Jump to content

Kompakt Salong


ergr

Recommended Posts

Hoi.

Jeg planlegger å jakte litt fugl fra kajakk fremover. (Mangler bare båt) Primærvåpen blir selvfølgelig ei hagle, men ønsker å ha en kompakt rifle tilgjengelig til avliving i tilfelle skadeskyting. 

Planen var i utgangspunktet en 10/22TD med magpull stokk som kunne ligge sammenlagt og tilgjengelig, men det er jo ting som tyder på at den planen ryker.

Så jeg ser nå etter alternativ.

 

Har sett på Little Badger. Den ser jo snasen ut om man får på optikk. Kommer også i 17HMR som nok er praktisk på sjøen hvor avstanden kan være litt vanskeligere å beregne.

 

Henry AR7 har fordelen at den er vanntett, men jeg er litt usikker på å montere den mens jeg sitter i kajakk. Usikker på om den blir importert til Norge og ikke minst hva politiet sier nå som det er komplisert med halvauto. Jeg har ikke sett større magasin en 8 til den, men....

 

Er det noen som har noen tips eller erfaringer, og eventuelt ide om andre rifler å se på?

 

Takker for hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Har heldigvis ikke hatt behov for å prøve, men har forstått det slik at det kan være litt vanskelig å komme igjennom både vinger og fjær når de flyter i vannet. Og at de kan ha en tendens til å dykke om de er skadet og man kommer for nært. Derfor jeg tenkte på noe med gjennomslagskraft som kan brukes på litt avstand. Er spesielt and jeg er ute etter på vannet om det har noe å si. Har som sagt ikke testet dette selv, så her bare lytter jeg til mer erfarne folk.

Link to comment
Share on other sites

ergr skrev (2 minutter siden):

 vanskelig å komme igjennom både vinger og fjær når de flyter i vannet / Derfor jeg tenkte på noe med gjennomslagskraft som kan brukes på litt avstand.

Glem det. Riktig hagl går rett gjennom - men sjøfugl, spesielt skadet kan flyte lavt i vannet, og treffområdet er lite. Det hjelper lite eller ingenting med 22LR heller siden treffområdet er så lite, er en ærfugl eller skarv "at periscope depth", som de gjerne er når de er i fare, så er de nesten skuddsikre mot alt annet enn sentertent rifle - beste håp er nesten lerduehagl, tett sverm og håpe på hodet - men så var det rekkevidde da... Rifle?

 

Jeg er enig med Gillen. Kommer du på skuddhold med hagle, og med nok hagl, så du har dekning, så er det helt problemfritt. Skyte med rifle fra kajakk er nesten bare å glemme. Å drive og montere rifle i kajakk, mens en skadeskutt fugl prøver å komme seg unna er ikke enkelt heller. 22LR på litt hold på sjøen i vinden krever ofte mer av skytter enn de fleste kan levere, selv fra fast grunn, så (ja dette var før i tida) halvautomatisk "sperreild" er veldig fristende.

Jeg er en elendig hagleskytter, og mye av min sjøfugljakt er og har vært med rifle, sentertent. Oppfølgingsskudd er ikke vanlig, men mot en skadet fugl på vann, så er et informert andreskudd fra en skytter med fast grunn under er nesten absolutt dødelig. Som regel er jo førsteskuddet det eneste som trengs.

Men kajakk og hagle er absolutt noe vi driver med, og mener nå jeg har litt erfaring.

 

 

Jeg ser egentlig bare to skadeskytingscenarier:

- skadeskutt fugl ligger mer eller mindre i ro i vannet.

- skadeskutt fugl er mobil, og kan svømme

 

For den første så padler man bort, fisker den opp, legger hodet på dekket og knaller til den i bakhodet med knyttneven. Man kan også gjennomhulle den enda mer med et ekstra hagleskudd... Her kan man tenke seg at man har ei rifle, eller tilogmed en pistol, for å avlive mens den ligger i vannet.

Det andre tilfellet er vanskeligere, ofte vil den da svømme fortere enn du kan padle (og klarer gjerne å holde seg utenom haglehold), eller den dykker, og dukker opp der du ikke padla - det blir lett katt & mus-lek  og plutselig er den vekk. Her kommer ei ordentlig rifle inn.

 

Jeg kan ikke komme på at jeg har vært i denne selv, altså egen påskutt fugl svømmer kontinuerlig ut av haglehold. Men jeg har sett det flere ganger, og skutt slik fugl for hagleskyttere noen få ganger. 

 

Situasjonen er gjerne at man enten er i båt, eller på et skjær, når haglejegeren kommer roende eller padlende, etter en fugl som han ikke kommer på hold av. Framgangsmåten da er å komme seg på fast grunn, sette opp til skudd og skyte når fuglen ikke lenger svømmer på maks. Da rekker man fint 2-300m og det er egentlig uproblematisk, om en bare har et skjær å sette båten på.

 

Uansett, i kajakk er det hagle som gjelder, for min egen del skyter jeg ikke sideskudd på fugl i "cruisehastighet", det er som regel bom. Men med lokkefugler og ellers i en landingssituasjon har de null fart, og er lette å skyte, forutsatt at man er nært nok.

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her får jeg jo mer info en på kajakkjakttrådene. 😁

Forstår at du ikke skyter på fugl i full fart, men hva med de som letter. Er det jeg har sett for meg som taktikk. Prøve å padle meg på skuddhold og skyte når de letter. Litt som støkkjakt på vann.

Link to comment
Share on other sites

ergr skrev (1 time siden):

Prøve å padle meg på skuddhold og skyte når de letter. Litt som støkkjakt på vann.

Det blir som regel rene og greie skudd, om man er rask nok. Utfordringen er jo å komme nær nok, man ender som regel opp med å prøve å "gli inn", og så tar de enten av (for tidlig) eller svømmer ut til ei av sidene eller noe i den stilen. Det mest effektive da er som regel i forbindelse med holmer og skjær, og så klare å skifte fra padleåre til hagle, og skyte, før de rekker å "skjønne hva som skjer" - ser de deg komme padlende mot dem i lang tid har de som regel en løsning klar... 

Ei and som allerede har stilt seg inn på å svømme fra deg, lager utrolig fort (for) mange meter avstand, når den først bestemmer seg. Men det er jo artsavhengig. Ærfugl dykker jo som regel når de blir stressa, mens stokkender flyr. 

Jeg vet ikke hvor du jakter, men her er det nå så utbygd, og stokkender trives mest der bekker kommer ut, og i indre skjærgård, og der kan man streng tatt ikke jakte. Ærfugl er blitt veldig begrenset, og for min del er sjøfugljakta blitt redusert til å skyte noen skarv, mer av prinsipp mer enn noe annet.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har gode strekk med kyst uten for mye folk hvor jeg ofte støter på and når jeg er ute i båt. Planlegger å ta en liten tur sør over fjorden og sjekke forholdene rundt Austevoll i løpet av sommeren om jeg får det som jeg ønsker. Der er det mye holmer og lite folk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...