Jump to content

Jakte uten Lyddemper, og skyte med eldre rifle.


Andy123

Recommended Posts

Hei, jeg tok nylig jegerprøven og fyller snart 16 år. Jeg har fått arvet en Remington 308 winchester av farfar. Hvordan er det å jakte uten lyddemper, ser at det er ganske kostbart å skaffe seg det, så venter med det hvis det ikke er nødvendig.

Våpenet er rundt 30 år gammelt, uten rust og den består ikke av treverk. Den er ikke skutt med på rundt 20 år. Noen tips til hva jeg bør gjøre med den før skytebanen?

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å jakte uten lyddemper - lyddemper er jo ganske nytt til jakt. Men da du bruke hørselvern! Egentlig bør du bruke det med demper også, men selv tar jeg sjansen på ett og annet dempet jaktskudd uten hørselvern. Jeg kjenner en - 1 - eldre jeger, fra generasjonen som jaktet helt uten hørselvern, som ikke har øresus (som er ekstremt plagsomt) og sterkt nedsatt hørsel.

 

Ellers gratulerer med jegerprøven og en arvet Remington!

 

(Jeg arvet tilfeldigvis min farfars gamle Remington 700 i nettopp .308 Win da jeg var 16 år. Jeg hadde aldri hjerte til å bytte den ut, så den er nå en helt custombygget lettvekts villreinrifle.) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Andy123Å jakte uten lyddemper er helt normalt, demper er noe som er relativt ganske nytt. Jeg har jaktet og skutt i ca. 50 år uten demper, mine jaktkamerater det samme. Jeg har tinnitus/øresus etter skyting fra militæret og fra jakt. I dag bruker jeg "aktivt" elektronisk hørselsvern på jakt, på skytebanen har jeg ørepropper pluss vanlig hørselsvern. På jegertreningen ser du mange som skyter uten demper, men demper blir mer og mer vanlig.  

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaff aktive ørepropper, gjerne slike som kan brukes med radio, eventuelt aktive hørselsvern med radioinngang. Jeg har selv dårlig hørsel, ikke pga. skyting, og du ønsker virkelig ikke å få nedsatt hørsel - et helvete når du skal følge med på praten i et rom med mye mennesker.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Andy123 said:

 Hvordan er det å jakte uten lyddemper, ser at det er ganske kostbart å skaffe seg det, så venter med det hvis det ikke er nødvendig.

Høreapparater er dyrere.

 

Gratulerer med jegerprøve og våpen og skitt jakt!

 

Du trenger ikke lyddemper, men da bør du ha elektroniske hørselvern, enten propper eller klokker. Jeg bruker et par Peltor klokker med inngang for jaktradio. Generelt får man lettere dyr inn på post om man ikke har en radio som skurrer i ett kjør. 

 

På skytebanen bør du bruke klokker og propper. Peltor Optime er de beste og tilfeldigvis også omtrent de rimeligste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...