Jump to content

Skogen tom for rev?


Olsenm

Recommended Posts

Jeg har lagt ut åte ved koia i almenningen, der jeg jakter skogsfugl. Åta har lugget der i 2 uker, men har ikke fått inn noe rev der enda, ikke kråkefugl heller. Åtet er rakfisk avskjær jeg fikk fra en catering, og en fryst blokk med blod og kalkun innmat. Åtet ligger ikke langt unna veien, men det er jo for å si det mildt lite trafikk der, ihvertfall om natta. Har ikke satt opp lys enda heller, så er jo ikke det som skremmer den. Er det rett og slett mulig, at det ikke er rev i nærheten? Isåfall er jo det egentlig positivt, selv om jeg hadde gledet meg litt til åtejakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det første året det blir lagt ut åte der? Det kan gjerne gå en stund før reven oppdager åta, så fremst ikke åta ligger i nærheten av en trekkrute, der hvor reven ferdes. 

Reven vil nok oppdage åta raskere dersom det hadde vært kråkefugl på åta.

Edited by HanStig
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HanStig skrev (36 minutter siden):

Er det første året det blir lagt ut åte der? Det kan gjerne gå en stund før reven oppdager åta, så fremst ikke åta ligger i nærheten av en trekkrute, der hvor reven ferdes. 

Reven vil nok oppdage åta raskere dersom det hadde vært kråkefugl på åta.

Kanskje jeg skal prøve å lokke kråke/ravn inn der. Har ikke fått hivd ut hunde pellets enda, det gjøres snart.

Edited by Olsenm
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det høres muligens rart ut, men når vi skulle få kråkene til å oppdage åtene våre raskt så brukte vi spraymaling. Rødt på hvit snø har for oss fungert som en magnet.

 

En annen ting er at rever ofte har sine ruter og dersom du uheldigvis har lagt posten langt utenfor ruten så er det ikke sikkert mikkel kommer på en god stund. Han er ikke så gira på å bevege seg i kulda om han allerede er i et området med mat. 

 

Hvorvidt det er optimalt å ha åtet i hogst feltet er jo vanskelig å svare på. Harepusen vil jo gjerne ha tak over hodet og det samme vil jo fuggelen. Har disse to flytta på seg så vil jo mikkel gjerne flytte etter- stikker maten stikker reven.  Gå deg en tur og se etter spor fra dyrelivet, kanskje finner du ut at det er mye mer liv 400m nord, sør og flytter litt på åta. Finner du ikke noe spor så er det mulig området er "dødt" og da kan du jo bruke romjulsfreden på å finne en mer egnet åteplass.

 

Skitt jakt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (1 time siden):

Det høres muligens rart ut, men når vi skulle få kråkene til å oppdage åtene våre raskt så brukte vi spraymaling. Rødt på hvit snø har for oss fungert som en magnet.

 

En annen ting er at rever ofte har sine ruter og dersom du uheldigvis har lagt posten langt utenfor ruten så er det ikke sikkert mikkel kommer på en god stund. Han er ikke så gira på å bevege seg i kulda om han allerede er i et området med mat. 

 

Hvorvidt det er optimalt å ha åtet i hogst feltet er jo vanskelig å svare på. Harepusen vil jo gjerne ha tak over hodet og det samme vil jo fuggelen. Har disse to flytta på seg så vil jo mikkel gjerne flytte etter- stikker maten stikker reven.  Gå deg en tur og se etter spor fra dyrelivet, kanskje finner du ut at det er mye mer liv 400m nord, sør og flytter litt på åta. Finner du ikke noe spor så er det mulig området er "dødt" og da kan du jo bruke romjulsfreden på å finne en mer egnet åteplass.

 

Skitt jakt

Er bra med harespor der faktisk, og åtet ligger i kanten, ca 10m fra skog. Men skal definitivt prøve rød spraymaling. Håpet er jo at det skal fungere med den plassen, siden jeg har mulighet til tak over hodet og en liten lunk fra en propan ovn. Ellers så har jeg tenkt å prøve med lokkejakt litt ellers, men tror ikke jeg skal ta det at jeg ikke får inn rev på lokk første året, som svar på at det ikke finnes rev der. 

Link to comment
Share on other sites

Det har vært lite rev her jeg bor de 3-4 siste årene.
Legger ut åte og den viser ikke så fryktelig stor interesse for det, men den har da gnagd i seg både en elgkalv og et par grevlinger siste to mnd.
Har kamera som ser over jordet og åteplassen, men den vet visst når jeg ikke følger med så må vel få på noe varsling på noen måte.

Link to comment
Share on other sites

Sti L skrev (2 timer siden):

Min erfaring- ingen bortsett fra folk spiser rakfisk. Du nevner hundepellets- det har funket.

Hmm, har aldri forstått at folk spiser rakfisk heller. Ble tipset om rakfisk fra slakteriet jeg spurte etter slakteavfall fra, de har visst ikke lov til å gi ut slikt lenger. Syntes jo det er rart, avfall fra det som skal gå til folkemat burde jo kunne gis til reven. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...