Jump to content

Nummen pekefinger fra håndstopper (DFS)


B.Hansen

Recommended Posts

  • 2 months later...

Skyter ikke med håndstopper selv, så jeg kan ikke relatere. Men, Saueren har jo ingen håndstopper, annet enn reimbøylen og klossen den sitter i, så den gir jo ikke mye avlastning mellom tommel og pekefinger. Om du ikke har opplevd dette med splittet reim tenker jeg ikke at problemet kommer fra overarmen, men kontaktflaten beskrevet over. Jeg ville prøvd med en annen skytterhanske. Se gjerne på LS-sendingene på NRK og se på skyttere som skyter med håndstopper. Kanskje er det noen tips å hente der også, H. K. Wear og O. A. Brekne for eksempel.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk, jeg spionerte litt på BMWear på et stevne i år.  Har kjøpt hansken hos ham og ser han bruker samme hanske.  Det er mulig jeg vinkler håndleddet mer enn ham i en eller to retninger, så jeg kan prøve å flytte venstre albu noe utover for å få rettere håndledd.

 

Nummenheten gir seg ikke, selv om det går en hel uke mellom hver skyting.  Det virker som om tunge markløft hjelper, det kan jo hende at en nerve ligger i klem i håndleddet og at det som klemmer på den flytter seg litt med løftestropper og endel kilo.

 

Ellers er skytterhansken et godt poeng også, da jeg noen uker før nummenheten begynte byttet fra slapp skytterlagshanske i XXL til en stiv hanske i L.

 

I tillegg strammet jeg reimen en god del så kolben sitter godt i skulderen.

 

Når jeg er flink og ikke skyter 175 skudd liggende eller knestående, men veksler mellom de to, så er det mindre vondt i venstre hånd (og andre steder).

Link to comment
Share on other sites

Rent skyteteknisk er det mest sannsynlig lite ønskelig å flytte v. albue utover (til venstre, hvis du er høyreskytter). Men jeg har ikke sett stillingen din, så det blir bare synsing.

 

Jeg tror aller helst det har med kompresjonen/kontakten mellom pekefinger og tommel å gjøre. Altså hvor liten flate (og hvor) belastningen fordeles på. Ganske vanlig at dette gir nummenhet og "prikking" i hånd/fingre, men det bør jo helst forsvinne ganske raskt. Jeg tror jeg ville prøvd å gjort noe med kontaktflaten der problemet er, altså annen hanske, reim og plassering av hånden osv.. Se på bildet (klippet fra Mestermøtet) og se hvor mye mot tommelsiden av hånden han har børsa (se hvor høyt fingrene kommer opp mot løpet), dette gjør nok at han får bedre "lås" av geværet, samt at kompresjonen på pekefingeren blir mindre.

image.png.9408380d7aa2ba27b3f744cc28382cfd.png

 

Tror jeg ville prøvd litt forskjellige hansker, og lett etter korrigeringer isolert rundt underarm/hånd.

 

Når det gjelder hvorfor markløft hjelper ville jeg gjettet på at dette skyldes traksjonen (strekken) som oppstår i skulderledd, albueledd og håndledd, og at dette er smertelindrende. Traksjon er faktisk en behandlingsteknikk innenfor fysikalsk medisin.

 

Om du ikke finner "feilen" rundt hånd/fingre må man selvfølgelig rette fokus mot skulderen - det kan jo kommer derfra, men da er det rart at problemet ikke har meldt seg tidligere.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk!  I går var det ett år siden jeg begynte å skyte i DFS, så jeg er ikke redd for å bygge om stillingen enda en gang (det er ikke 40 års finjustering av samme stilling vi snakker om).

 

Nå har jeg en høy stilling for å se mest mulig rett ut av øyehulen istedenfor opp mot øyebrynet (jeg hørte en historie der gamlekara brukte teip til å dra øyebrynene oppover panna ;) ).  Hovedproblemet mitt er uskarpt syn på det dominante øyet, selv med dedikerte skytterbriller, så jeg har prioritert å få se best mulig.  Det medfører at håndstopperen (reimfestet) er så langt bak som mulig, noe som også gir mer knekk i håndleddet.

 

Skal begynne å legge riflen enda mer over mot tommelen for å se om det hjelper, jeg har nok vært glad i å ha reimfestet akkurat der det passer inn i buen mellom tommerl- og pekefinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner. Da er det fortsatt mulig å påvirke stillingen😉

 

Interessant at du sier det. Jeg har gjort følgende observasjoner av de som skyter med håndstopper i DFS:

- De har relativt lave stillinger

- De har relativt lange våpen (mer enn to forlengere bak mot kolbekappen). Skytteren vi har snakket om har 4-5 forlengere tror jeg.

 

Jeg tror derfor at du er inne på kjernen av problemet her. Det gir mye belastning på håndledd, hånd og finger. Senk stillingen prøv å finne en middelvei. Både lengden på kolben og høyden på kinnstøtten kan/vil påvirke hvordan synsforholdene blir. Det samme med hvor nære diopteret står. Dessuten må du ta i betraktning av vi skyter med standardgevær (det blir aldri optimalt), og vi ligger aldri lenger enn 5 min om gangen.

 

Når det gjelder syn og skyting med diopter vil jeg anbefale å utforske:

- forskjellige kornstørrelser (gjerne urmek-korn i forskjellig diameter og ikke minst godstykkelse)

- redusere avstanden til diopteret (ikke så nære at det treffer brillen/pannen)

- prøv forskjellige høyder på kinnstøtten

- prøv irisblender uten fargefilter. Jo lengre denne tuben blir jo mindre lys sipper den inn

- få hjelp til å justere skytebrillen riktig

- prøv begge typer skytterbrem. Både typen i neoprene som gir mye lys, og tradisjonelle som skjermer rundt hele diopteret med klaffer på siden

 

Høyden på stillingen påvirker synsforholdene på liggende, helt klart. Men ikke så mye at man trenger å heve stillingen til et ytterpunkt. 

 

En liten edit til min forrige post: om du ikke finner noen kilde til problemet i håndleddet/hånden/fingrene KAN problemet komme av kompresjonene fra reima på innsiden av overarmen da nervene passerer her. Jeg har mest troen på at smertene kommer fra nede i hånden.

Link to comment
Share on other sites

Strålende, takk igjen!

 

Jeg har standardlengde på våpenet (altså ikke junior) men kunne godt hatt på noen flere kolbeforlengere da jeg rekker avtrekkeren fint med midterste ledd.  Må i så fall finne noen lengre skruer enn de Ulfhednar kommer med som standard.  Én kolbeforlenger + Ulfhednar tilsvarer to kolbeforlengere + standard kolbekappe.

 

Diopteret er så langt bak at det nesten toucher brilleglasset, og når øyet har dårlige dager så prøver jeg alltid å komme nærmere.  Kinnstøtten er i forreste posisjon, og høyden varierer med bane: Flat bane = 7, nedoverbakke = 9, oppoverbakke = 5.  Som du korrekt skriver så vil feil høyde på kinnstøtten påvirke synsbildet, jeg fikk en hard påminnelse om det på siste stevnet der jeg sloss med kinnstøtten fordi banen gikk svakt oppover.  Sånn er det å være nybegynner.

 

Irisblender bruker jeg, gjerne grønt filter inne og oransje ved mye sol på skivene.  Har testet mye med Rydon skytterbriller (uten å teste med våpenet) i sol, skygge, overskyet og kombinasjoner av disse (f.eks. sol på skivene og skygge på standplass).  Rydons Laser Copper passer meg best under de fleste forhold:

 

image.png.8bf7983628f1ebbfcb0d0036d3d775c2.png

Vertikal akse = antall meter skarpt syn.  Har til sammenligning minst 2.700 meter på det andre øyet uansett dagslysforhold, skulle ønske det var omvendt.

 

Har begynt å teste hullkorn, standard er jo 3.8 Anschutz og jeg har kjøpt 4.0 og 4.2 Urmek i cirka samme tykkelse som standard (for å slippe enda en variabel).  Resultatene på skiva (inne) er slik at jeg har gått tilbake til 3.8.  Nå som utesesongen har begynt så må jeg prøve på nytt, og også få kjøpt inn mindre hullkorn enn 3.8.

 

Irisblenderen prøver jeg å justere fra 1.4 (ikke diopter-virkning) og ned til den "gror igjen".  Har tilslutt landet på 1.2.

 

Skytterbrem har jeg faktisk ikke, på siste innestevne så burde jeg hatt det da jeg var mer opptatt av at sidemannen skulle ned fra knestående enn av egen skyting (han hadde sparket meg hardt i leggen flere ganger under prøveskuddene og la seg til å hvile med foten oppå min).  Jeg får handle inn i neoprene og vanlig.

 

Skytterbrillen er justert slik at når jeg tar skjermbilde fra en video så kan jeg trekke en rett strek fra senter av pupillen gjennom senter av glasset og senter av irisblenderen.

 

En av mange interessante ting med øynene er at hvis man kniper igjen det ene øyet så åpner pupillen på det andre øyet seg.  Jeg prøver derfor å få så mye lys inn på det ikke-dominante øyet som mulig slik at pupillen på det dominante også skal trekke seg sammen (slik at jeg ser skarpt lengre).  Ut fra grafen over så ser jeg helt klart skarpest med mye lys på begge øynene.

 

Problemet mitt med diopter er at jeg ikke klarer å fokusere på forsiktet eller blinken, det varierer mellom det ene og det andre og er innimellom en grøt uansett 15m eller 100m.  Det er det siste jeg kaller for dårlige dager.

 

Uansett, takk igjen, jeg skal senke stillingen igjen samt prøve skytterbrem.  Eventuelt også barbere det ene øyebrynet ;)

Link to comment
Share on other sites

Lengden på våpenet må selvfølgelig stå i stil med lengden på armer og hals, men mitt inntrykk er at de som skyter med håndstopper skyter med lengre kolbe enn de som skyter med splittet reim. Har ikke noen tall som begrunner dette, det er bare mitt inntrykk.

 

Det virker som du har gjort god research hva gjelder fargefilter og syn. Det virker også som du har prøvd fornuftige kornstørrelser og hullstørrelse i diopteret. Husk at kornstørrelse også påvirkes en del av pipelengde, så alt fra 3,4-4,4 er fornuftige størrelser. Ettersom du foretrekker såpass stor hullstørrelse som 1,2mm vil det si at du (øyet) trives med en del lys. Personlig har jeg demontert irisblendere med fargefilter og montert irisblendere som kun justerer åpningen. Dette gjør at tuben blir kortere og slipper inn mer lys. Jeg har derfor to forskjellige glass til skytebrillen med farge. Akkurat dette er antakelig veldig individuelt og jeg skal ikke påstå at det vil gjelde deg. 

 

Om det er slik at du har vesentlig bedre syn på det andre øyet har jeg trygge referanser (på høyt nivå) som påstår at overgangen til å skyte med utlagt sikte er mindre trening og tilvenning enn man skulle tro. Jeg ville derfor ikke utelukke det som en løsning! En annen løsning er jo "adlerauge".  Flere av skytterne på landslaget bruker dette, uten å ha nevneverdige utfordringer med synet! Det kan tenkes at variasjonen mellom gode og dårlige dager ikke vil oppleves like stor med forstørrelse? 

 

Personlig har jeg skutt med neoprenebrem i mange år, men etter å ha gått tilbake til den tradisjonelle varianten kommer jeg nok til å holde meg til den. Delvis for ikke å påvirkes av omgivelsene, men mest fordi det gir meg merkbart bedre synsforhold. Jo mer lys jeg får skjermet vekk rundt diopteret, jo bedre ser jeg, Dette er også sikkert ganske individuelt, men prøv det! 

 

Det er viktig at man ser så midt i glasset som mulig, og at glasset står vinkelrett på diopteret (både horisontalt og vertikalt - ikke helt presis forklaring, og det virker som du har skjønt dette for lenge siden😅). Jeg skal ikke påberope meg inngående kunnskap om øyets anatomi og funksjon, men optiker Brekke har informert meg om det samme. Han anbefalte å bruke en transparent blender om det ene øyet skulle blendes. Personlig er jeg helt avhengig av å blende venstre øyet.

 

Lykke til! Når man går såpass grundig til verks som du gjør kommer du til å finne en løsning!

 

Lykke til med banesesongen!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig her.

 

@Nomina sunt odiosa er en mann å høre på.

 

Samtidig vil jeg kanskje mene at det er sjelden hullkorn under 3.8 er en fordel på banen. Og er hullstørrelsen i diopteret nede på 1.2, så klarer man ikke sikte seg ut av tieren der, om en ikke bortimot går inn for det - det er viktigere å ha nok lys.
En ting jeg ikke tror er nevnt er avstanden fra øyet til diopteret. Noen skyter med dette helt inn mot brilla (og får seg en støkk når de byter til 6.5, eller feltammo, alt etter som) mens andre har skjøvet hele siktet helt fram. Jeg praktiserer "helt fram" etter å ha sett Tor Harald sitt, og tenkt at "det kan ikke være feil"... 

 

Ville lagt til hullkorn på 4.4 og kanskje 4.6 på testlista, om du har lang pipe, og lån et adlerauge og prøv. Jeg prøvde, og gikk tilbake, mens min datter sverger ved det, og hun har perfekt syn. En ulempe er at det er lettere å skyte i feil skive...

 

Ellers så lurer jeg på om vinklene dine, overarm, underarm, etc, er slik at du legger unødvendig mye last på hånda mot håndstopperen. Men måtte sett på for å kunne gjøre noe med det. En ting er også lengden på våpenet, ofte vil man ha den litt ned (bak) for da kan man ta ladegrep med mye mindre bevegelse, og med albuen stående på gulvet.

Jeg ville vært forsiktig med å ha for mye vekt på kinnstøtta, det gir lett problemer med press på våpenet. Vi skyter så kort tid i DFS at man klarer å holde hodet oppe. Skal en ligge i halvtimesvis å skyte så blir den større fordel å legge hodet på, men da har en gjerne rifler som en kan kustere mer presist.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67 er også helt klart en mann å stole på når det handler om å treffe midt i blinken!

 

Er enig i at flertallet skyter med 3,8-4,4. I mine kretser er det slett ikke uvanlig å skyte med 3,6, i alle fall med kort pipe. Jeg tenker at dette er veldig individuelt både på grunn av syn og teknikk.

 

Avstanden til diopteret er omtalt i et innlegg høyere opp her. Jeg har snakket med TH om dette fenomenet, for personlig er jeg av de som har diopteret nære brillen. Det har også sine fordeler, spesielt med tanke på lys. For eksempel vil jeg påstå at det er bedre å ha diopteret nære øyet med 1,2 mm åpning enn å skyve det helt frem og oppleve at åpningen er for liten. Kanskje må man justere opp til 1,6 på en regntung dag. Å ha diopteret nære øyet gir også noen ekstra cm. hullavstand (marginal fordel, men ikke ulempe). Jeg tror dette med syn er såpass individuelt at det er vanskelig å anbefale noe spesifikt, annet enn variasjonsbredden blant erfarne skyttere.

 

Jeg er helt enig i siste avsnitt. Det er mange vinkler i ei liggendestilling. Spesielt interessant når man skyter med håndstopper er vinkelen i skulderleddet (hvor langt unna man strekker ut overarmen og setter ned albuen).

Link to comment
Share on other sites

Interessant tema med mange variable. Min erfaring er ikke nødvendigvis riktig for alle, men jeg vil likevel komme med min oppfatning. Når det gjelder hullkorn så er det tre ulike skyteformer innen DFS som alle krever ulikt hullkorn. Feltskyting med dagens figurer krever et lite hullkorn, +/- 3 mm er et godt utgangspunkt. Skyting på 100 m krever større hullkorn enn skyting på 200-300 m. For 200 m skiven er 4 mm et godt utgangspunkt, 100 m litt større. Så har vi alle de personlige preferanser som styres av synet og litt smak og behag. Bruker en adlerauge så er det normalt å øke hullkornstørrelsen. Så finnes ulike godstykkelser og der foretrekker jeg tykt gods for baneskyting og tynnere gods for feltskyting, blir det for tykt gods på felt så blir det vanskeligere å finne riktig skive, blir det for tynt gods så blir det vanskelig å se i sterkt lys. Dette må testes for hver person, det finnes ikke fasit. På baneskyting foretrekker jeg tykt gods som alltid blir godt synlig uansett lysforhold. Selvfølgelig har pipelengde betydning, med lengre pipe kommer forsiktet lengre vekk fra øyet. Samme skjer om en har mange mellomlegg på kolbekappen, det betyr at skytestilling og kroppsform påvirker valg av hullstørrelse. Det er avstanden mellom øyet og forsiktet som er utgangspunktet. Ulike skytestillinger kan derfor også påvirke hva som er optimalt hullkorn. En veteranskytter som bare skyter liggende har det lettere enn en som må finne hullkorn som fungerer i alle stillinger. Plassering av diopter påvirker også siktelinjen, og igjen påvirker skytestillingen hvor diopteret plasseres. For stående stilling er det best med litt langt bak og for liggende noe lengre frem, men jeg har ikke sett at det påvirker valg av hullkorn.

Jeg har alltid skutt med splittet rem på DFS, og med håndstopper på NSF programmene. Jeg synes det er vanskelig med fast håndstopper på DFS når jeg skal skyte alle tre stillingene, jeg får ikke samme støtten av remmen. Avstanden mellom håndstopperen og kolbekappen er det som avgjør hvor skrått en må ligge for å slappe av i stillingen, havner en for rett på skivene med håndstopper vil de gi øket press på hånden og muligens ulikt rekylopptak. Har en problemer som trådstarter beskriver kan det skyldes for stram rem under skyting slik at remmen gir mye øking i presset mot håndstopperen. Jeg ville prøvd med litt slakkere rem under skyting for å se om det løser problemet. Ellers er det mange gode råd i tidligere innlegg. Jeg ville tatt problemet på alvor, det kan oppstå permanente skader ved for mye press mot nerver.

Link to comment
Share on other sites

Nomina sunt odiosa skrev (1 time siden):

Jeg tenker at dette er veldig individuelt både på grunn av syn og teknikk.

Det er veldig individuelt, og lysavhengig, og baneavhengig. Et eksempel, jeg skyter med 4.4 normalt, og sist banestevne hadde jeg en litt ny opplevelse. 4.4 gir for meg normalt godt med lys rundt blinken, og jeg har funnet ut at jeg skyter bedre når det er det, gjennom mange år. Skyter jeg 25 skudd liggende så er normalresultatet enten 250 eller 249 med 15-20 innertiere. 
Men denne dagen var jeg litt halvklein, og det ble mer og mer motlys i tillegg, lett, varierende skydekke med sola midt i mot. Jeg begynte nokså bra, men så begynte jeg å skyte 9ere, og la merke til at jeg knapt hadde hvitt rundt - jeg slet kraftig med å sentrere på grunn av dette, og skjøt "sakte" og uryddig fordi jeg fikk det travelt pga sikteproblemene. 

 

Nomina sunt odiosa skrev (1 time siden):

For eksempel vil jeg påstå at det er bedre å ha diopteret nære øyet med 1,2 mm åpning enn å skyve det helt frem og oppleve at åpningen er for liten

Åpningen er den samme uansett.

 

 

Nomina sunt odiosa skrev (1 time siden):

Å ha diopteret nære øyet gir også noen ekstra cm. hullavstand (marginal fordel, men ikke ulempe)

Det er riktig, og har du 74cm pipe med siktet helt bak, så har du 11cm, 13% lengre siktelinje. Det betyr noe.

 

Per-S skrev (23 minutter siden):

Bruker en adlerauge så er det normalt å øke hullkornstørrelsen

Jentungen bruker 0.5 Adlerauge og 6.0 hullkorn. 

 

Men stillingen til trådstarter er jo det vi egentlig diskuterer. Hva med bilder? Fra siden, begge sider så alle over- og underarmer synes, og rett ovenfra, med kameratet ca rett over skuldrene? Plasseringen av albuer og hender betyr nokså mye for hvor mye last som havner på håndstopperen, og trolig brør denne ned. 

Jeg hadde også tidligere en veldig god hanske, Monard, som hadde steinharde paneler utenpå, og veldig god polstring. Den er ei fille nå, men en slik hanske kan være verdt å prøve, for å fordele belastningen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk alle tre.

 

Jeg har notert meg at jeg skal prøve noen andre skytterhansker.  Det er forresten ubeskrivelig deilig å ta av den stive Monard skytterhansken etter et vanlig stevne, men om det er hansken eller reimen som gjør dette vet jeg ikke enda.

 

Hvis reimen klemte på en nerve i overarmen så ville flere fingre enn pekefingeren blitt påvirket.  På sikt vil en motorisk nerve i klem først gi lynende smerter og deretter bli nummen før muskelen blir svakere og så mindre.  Dette har jeg testet ufrivillig etter feil råd fra fysioterapeut.  Det kan derfor hende at problemet er at blodtilførselen stopper opp for lenge av gangen og at det dermed er sensoriske nerver i pekefingeren som ikke får nok blod (Jeg skyter jo så mye jeg rekker på tilmålt tid, pauser er tiden det tar å laste opp 8 magasiner).  Jeg er derfor enig i at problemet kommer fra hånden/håndledd.

 

I samme momentet som jeg bygget stillingen høy, så strammet jeg reimen veldig.  Jeg begynte å slakke den litt opp for å avhjelpe hånden, men startet så med knestående og trengte en høy stilling for å se bedre gjennom diopteret (for lav stilling medførte at jeg lente hodet til siden og dermed så dårlig).  Med slakkere reim skled Ulfhednar kolbekappen lett ned fra skulderen selv om jeg pakket forside skulder rundt den.  Dermed ble det strammere reim igjen.  Jeg får slakke den så mye at kolben akkurat holder seg på plass i skulderen i liggende og knestående.

 

Ser på et bilde fra i fjor at BMWear har hele 6 mellomleggsplater og en tykk, justerbar kolbekappe.  I tillegg holder han venstre hånd halvveis frem på skjeftet i liggende.  Mekanikken her er vel slik at både mellomleggsplatene og støtteflaten (skjeftet) mot venstre hånd påvirker høyden på stillingen.  Skal jeg følge Espen Berg-Knutsens råd om at kolbelengden = lengden på underarmen så kan jeg kanskje, kanskje ikke få inn en mellomleggsplate til (avtrekkeren er justert så langt bak som mulig allerede) sammen med den som er der nå.  BMWear er ikke høyere enn meg, og jeg tviler på at han har mye lengre underarmer, så det er nok andre parametere han synes er viktig – kanskje mellomleggsplatene er satt inn for knestående eller stående stilling?

Med en lengre kolbe må man lene hodet mer fremover for å komme nærmere diopteret, og ser da mer oppover enn rett ut av hodeskallen.  Jeg skal til ham med Saueren på fredag så kanskje jeg finner ut av bakgrunnen for kolbelengden da.  Og så er det jo ikke slik at hvis jeg gjør alt likt som ham så blir det 350 i Klasse 5 😊

 

Skytestilling: Jeg ligger med venstre albu rett under geværet, kanskje i overkant langt inn mot midten.  Høyre albu er også langt inn mot midten, kunstig langt inn i følge noen, og løftes ikke fra bakken under ladegrep eller skifte av magasin.  Det er mulig jeg ikke har nok vekt på høyre albu, jeg tror riktig vektfordeling etter boka er 70% på venstre.

Reimfestet er så langt bak det går, så venstre hånd er delvis i veien for å bytte magasin.

Høyrehånden er slakt rundt pistolgrepet, med tommelen klokka 12.

Ettersom jeg har vist at jeg kan treffe sentrum innimellom er det blitt litt mindre mas på hvor langt opp jeg trekker høyre kne.  En av kommentarene var at jeg fikk mindre vondt i nakken med rettere høyre ben.  Helt likt fra gang til gang er kneplasseringen dessverre ikke enda.  Jeg ligger nok relativt rett bak våpenet, så kommentaren fra Per-S om økt press på venstre hånd er god og skal utforskes.

 

Kinnstøtte: Mye av fjorårssesongen brukte jeg på å bevege hodet rundt (med lav kinnstøtte) for å få klart siktebilde.  Da jeg fikk egen Sauer i desember så kunne jeg begynne å jobbe systematisk med stillingen hjemme, og fikk da riktig høyde på kinnstøtten.  Det høres kanskje rart ut, og kanskje er det feil også, men med kinnstøtten i riktig høyde og vinkel så bruker jeg kortere tid på å finne et klart siktebilde (som altså fremdeles ikke er klart så ofte som jeg skulle ønske).

 

Pipe: Så lang som mulig i .22 og 6.5.

 

Legger til noen ekstra Urmek på handlelisten på fredag, både større og mindre enn de jeg har nå, sammen med en neoprene skytterbrem (BMWear har ikke de med klaffer på siden, iallfall ikke på hjemmesiden sin).

 

Mitt sikteøye ser klart skarpest når det er minst mulig forskjell mellom lyset på blinken og lyset på øyet, ref. grafen over.  En typisk skytebane har skygge for skytteren når det er sol på blinken, noe som er verst tenkelig forhold for min del.  For å minske forskjellen så prøver jeg å få mest mulig lys inn på øynene utenom diopteret – altså like mye innkommende lys gjennom diopteret som rundt diopteret.  Og altså mye lys på venstre øye også, slik at pupillen på det høyre (dominante) øyet ikke åpner seg opp så jeg mister litt dybdesyn.

 

Takk for påminnelsen om Adlerauge, på trening forrige uke fikk jeg samme tips av en superveteran (86 år, du kan se på hele kroppsspråket når han har fått én nier 😉  ).  Legger dette derfor inn på listen over ting som må prøves.  Jeg trekker nok 3 skudd for hvert skudd jeg skal ta grunnet synet.

 

Jeg fikk en transparent blender av Brekke, men med et stort svart klistremerke med reklame på.  Jeg har vurdert å ta av reklamen for å få mer lys gjennom til venstre øye, men har vært litt redd for å ødelegge den (den er leddet).  Må vel gyve løs på den nå.

 

Bilder kommer 😊

Edited by B.Hansen
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (2 minutter siden):

pauser er tiden det tar å laste opp 8 magasiner

Hvis du har 8 magasiner, så fyll dem på forhånd, da trenger du ikke fylle etter? Eller ligger du konstant i ei stram stilling og skyter i timesvis? 

 

B.Hansen skrev (4 minutter siden):

Med en lengre kolbe må man lene hodet mer fremover for å komme nærmere diopteret, og ser da mer oppover enn rett ut av hodeskallen

Jeg tror ikke at kolben skal være så lang som mulig... Men hvorfor vil du så nære diopteret? For det ene spiller avstanden liten rolle, og for det andre kan det flyttes om avstanden blir helt feil?

 

B.Hansen skrev (6 minutter siden):

Jeg trekker nok 3 skudd for hvert skudd jeg skal ta grunnet synet

Og så fins jo kikkertklassen...  Den er foreløpig mindre spennende, kun ligg og lite konkurranse, men det kan være verdt å prøve - om ikke annet så for å isolere hva som skyldes syn og hva som skyldes andre ting. Jeg pleier å klage på at jeg ser dårlig, lyset var feil, øynene for tørre, wtf. og så skyter jeg et stevne i kikkertklassen, uten å skyte et spøtt bedre. (på liggende) 

En liten historie. Ammotesting med en av toppskytterene. Han skulle teste 22-ammo med reim, og diopter, så med støtte og diopter. Jeg gikk i instruktørmodus, og kommenterte at han burde fokusere mer på avtrekk, jeg trodde kanskje noen av "slengerene" kom fra litt hardhendte avtrekk (det er mye rart mellom et ekte napp og et perfekt avtrekk) Svaret var selvsagt, "Æ tar perfekte avtrekk".
OK, fram med verktøy, og på med en March 42x56 siktekikkert. Etter det tror jeg INGEN avtrekk ble bedømt som perfekte av han selv, selv om gruppene ble mindre og mindre.

Scatt virker jo og, som treningsmetode, men det er lengre mellom de enn kikkertsikter.

Jeg tror at svært mange leter etter andre feil, mens de i realiteten sliter med avtrekk. Meg selv høyeste grad inkludert - og det bringer meg tilbake til den numne fingeren din. Utholdenhetstrening er greit, en ting, og har noe for seg, men trening forbi punktet hvor en faktisk klarer å gjøre det en prøver på - det er bare innlæring av uvaner. 25 skudd (oppdelt i 5 eller 10) med full fokus tror jeg er bedre trening enn 100-200, der en ikke klarer å gjennomføre. Når en har 10-20 skyttere foran seg, og alle skyter det beste de kan - så er det lett å se at resultatene daler etter et antall skudd, og forbi det er liten vits - tror jeg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

 

Åpningen er den samme uansett.

 

Åpningen er den samme, men om hullet på 1,2mm er 2cm fra øyet ser du mer (synsvidde) enn hvis det samme hullet trekkes 10 cm fra øyet. Poenget er at om man trenger et større hull (altså mere lys) enn 1,2mm når diopteret står langt fra øyet må man øke diameteren til f.eks. 1,4. Om man i stedet flytter diopteret nærmere øyet oppleves hullet og tilgangen på lys større, selv om det i millimeter er identisk (og dioptervirkningen ivaretas). Jeg er kjent med praksisen å ha diopteret så langt frem som mulig, men jeg tror ikke det er unisont med beste løsning for alle. Matchskytterne trenger ikke ta hensyn til rekyl og trenger derfor ikke sikkerhetsmarginen mellom irisblender og øyet/brille (noe DFS-skytteren må), det skjønner jeg. Men likevel. I finalene under siste verdenscup kunne man ikke se mange dioptre langt unna øyet.

 

Om det er stor forskjell på høyre og venstre øye ville jeg som sagt prøvd et utlagt sikte ved anledning. Det er ikke sikkert tilvenningen er så krevende som man tror.

Link to comment
Share on other sites

Nomina sunt odiosa skrev (38 minutter siden):

Men likevel. I finalene under siste verdenscup kunne man ikke se mange dioptre langt unna øyet.

Man får jo samme synsfelt med lite diopter langt bak som med stort langt fram. Og det er ikke individuelt. Men toppskytterene i VM ser antakelig bedre enn oss gubber, og kan ha mindre hull, og MÅ da bak for å beholde synsfeltet - samtidig som de får (enda) lengre siktelinje. Og de har ikke rekyl.

 

Regner du på hvor mye du kan sikte deg ut med 1.4 istf 1.2mm diopter med f.eks. 90cm siktelinje (siktet helt fram på 74cm pipe gir 87cm mener jeg å huske) så er det ikke stort.  Det er også lettere å sentrere i diopteret (om du nå må ha stort hull) dersom det er langt fra øyet. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mange rare kombinasjoner, men lite hullkorn og stort diopterhull har jeg aldri fått til. Jo lengre ut i programmet jo mer lys trenger man, og det er lettere å skru opp på irisblender enn korn. 

 

21 hours ago, Nomina sunt odiosa said:

Lengden på våpenet må selvfølgelig stå i stil med lengden på armer og hals, men mitt inntrykk er at de som skyter med håndstopper skyter med lengre kolbe enn de som skyter med splittet reim. Har ikke noen tall som begrunner dette, det er bare mitt inntrykk.

Dette tror jeg gjerne stemmer. Jeg har inntrykk av at håndstopper straffer stillingsfeil verre enn splittreim og jeg synes det blir verre i en rank stilling. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

Hvis du har 8 magasiner, så fyll dem på forhånd, da trenger du ikke fylle etter? Eller ligger du konstant i ei stram stilling og skyter i timesvis? 

 

Utholdenhetstrening er greit, en ting, og har noe for seg, men trening forbi punktet hvor en faktisk klarer å gjøre det en prøver på - det er bare innlæring av uvaner. 25 skudd (oppdelt i 5 eller 10) med full fokus tror jeg er bedre trening enn 100-200, der en ikke klarer å gjennomføre. Når en har 10-20 skyttere foran seg, og alle skyter det beste de kan - så er det lett å se at resultatene daler etter et antall skudd, og forbi det er liten vits - tror jeg.

8 magasiner er det jeg har, skulle hatt 9 men det er ingen av the usual suspects som har hatt originale på lager når jeg har vært innom.  Laster 8 magasiner, skyter 8 magasiner, laster 8 magasiner, osv. osv.  Har knapt med tilmålt treningstid (ca. 1 time onsdager, ca. 2 timer torsdager i innesesongen) og har valgt å trene inn 1-2 nye momenter og deretter automatisere disse ved å gjenta om igjen og om igjen.  Dermed blir det ikke lange pauser underveis, annet enn til lading.  2. februar i år skjøt jeg 55 tiere på rad, deretter 349 poeng på vanlig DFS-program, totalt 95 skudd.  19. januar startet jeg med 40 tiere på rad og avsluttet med 249 poeng, totalt 177 skudd.  Jeg forstår at dette ikke er anbefalt, men jeg har fått god trening i å holde fokus uansett hvor sliten jeg er etter jobb eller hvor lite jeg har sovet.  Planen for sommersesongen er å trappe ned til 10+25+10 skudd slik en konkurranse er (når man får lov til å skyte finale). 

 

M67 skrev (6 timer siden):

Men hvorfor vil du så nære diopteret? For det ene spiller avstanden liten rolle, og for det andre kan det flyttes om avstanden blir helt feil?

Jeg ser skarpest med øyet så nær diopteret som mulig.

 

M67 skrev (6 timer siden):

Og så fins jo kikkertklassen...  Den er foreløpig mindre spennende, kun ligg og lite konkurranse, men det kan være verdt å prøve - om ikke annet så for å isolere hva som skyldes syn og hva som skyldes andre ting. Jeg pleier å klage på at jeg ser dårlig, lyset var feil, øynene for tørre, wtf. og så skyter jeg et stevne i kikkertklassen, uten å skyte et spøtt bedre. (på liggende) 

Kikkertklassen blir det så snart våpensøknaden kommer godkjent i retur.  Da har jeg to STR 200, en til kikkertklassen og en .22 til innendørs bruk, trening på vind på 200m, osv.  Det blir nok kikkert på den også til innesesongen begynner igjen, som det sikkert fremkommer av noen av innleggene her er jeg lei av å ikke se blinken skikkelig.  Men, jeg har ikke tenkt å gi meg med diopter med det første siden Klasse 2-programmet er morsomt og jeg begynner å holde siktet mer i ro enn tidligere i knestående.

 

M67 skrev (6 timer siden):

Scatt virker jo og, som treningsmetode, men det er lengre mellom de enn kikkertsikter.

 

Scatt har jeg, er foreløpig ikke i nærheten av å utnytte potensialet i denne men jeg leser meg opp og må sette av mer tid til å prøve alt den kan tilby.

 

M67 skrev (6 timer siden):

Regner du på hvor mye du kan sikte deg ut med 1.4 istf 1.2mm diopter med f.eks. 90cm siktelinje (siktet helt fram på 74cm pipe gir 87cm mener jeg å huske) så er det ikke stort.  Det er også lettere å sentrere i diopteret (om du nå må ha stort hull) dersom det er langt fra øyet.

Jeg trodde dioptervirkningen ikke var tilstede ved større åpninger enn 1.2mm???  Ja, ja det er masse nytt å lære 😄

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Slakket litt på reimen, og hviler skjeftet litt mer mot tommelen.  Har ikke skutt så lenge av gangen enda, men foreløpig virker det bra. At fingeren fremdeles er nummen er ikke noen overraskelse da den enten trenger behandling eller hvile.

 

Justerte også reimfestet litt forover, noe mer enn dette klarer jeg ikke å se gjennom diopteret.

 

Har i tillegg montert 0.3 adlerauge med 5.2 hullkorn. 4.0 x 0.3 = 5.2. Har bare fått testet på egen innendørs bane der avstanden fra forsiktet til blinken er 4.6 meter.  Tester utendørs i morgen.

 

Skytterkongen og jeg har like lange underarmer, men han har faktisk større hender enn mine XL. Jeg var innom 3 butikker for å finne lange nok Unbrako M5-skruer uten hell i dag, håper å få forlenget kolben med en mellomleggsplate til før trening. Det er to stevner på lørdag og lurt å ha testet først.

 

Med lavere stilling måtte skytterbrillene heves og diopteret lenger frem. Med lengre kolbe havner jeg lengre bak diopteret igjen, men nå er hodet for langt frem i forhold til kinnstøtten så lengre kolbe er kanskje greit.

 

Jeg fikk tatt bilder, men oppdaget to ting:

1)  Jeg er ikke så god i Photoshop som jeg trodde (for å beholde anonymiteten) og

2). Jeg var ikke klar over at jeg var begynt å bli tynn i hyssingen

 

Her er bilde av høy (opprinnelig) stilling. Bildet av lav stilling vil ikke lastes opp. Reimen er allerede slakket noe, og skjeftet hviler mer mot tommelen. 

 

Hvis det er noen av dem som har kommentert i tråden allerede som ønsker bilder fra siden så send en melding.

 

20230425_2156112.jpg.463f880df290d7e55817f7cd301e3f80.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/25/2023 at 6:54 PM, B.Hansen said:

8 magasiner er det jeg har, skulle hatt 9 men det er ingen av the usual suspects som har hatt originale på lager når jeg har vært innom.  Laster 8 magasiner, skyter 8 magasiner, laster 8 magasiner, osv. osv.  Har knapt med tilmålt treningstid (ca. 1 time onsdager, ca. 2 timer torsdager i innesesongen) og har valgt å trene inn 1-2 nye momenter og deretter automatisere disse ved å gjenta om igjen og om igjen.  Dermed blir det ikke lange pauser underveis, annet enn til lading.  2. februar i år skjøt jeg 55 tiere på rad, deretter 349 poeng på vanlig DFS-program, totalt 95 skudd.  19. januar startet jeg med 40 tiere på rad og avsluttet med 249 poeng, totalt 177 skudd.  Jeg forstår at dette ikke er anbefalt, men jeg har fått god trening i å holde fokus uansett hvor sliten jeg er etter jobb eller hvor lite jeg har sovet.  Planen for sommersesongen er å trappe ned til 10+25+10 skudd slik en konkurranse er (når man får lov til å skyte finale). 

Hvor langt uti en slik seanse er det du blir nummen i pekefingeren? Hvis det er etter 10 skudd er det et reelt problem mtp. konkurranser, hvis det er etter 80 skudd med kun ladepauser så må det vel kunne kalles et konstruert problem som skyldes treningssituasjonen, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

ErlendBA skrev (45 minutter siden):

Hvor langt uti en slik seanse er det du blir nummen i pekefingeren? Hvis det er etter 10 skudd er det et reelt problem mtp. konkurranser, hvis det er etter 80 skudd med kun ladepauser så må det vel kunne kalles et konstruert problem som skyldes treningssituasjonen, etter min mening.

Nummenheten har oppstått ved overgang fra split reim til håndstopper, treningsmengden er den samme.

 

Nummenheten er der hele tiden.  Smertene kommer ganske raskt ved skyting, jeg er blitt særdeles lite glad i å skyte konkurranser samtidig som klasse 3-5 skal opp og ned med glidelåser og kolbekapper mellom serier.  I utendørssesongen er heldigvis ikke akkurat det et tema med finkaliber, men det blir et tema igjen i kikkertklassen.

Link to comment
Share on other sites

Løypemelding etter å ha testet på én trening:

 

Med skjeftet mer over mot tommelen (som vist på bildet over) og slakkere reim så er det ikke problemer med pekefingeren lenger.  Den er fortsatt nummen, men den blir helt klart ikke værre av skyting.  Nå er det vondt over mot tommelen, men det går forhåpentligvis over med tilvenning.  

 

Adlerauget var bra!  0.3 ga ikke så mye effekt som jeg trodde, men etter å ha sett på naboblinken så var det tydelig forskjell.  Burde nok hatt det ene hullkornet som mangler i samlingen, 4.8, men det får kjøpes og testes en annen gang.

 

Tusen takk for råd og veiledning!

Edited by B.Hansen
Fant en ny og fremdeles ukjent kombinasjon av taster som publiserte innlegget for tidlig
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...