Jump to content

Varmesåler eller varme jaktsøvler?


RoarN

Recommended Posts

Såler er bra når det fungerer. Ulempen med såler er for min del at det blir enda flere ting å ha med seg og lade. Når det skal plukkes frem år to er batteriene plutselig dårlige. Hvis det er noe man bruker mye så blir det sikkert en annen sak, da kommer man inn i rytmen med det. Kan jo hende at andre har mer tid til å håndtere duppeditter enn meg.

 

Ulempen med vinterstøvler er ofte at de ikke er så gode å gå med. Mine såkalte "-40" støvler vil jeg heller kalle "0", for så veldig varme er de ikke. Prøvde forede romslige Sorel sko på post i går, det ble kaldt det også så det blir vel såler neste gang, men hadde i det minste plass til å vrikke litt på tærne.

Link to comment
Share on other sites

Har Sorelsko med isolerte innersko, men har bytta ut innerskoene med intuition-liner fra et par randosko. Det er varmt. Men sitter jeg stille på post i 1-2 timer i -15 blir jeg somregel kald likevel. Fotposer og evt. isopor eller noe til å isolere bedre fra bakken hjelper nok mye. 

 

Om jeg vet jeg skal sitte lenge, har jeg med sovepose. Men jeg liker ikke å sitte på post, og vertfall ikke mer enn 2 timer, så det skjer ikke så ofte 😅

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har tenkt mye på det samme,men vi har i di siste årene blitt færdig med elgjakta på fjellterrenget i midten av oktober. 

 

Jeg har vurdert å kjøpe meg fotposer i dun og legge 1 gangs varmeposer eller varmesåler i bunn.  

 

Riktig sokk er også viktig. Flere tynne sokker varmer bedre enn en tykk. 

 

https://randulfvalle.no/artikler/2022/09/20/varmere-fotter-med-riktige-sokker/

 

For di uten abonnement så kan jeg røpe at 4 sokker med en tykkelse på 200g pr kvm varmer 25% mer enn en sokk på 800 gr pr kvm. 

 

Jeg går i alfa Jerv og bruker en syltynt ullsokk og en litt tykkere. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...