror jeg starter med det på natta. Antibjeffe bånd på strøm er heldigvis ikke lovlig lengre, tror det raskt kunne bli en katastrofe. Har vurdert et slikt bånd med spray/duft eller lyd. Men må høre med andres erfaringer når det er en hund som skal lose på riktig tidspunkt. Men tenker den lærer at det er fritt frem når båndet er av utendørs osv. 

Link to comment
Share on other sites

Beklager sent svar.

Du må selvfølgelig være i nærheten når bjeffingen inntreffer, ihvertfall i kommando-avstand, og så må du være istand til å få kontakt med hunden på avstand, foreksempel ved kommandoen 'kontakt', gjerne etterfulgt av 'sitt' eller 'kom'. Eventuelt bare 'sitt' eller 'kom'.

Poenget er å få hunden ut av situasjonen og inn i en annen, ønskelig situasjon, som kan belønnes.

Ellers vil jeg si at korrigering er mer timingavhengig enn belønning, mulig det er raseforskjeller ute og går her?

 

 

Hvordan du skal avlære eller korrigere uønsket bjeffing uten å være tilstede vet jeg ikke. Det tror jeg kan bli vanskelig. 

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet er at hunden er så smart. At den forstår fort at det å bjeffe utløser godis.. jobber med mange sånne tilfeller hvert år.. når du er i lag med hunden.. å skal avlede den i feks en møtesituasjon. Da er det gull med forsterket posetiv belønning.. når hunden reagerer på lyder.. så nytter det ikke og kjøre, sitt, kom, rullrundt, Spill død.. å så kjøre på med godis.. det som hjelper er og analysere hvorfor reagerer hunden sånn på lyder.. og kan vi trene dette bort..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nok riktig. Løsningen blir etterhvert å kun belønne de gangene man klarer å være i forkant av hunden, slik at hunden har lyst til å bjeffe, men rekker ikke før den blir avledet og får belønning. Det er selvfølgelig veldig krevende, og må nok settes opp og planlegges, og kanskje kan det være urealistisk i mange tilfeller å få det til.

 

Helt enig i at man må analysere og søke å forstå hvorfor hunden gjør som den gjør. I dette tilfellet hørtes det ut som om mange forskjellige lyder kunne utløse bjeffingen. Det er kanskje vanskeligere på en måte, men samtidig får man jo desto flere muligheter å trene det bort på.

 

Uansett, jeg er ingen ekspert og sliter litt med samme greia med egen hund. Men det er fremgang å spore🥳

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (På 11.2.2023 den 12.27):

Poenget er å få hunden ut av situasjonen og inn i en annen, ønskelig situasjon, som kan belønnes.

Ellers vil jeg si at korrigering er mer timingavhengig enn belønning, mulig det er raseforskjeller ute og går her?

Det kommer uten forvarsel så litt vanskelig å komme han i forkjøpet, når han starter så kan jeg gjør hva jeg vil men det må bare ut virker det som. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at Dachshund er noen sta og sære små djeveler på godt og vondt.

 

t-trim skrev (På 11.2.2023 den 13.06):

Hovedproblemet er at hunden er så smart. At den forstår fort at det å bjeffe utløser godis..

GammelDachsen kunne sitte og vinke (gi labb) når han ville ha snacks som han så du hadde, den kunne "alle" triksene så lenge jeg hadde snacks og når det var tomt for godbiter så forsvant hørselen merkelig nok. Så de finner for ut av triksene. Så er nok lurt å ha i bakhodet at jeg risikerer at hunden dresser meg til å finne godbiter bare han bjeffer litt.

morpho79 skrev (På 11.2.2023 den 15.14):

. I dette tilfellet hørtes det ut som om mange forskjellige lyder kunne utløse bjeffingen.

Søppel bilen hentet søpla, naboen skjærer og kløver ved, unger herjer ute, raketter blir skutt opp, postbudet var og leverte pakke, nabo gutten hadde alene hjemme fest i helga. Null negativ respons fra hunden på disse lydene. Han går og lytter ute med døra men legger seg ned og sovner.

Har brukt litt ekstra tid nå på dette på dagtid og jeg begynner å mistenke at det er skjærene og katter han er forbanna på. Sett nå at han ser skjærene flyr forbi vinduet og er veldig oppmerksom på de utendørs, lurer på om de kan ha ertet på seg hunden. Kattene som han ikke er fornøyde med at kommer innom eiendommen har det med å være under halvtaket på kveldene og nattestid. 

Kanskje vi får sette oss i skuret med hagla og salongen får å vente på skjærene skal komme for å holde leven.

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (På 11.2.2023 den 12.27):

Poenget er å få hunden ut av situasjonen og inn i en annen, ønskelig situasjon, som kan belønnes.

Ellers vil jeg si at korrigering er mer timingavhengig enn belønning, mulig det er raseforskjeller ute og går her?

Det kommer uten forvarsel så litt vanskelig å komme han i forkjøpet, når han starter så kan jeg gjør hva jeg vil men det må bare ut virker det som. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at Dachshund er noen sta og sære små djeveler på godt og vondt.

 

t-trim skrev (På 11.2.2023 den 13.06):

Hovedproblemet er at hunden er så smart. At den forstår fort at det å bjeffe utløser godis..

GammelDachsen kunne sitte og vinke (gi labb) når han ville ha snacks som han så du hadde, den kunne "alle" triksene så lenge jeg hadde snacks og når det var tomt for godbiter så forsvant hørselen merkelig nok. Så de finner for ut av triksene. Så er nok lurt å ha i bakhodet at jeg risikerer at hunden dresser meg til å finne godbiter bare han bjeffer litt.

morpho79 skrev (På 11.2.2023 den 15.14):

. I dette tilfellet hørtes det ut som om mange forskjellige lyder kunne utløse bjeffingen.

Søppel bilen hentet søpla, naboen skjærer og kløver ved, unger herjer ute, raketter blir skutt opp, postbudet var og leverte pakke, nabo gutten hadde alene hjemme fest i helga. Null negativ respons fra hunden på disse lydene. Han går og lytter ute med døra men legger seg ned og sovner.

Har brukt litt ekstra tid nå på dette på dagtid og jeg begynner å mistenke at det er skjærene og katter han er forbanna på. Sett nå at han ser skjærene flyr forbi vinduet og er veldig oppmerksom på de utendørs, lurer på om de kan ha ertet på seg hunden. Kattene som han ikke er fornøyde med at kommer innom eiendommen har det med å være under halvtaket på kveldene og nattestid. 

Kanskje vi får sette oss i skuret med hagla og salongen får å vente på skjærene skal komme for å holde leven.

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (11 minutter siden):

Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at Dachshund er noen sta og sære små djeveler på godt og vondt.

Nei, du overdriver ikke! Snarere tvert i mot. Men så er det også litt av sjarmen med å ha dachs😊.

 

Jeg tror ikke jeg ville brent så mange kalorier på å finne ut nøyaktig hva som framprovoserer bjeffing inne. Det viktigste må være å avlære hunden den uønskede atferden.

Link to comment
Share on other sites

Ja greit å bli kvitt uønsket adferd så det ikke dukker opp igjen. Håper han vokser noe av seg naturlig når han blir mer moden og resten forsvinner med dressuren.

Sølvrev skrev (36 minutter siden):

Nei, du overdriver ikke! Snarere tvert i mot. Men så er det også litt av sjarmen med å ha dachs😊.

Ja er noen merkelige skruer, heldigvis er de fleste av de hyggelige og omgjengelige typer. Kan jo "banke de med en staur" og de logrer videre. Men blir potte sure for du hilser på katten og avviser deg resten av dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering.

Ser ut til at vi har gjort noe riktige eller hunden har fått en annen hobby, nå bjeffer han nesten bare når det er greit, som når ting skal varsles eller gledes "boffing" for besøk eller vi kommer hjem. Føler det er ok med litt lyd da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...