Jump to content

Cens vs starkey vs jegern


Resuam

Recommended Posts

Før neste jaktsesong skal jeg ha aktive ørepropper som passer på hørselen og gir mulighet for å skru opp volumet på omgivelsene. Jeg har hatt to aktive klokker fra Peltor der den første utgaven fungerte mye bedre i forhold til lydgjengivelse enn den siste.
 

Cens er ca dobbelt så dyr som de to andre og jeg har lyst til å gå for dem hvis de er verd så stor differanse i pris. Er det noen som har erfaringer med dem? Er de så gode at det lønner seg å spare eller kan jeg like godt gå for en av de to andre?
 

Det viktige for meg er komfort, naturlig lyd, mulighet for tilkobling av jaktradio og så lite bakgrunnsstøy som mulig.
 

Det er ikke aktuelt å kjøpe klokker da jeg syns de er i veien. 
På forhånd takk😊

Link to comment
Share on other sites

Ser at cens sine har gått opp i pris (eller at jeg ikke har fått med meg alt) og koster 12500 inkl teleslynge. Starkey sine koster 5000 for det samme. Da er det sikkert ikke digital lyd og sikkert mer støy, men jeg får kalle det inngangsmodellen min. Hørselen skal jeg uansett alltid ta vare på når jeg er på jakt så det blir nok ikke de siste jeg kjøper😊

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Starkey i 3 sesonger nå. Nå har ikke jeg nevneverdig skadet hørsel og skrur ikke volumet høyere enn at lyden er ca som om jeg ikke hatt de i. Og da har ikke jeg tenkt over at det er noe bakgrunnsstøy.
Har ikke lest hele Sølvrevens tråd, så kjenner ikke til pros/cons på de forskjellige. Men til mitt bruk (støkkjakt skogs-/fjellfugl og rådyrjakt) så har jeg ikke noe å utsi på Starkey

Henning

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Starkey soundscope i to jaktsesonger og jeg er kjempefornøyd. Til mitt bruk: Snikjakt på hjort og rådyr samt posteringsjakt så er de helt supre. Jeg synes lydgengivelsen er god og merker ikke mye til bakgrunnstøy, etter en liten stund på jakt glemmer jeg at jeg har noe i ørene. Demping av skudd er veldig behagelig og nå slipper jeg heldigvis å vegre meg for høyt smell. 

Jeg har ikke prøvd andre aktive hørselvern så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. 


 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

Starkey ville nok vært mitt førstevalg om jeg ikke hadde behov for å få programmert apparatene

Det har du skrevet før og når det kommer fra deg er det veldig viktig informasjon. Du har jo etter hvert svart belte i aktive ørepropper😊 Hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (3 timer siden):

Du har jo etter hvert svart belte i aktive ørepropper😊 Hvorfor?

Kortversjon: Fordi jeg hører dårlig og ikke vil bli verre!

 

Fullversjon: Fordi mine første SoundScopes (fra 2003 el. 2004 og som den gang var programmérbare) begynte å skrante skaffet jeg meg Jeger'n i 2012 (favørtilbud til NJFF-medlemmer på en eller annen messe). Disse svarte ikke helt til forventningene mht. egenstøy, så jeg klarte å holde liv i SoundScopene ut jaktsesongen 2019 (og de virker ennå!). Jeg ble da oppmerksom på CENS-apparatene med digital teknologi, og siden jeg var blitt pensjonist med relativt romslig økonomi samt at hørselen var en del endret siden 2003, valgte jeg å anskaffe disse. Jeg ble for øvrig oppmerksom på hørselstapet etter en skytehendelse på jakt allerede høsten 2002 (udempet .30-06 og ingen beskyttelse😬) i en alder av 48 år. Da fikk jeg pga. tinnitus prøve vanlige høreapparater, og som en av de yngste pasientene til audiografen har jeg opp gjennom årene hatt gleden av å være prøvekanin på stadig nye modeller. I lys av dette har jeg nok utviklet en viss innsikt....😉.  

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (8 minutter siden):

Betyr det at cens ikke demper like bra?😊

Det har jeg ingen formening om. Mine gamle SoundScopes er i myk acryl, CENS i hard acryl. CENS ser ut til å ha en noe større del utenfor øregangen, men det viktigste er nok at de formstøpte proppene tetter øregangen godt (den forandrer seg litt med alderen). Og som jeg har skrevet før, aktive propper er først og fremst en beskyttelse for jaktbruk, og da fortrinnsvis i kombinasjon med lyddemper om du bruker grovkalibret rifle. På banen er det premium aktive øreklokker i kombinasjon med passive ørepropper som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (32 minutter siden):

Men hvorfor ville du valgt starkey fremfor cens?😊

Fordi jeg oppfatter at du ikke har noe hørselstap som apparatene må korrigeres for. Jeg var faktisk hos Starkey og tok avstøpning for å få laget nye SoundScopes. Det var først da jeg dro fram audiogrammet og ba om at de måtte programmeres iht. dette jeg fikk vite at Starkeys apparater ikke lenger har denne muligheten. Så er det jo noen som alltid vil ha det beste, samme f... hva det koster, da.... (Men jeg var ikke der den gangen😉!)

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan komme med et lite innspill jeg også.

 

Kjøpte Jegeren i 2014, og har brukt dem til jakt. Har fungert bra til det. har ikke vært plaget med bakgrunnstøy. 

 

I fjor begynte jeg å bruke de under elektroniske hørselvern til pistolfeltskyting. Med litt av og påtaging av hørselvern ble det ubehagelig å gå med en hel dag. Derfor skaffet jeg Cens DX5 i sommer. Er mye bedre under hørselvern. Hovedsaklig på grunn av mykere materiale

 

Prøvde Cens en dag på jakt også, men det var nedtur. Der synes jeg Jegeren er mye bedre. Kan skru opp lyden litt ekstra, og rikere lyd etter mitt skjønn. Dessuten har Jegeren teleslyngemulighet på alle program.

 

Skulle jeg hatt propper bare til jakt hadde jeg helt klart valgt Jegeren.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg også har både Cens og Jegern. Veldig kort ville jeg, om jeg skulle kjøpt på nytt og kun hatt ett sett, kjøpt Jegern. For meg er ikke fordelene med Cens nok til å betale dobbel pris, samt at jeg opplever enkelte ulemper med Cens jeg ikke får med Jegern.

 

Ulemper:

- Litt mer knot å stappe Cens i ørene.

- Cens bygger mer ut fra ørene. Jeg opplever at klokkene presser på proppene og genererer støy og ubehag. Plager meg ikke å ha Jegern under klokker. 
- Samme gjelder på jakt når det er kaldt eller mye vind og jeg vil ha lue på for ikke å fryse av meg ørene eller for å dempe vindstøy. Lua skraper i proppene og genererer støy. 
- på/av-knappen er veldig lett å komme borti (f.eks. med hørselvernet) og proppene sier ikke fra når de slår seg av. Plutselig har man bare blitt tunghørt, og det er ofte jeg ikke merker det før etter en stund.
 

Om jeg ikke skal bruke lue eller hørselvern over (sjelden vare) eller ikke skal ta ut proppene før skytinga er ferdig, foretrekker jeg Cens, litt bedre lydgjengivelse, litt behageligere i øret og noe bedre betjening (foruten på/av-knappen), bl.a. Husker proppene innstillingen fra hver gang man slår dem på. Cens knekker heller ikke. Jegern har jeg knekt to ganger - gratis reparert av hørselslaben.

 

Edited by Jørgen Krag
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...