Jump to content

Hvilken type montasje bør en allroundrifle til jakt og mengdeskyting ha?


Hjort1

Recommended Posts

Har en ny rifle på vei, Mauser M12 i kjedelige 308win, som forhåpentligvis skal bli med på de fleste jaktformene vi har her i landet fra toppjakt, rådyr, hjort, reinsdyr og elg. I tillegg vil den bli brukt på hobbyskyting og trening mellom 100-500meter.

 

Jeg har kjøpt denne brukt, og den kommer med Leupold QR-montasje.

 

Mitt spørsmål er rett og slett om dette er en god montasje til en rifle som skal brukes til litt av hvert. Har hatt identisk montasje på en Schultz før, og ble aldri helt overbevist over montasjen på denne. Føltes litt flimsete. Jeg har fra før en «rustfri» T3x, også i 308, med picatinny. Ulempen her føler jeg, i tillegg til ekstra vekt i skinna, at jeg har oppmevd det som vanskelig å få kikkerten montert lavt nok. Fordelen er muligheten om jeg skulle ønske flere kikkerter/aimpoint på samme børsa selv om jeg ikke har planer om det, og at jeg føler at denne montasjen og ringene (Rusan ett eller annet) føles mer solid enn Leupold QR. Ser dog i ettertid at jeg burde valgt Optilock på denne, men nå er picatinnyen limt til låskassen så da er det ikke særlig å gjøre med det og trenger heller ikke drøfte det :)

 

Hvilke fordeler og ulemper har dere erfaringer med knyttet til disse to typene montasjer, og hva hadde/har dere selv valgt på deres rifle?

Edited by Hjort1
Link to comment
Share on other sites

  • Hjort1 changed the title to Hvilken type montasje bør en allroundrifle til jakt og mengdeskyting ha?

Eg liker picatinny. Nøyaktig plassering hver gang, mulighet for å bytte kikkerter etter behov. Finnes skinner i aluminium som veier 40g. Setter på noen alu-ringer også, contessa hunter light feks (96g), tipper eg det veier mindre enn Leupold/optilock med qm. 
 

Aldri skjønt hvorfor folk er så opptatt av å ha kikkerten lavest mulig, med mindre de mangler justerbar kinnstøtte selfølgelig. Men det finnes enkle og billige løsninger for det også. Mener «mark and sam after work» på YouTube hadde en video der han forklarte fordeler og ulemper ved forskjellig høyde. Va ingen store forskjeller ved å ha lavest mulig, vist eg husker rett. Utenom utseende. Kikkert på stylter er hvertfall ikke fint 😂

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (31 minutter siden):

Eg liker picatinny. Nøyaktig plassering hver gang, mulighet for å bytte kikkerter etter behov. Finnes skinner i aluminium som veier 40g. Setter på noen alu-ringer også, contessa hunter light feks (96g), tipper eg det veier mindre enn Leupold/optilock med qm. 
 

Aldri skjønt hvorfor folk er så opptatt av å ha kikkerten lavest mulig, med mindre de mangler justerbar kinnstøtte selfølgelig…

Har ikke helt fått meg til å stole på alu-montasje, kanskje opplært litt av gamle skolen at alt som kan være stål, skal være stål. Aluminiummontasjene har nok bedret seg de siste årene. Valgte fordomsmessig bort dette ved kjøp av picatinny sist.

 

Jeg har ikke justerbar kolbe på mine, derav ønsket om lav montering. Utseende på mine våpen er helt det samme for min del, så lenge de er gode å skyte med og tåler mye bruk. Så langt har gaffa og gammel skumgummi gjort jobben som kolbeforhøyer. Selv om jeg får noen rare blikk på banen funker det fjell 😊

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hjort1 said:

Har ikke helt fått meg til å stole på alu-montasje, kanskje opplært litt av gamle skolen at alt som kan være stål, skal være stål. Aluminiummontasjene har nok bedret seg de siste årene. Valgte fordomsmessig bort dette ved kjøp av picatinny sist.

 

Jeg har ikke justerbar kolbe på mine, derav ønsket om lav montering. Utseende på mine våpen er helt det samme for min del, så lenge de er gode å skyte med og tåler mye bruk. Så langt har gaffa og gammel skumgummi gjort jobben som kolbeforhøyer. Selv om jeg får noen rare blikk på banen funker det fjell 😊

Har aluminium skinne, og montasje på begge mine rifle. Sauer 200 prs rifla og 308 jaktriflen. Aldri hatt noen problemer. Med mindre du skyter 12.7x99 tror ikke en trenger stål. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 typer montasjer på mine rifler, talley lightweight onepiece å spuhr "hel" montasje. Liker begge deler, til sitt bruk.  Stoler på begge. Talley'en tåler absolutt juling.

 

Nå har jeg 1 kikkert til hver rifle, så lite behov for å drive å bytte kikkerter ofte. 

 

Vil helst ha minst mulig deler, ikke base + ringer eller skinne +ringer. Færre deler er mindre mulighet for at noe løsner, er min tanke. 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (2 minutter siden):

Jeg har 2 typer montasjer på mine rifler, talley lightweight onepiece å spuhr "hel" montasje. Liker begge deler, til sitt bruk.  Stoler på begge. Talley'en tåler absolutt juling.

 

Nå har jeg 1 kikkert til hver rifle, så lite behov for å drive å bytte kikkerter ofte. 

 

Vil helst ha minst mulig deler, ikke base + ringer eller skinne +ringer. Færre deler er mindre mulighet for at noe løsner, er min tanke. 

Enig i mye her. Selv det er skinne/base, ringer og QR på begge riflene har jeg aldri byttet noe på dem. QR kan kanskje forsvares for å enklere vedlikeholde børsa, og om en må pakke børsa ned i sekk.

 

Skjønner tankegangen til @amatør, men trodde selv litt ignorant at eksempelvis ringer i aluminium uansett er mer utsatt for skjevhet ved slag enn stålringer uansett hva kikkerten er laget av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...