Jump to content

300 weatherby 185 lapua mega


Sixpointer

Recommended Posts

Dette er vel ei "gammaldags" kule der blykjernen ikkje er lodda fast til mantelen. Det er heller ikke nokon innsnevringar i mantelen som kan hjelpe til med å halde blykjernen på plass.

 

Om eg (med fokus på at dette er mi meining) skulle jakta med denne kula ville eg prøvd å halde meg under 800m/s for å ungå alt for mykje graps. 

 

Her har ein Kammerat @moviken testa 200 gr. Mega: 

 

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vannkannetesten indikerer at denne kula presterer meget bra i hastigheter under 800 m/s. Jeg har felt hjort med 155 grs Mega i 6,5x55 (utgangshastighet rundt 750 m/s), og kula holdt forbausende godt sammen. Etter min mening er Lapua Mega ei undervurdert konvensjonell kule, men jeg ville ikke ladet den opp til magnumhastighet om jeg skulle bruke den på matvilt. 

 

Edit: "Tenker lade litt slappe ladninger og teste litt i vanndunker før jeg evt skal bruke på jakt."

         Har vel ikke så stor hensikt å gjøre flere dunktester enn de Moviken allerede har utført?

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (11 timer siden):

fineste slaktene jeg har fått var med mega i 9,3x62.

 

Sølvrev skrev (14 timer siden):

Etter min mening er Lapua Mega ei undervurdert konvensjonell kule,

Jeg kan i grunn støtte disse kommentarene, jeg har skutt flere elg med Lapua Mega, siste gang var i 1998, omtrent da forsvant 7mm. Mega fra markedet. I alle mine tilfeller var det "pene slakt" og vellykket felling. Selv har jeg aldri bruk 9,3x62, men mange på jaktlaget den gangen sverget til 9,3, i dag har de alle trappet ned til 6,5 - .308 Win. og 30-06. De gangene jeg var med på slakt etter 9,3x62 var det pene slakt. Jeg har på bilde under en kule og patron fra en 9,3, jeg vet ikke holdet denne kula traff elgen på. Normalt er v/0 ca.700 m/s og gjerne litt under. Jeg skjøt flere elg med Lapua Mega i 308 Win. siste gang i 1994. .308 patronen viser kulen som felte en 1 1/2 åring stut, skutt på 15 meter. 7mm.Rem.Mag. har jeg flere elg på samvittigheten, de fleste er senere skutt med andre kuler.

Bilde under viser 7mm. Mega 170 grain v/0 = 846 - 860 m/s.

112 grain restvekt: 1 1/2 ku, skutt på 50 meter, (gjennomskyting begge lunger, år 1996)

121 grain restvekt: 3 åring stut, skutt på 60 meter, (hjertetreff, år 1998).

113 grain restvekt: 3 åring stut, skutt på 60 meter, (gjennomskyting begge lunger, traff noe ribbein, år 1998).

 

Skal jeg mene noe så støtter jeg andres kommentarer om å dempe farten til .300 Wby.Mag.

Jeg ser på ladedataene til Vihtavuori at de fyrer opp en 185 grain Mega i en .300 Win.Mag til v/0 = 901 m/s. Tja..Megaen må nærme seg konsistensen til en Soft-ice.

DSC05767.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

En liten kuriositet når vi først er inne på Mega i kaliber .308":

Jeg kom over denne esken en gang, en Mega i 125 grain (8,1 gram). Jeg har en del gamle kataloger og ladedata, men aldri sett denne markedsført eller i en ladetabell. Den må ha vært en døgnflue. Den passer neppe i en .300 Mag.Patron av et slag på full trøkk. 

Mega 8,1 gram.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...