Jump to content

GRS stock til langholds og eller PRS skyting


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Hei

Sylfersk innen dette temaet….

Jeg ser at alle bilder stort sett er av rifler i ett eller annet chassis i aluminium.

GRS hevder jo at flere av deres stokker er til konkurranse og langhold, hvorfor blir de ikke brukt til dette?

Er de ikke kule nokk eller er de ikke gode nokk????

 

Jeg har rifler i 223 og 308. Skjønner at dette er greit til å starte med men at jeg må over på sauer 200 etterhvert….

 

Link to comment
Share on other sites

Det var en ung dame som brukte det som så ut som en GRS bifrost eller lignende på NM-finalen i PRS, så alt er mulig. Til ren langholdsskyting fungerer noe det aller meste, men til PRS har de typiske chassisene enkelte fordeler over en tradisjonell stokk, eksempelvis barrikadestopp later til å være kjekt å ha til tider. Rett og flat frontstykke på stokken gjør ting også litt lettere.
 

Du  ikke over på 200str, det er en rifle som gir fantastisk mye for pengene i Norge, men det er på ingen måte slik at absolutt alle skyter med det. Jeg spottet litt i helgen for en kar med 223, lav forstørrelse og teit retikkel på rundt 5-600m i ganske kraftig vind med 223 av billigste sort. Så snart vi klarte å peile inn siktepunktet hans hadde han treff på treff på treff. 308 er velprøvd kaliber langt ut i avstand, er vel på ingen måte det foretrukkne kaliberet når man skal dra holdet veldig langt, men til PRS der det sjelden er ekstremt langt hadde det gått fint.
 

Nå er jeg dust som endte opp med å kjøpe meg chassis nylig i hovedsak på bakgrunn av "vil ha, ser kult ut", men jeg skal veldig gjerne videreformidle sentimentet om at du godt kan møte med det du har. Kanskje vinner du ikke, men du har det antagelig festlig uansett! Du lærer selv etterhvert hva du føler du trenger og ikke trenger, ser hva andre bruker og kan gjøre deg opp en formening om du faktisk trenger sauer og eller chassis! 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar.

 

det er jo litt rart når ene produsenten etter den andre lager ferdige «langhold/PRS» rifler i chassis og ingen av disse er brukenes her på berget…

 

men som sakt er helt fersk på dette…

 

har en tikka som kanskje får ny stokk etterhvert i 223 og en Weatherby med en berserk stokk i 308.

 

berserk stokken er lagd for jakt ikke konkurranse, men du verden for en forskjell det ble med den stokken framfor original…

 

hvilken kikkert sikte kan anbefales til en nybegynner…. I det lavere pris siktet til å begynne med..

Link to comment
Share on other sites

BlackHillRoy skrev (11 minutter siden):

det er jo litt rart når ene produsenten etter den andre lager ferdige «langhold/PRS» rifler i chassis og ingen av disse er brukenes her på berget

hvilke produsenter er dette?

 

Noen lager jo faktisk veldig bra "ferdigrifler" til PRS, mens andre har misforstått. Problemet med å lage et produkt som man skal selge er at det er mange flere som ikke har peiling, enn det er som faktisk driver med den aktuelle sporten, og man vil selge mest mulig... (sitat fra en Zeiss-fyr ;) )

 

BlackHillsRoy skrev (13 timer siden):

GRS hevder jo at flere av deres stokker er til konkurranse og langhold, hvorfor blir de ikke brukt til dette

Mange GRS-stokker er veldig bra til konkurranse og langhold, f.eks. jaktfelt har det en enorm andel av, og mange langholdsskyttere bruker GRS stokker.

 

Nå skal de sies at GRS er i "budsjettsegmentet" - og de når ofte ikke opp hos de som skal ha det beste uansett kostnad.

 

Til PRS har jeg ennå ikke sett en GRS-stokk som er mer enn "brukbar", og alt er jo egentlig brukbart. Men det kommer nok, om de setter seg litt inn i hva det går ut på, og hva som er viktig. De andre som lager chassier er i tett dialog med utøverene, og det er lett å merke at ideene fra folk som ikke driver med sporten ofte går på tvers av de til de som skal optimalisere for f.eks. PRS - og produsenten må legge inn litt "tull" for å please wannabeene. 

 

AIAX MC, så kul som ei rifle blir etter mitt syn, trolig laget etter ønsker og spec fra skarpskyttere i den engelske hæren, Til jeg gjør på bildet er den perfekt - til PRS... Jeg holdt på å si helt faens ubrukelig - det er den ikke, men den er utrolig langt fra optimalt. 

IMG_1733.jpeg.3ba7a70d30a8bb06ac517eccfbed0150.jpeg

 

Orange (fargen er valgfri) og jævlig, designa av notoriske sivilister, men konkurranseskyttere - svært nær optimal til PRS. Et par detaljer for å selge til "alle", som ikke trengs, eller har noe i PRS å gjøre - men de er ikke i veien heller. Førstevalget mitt iallefall.

PA160631.jpg.4757dced13bb4c8dc0e3850145683aa0.jpg

 

Skyt litt PRS, så ser du fort hva du trenger, det er mer effektivt enn å sitte hjemme og tenke.

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Elgjaeger said:

lite rekyl så man ser treff/bom/trace.

Da er det plutselig veldig mye mere som kommer på listen som vekt, kaliber, riktig optikk, avtreksvekt osv..osv.. Lista kan fort bli nesten uendelig som man ofte ser uante eksempler på😉

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (55 minutter siden):

Da er det plutselig veldig mye mere som kommer på listen som vekt, kaliber, riktig optikk, avtreksvekt osv..osv.. Lista kan fort bli nesten uendelig som man ofte ser uante eksempler på😉

Korrekt, men det det er jo det som er viktig i PRS, ikke bare balanse i seg selv

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Da er det plutselig veldig mye mere som kommer på listen som vekt, kaliber, riktig optikk, avtreksvekt osv..osv.. Lista kan fort bli nesten uendelig som man ofte ser uante eksempler på😉

Det blir komplisert, og en ting er jo rekyl, fravær av munningsvipp er vel så viktig. Men å begynne med en rundbunnet bøtteplaststokk med norrønt navn og noen picatinnyskinner her og der er ikke veien. 

Da vi begynte med PRS var ikke alt like tilgjengelig, og heller ikke like forstått - nå er det det, og en nybegynner kan se på eksisterende rifler for å se hva han trenger. Men ikke se på riflene til de som nettopp begynte, det er få som skyter mange stevner med noe annet enn chassis eller en stokk med ca samme ergonomi - ala Foundation f.eks. 

Eller KRG Bravo, som har "sinnsykt" mye bedre ergonomi til PRS enn GRS-stokkene, og er i samme prisskikt.

 

 

Vekt er viktig - kompromiss mellom tung nok til å dempe rekyl, og å kunne håndteres fort mens man skifter stilling, effektivt.

Vektfordeling er en ting, ikke bare tyngdepunkt.

Riktig optikk, forstørrelse, retikkel, retikkel man er vant til - klikk man skru fort, synsfelt, monteringshøyde (ikke lavt) vekt, 

Avtrekksvekt, men mer at avtrekket er "godt" - lett er gjerne en fordel, men for lett, så går der skudd i myra av og til, de gir ikke poeng (i beste fall) - komplisert... 

 

Bly skrev (7 timer siden):

Selve definisjonen på en rifle tilpasset PRS må nå vel handle om at den er egnet til og balanseres på en barrikade av ulike slag? I utgangspunktet er ikke rifler laget med tanke på å være god til dette.

Mnja. De fleste rifler balanserer rett foran låskassa, Saueren min ( i DFS-riktig form) - og selv lettvekts-jaktrifla mi hviler perfekt på en barrikade, men det gjør den ikke til noen PRS-rifle. Ikke langholdsrifle heller. Bære rundt og kanskje skyte et par skudd i året-rifle...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Elgjaeger said:

Korrekt, men det det er jo det som er viktig i PRS, ikke bare balanse i seg selv

Jeg tenkte bare at den viktigste forutsetningen er at den faktisk er egnet til å stable opp på ett eller annet uten å tippe rundt eller ha en ekstrem trang til å ramle av.

15 hours ago, M67 said:

Mnja. De fleste rifler balanserer rett foran låskassa,

Balanse i seg selv er nå ikke et avgjørende kriterium for om en rifle egner seg til å stable opp på noe? Men jeg ser jo poenget ditt. 
 

Jeg tror fortsatt at det er mye rom for å forbedre ergonomien på PRS designede rifler. Og jeg tror også at det er fult mulig å skyte med lettere rifler enn det som er normalen i dag om man bruker ergonomi og en litt annen tilnærming til skyteteknikk. 
 

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange utdypende svar.

 

skjønner at verken 223 eller 308 er ideelt, men det er det jeg har i skapet akkurat nå….

 

på sikt blir det vel en sauer 200…

 

men hva anbefales det å gjøre med en tikka i 223 som både skal brukes til jakt og forhåpentlig vis tenne flammen for PRS..

 

ny stokk og ny kikkert, men hva anbefales der i budsjett klassen….

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, BlackHillRoy said:

men hva anbefales det å gjøre med en tikka i 223 som både skal brukes til jakt og forhåpentlig vis tenne flammen for PRS..

Jeg har ikke noe godt svar, men jakt og PRS er to lite forenelige rifledesign. Det er letter å sette opp ei rifle for jakt/langhold eller langhold/PRS. PRS og jakt er omtrent så langt unna hverandre som er mulig å komme med tanke på egenskaper. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, BlackHillsRoy said:

Men ikke til 4700 pund

Det er for hele rifla😏, som du egentlig burde kjøpe i stedet for å vase med en STR som opplagt har sine begrensninger til formålet.

Jeg tror de sa noe om 2000 for chassis til T3? Det er egentlig grisedyrt, men alt er jo grisedyrt om du skal ha noe med kvalitet. Egentlig så er hele rifla et røverkjøp for bare 2700 i tillegg. Da slipper du å surre rundt med en halvdårlig sminka T3 som også kommer med begrensninger. 
Skulle jeg starta med noe nytt  i dag til PRS så hadde jeg gått for AT-X’en helt uten tvil. Både med tanke på pris og hva det faktisk er, og ikke minst hvordan det er laget. En annen sak er jo at du mest sannsynlig får igjen mesteparten av pengene om du finner ut at du ikke liker den og vil selge. Det får du neppe til med en sminka T3 eller noe annet som kommer i form av et «byggesett». 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, BlackHillRoy said:

Er det noen som har noe erfaring med vision hybrid chassis ?

 

Det er helt nytt, lansert for bare noen uker siden, så tviler på at det er veldig mange erfaringer ute og går enda. 

Når er det ikke veldig stor forskjell på et nytt vision hybrid nytt og et vanlig vision chassis brukt på finn. 

Edited by vass
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 4.12.2022 den 10.19):

PRS og jakt er omtrent så langt unna hverandre som er mulig å komme med tanke på egenskaper. 

 

M67 skrev (På 3.12.2022 den 17.58):

Eller KRG Bravo, som har "sinnsykt" mye bedre ergonomi til PRS enn GRS-stokkene, og er i samme prisskikt.

 

Om du er nybegynner, og bare ikke vil gjøre for store investeringer så kan du kanskje putte på en KRG bravo på 308 riflen? Da er den ikke så tung at den er ubrukelig på jakt, og den fungerer gjerne greit til å starte med PRS. KRG bravo er heller ikke så dyrt som vission chassis og du får nok solgt det når du er ferdig med det. 

Det er dumt å kjøpe masse utstyr før du egentlig vet om dette er en idrett du kommer til å fortsette med...

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på ett kurs og skøyt en konkurranse med en helt original Sauer 101 i .308 med 42cm pipe, fabrikkammo og en Zeiss V6 med jaktretikkel og moa-knepp. Hadde vel en skranglete  tofot og en hjemmesydd baksekk med ris inni. Optimalt? Nope. Men, jeg fikk prøvd nok til at jeg viste det var gøy. Og jeg lærte at man ikke måtte custom custom superduper-rifle. Endte opp med en STR tilslutt, i en trestokk fram til for en mnd siden, da ble det vision. 

 

Vil anbefale å prøve med det du har først, for så å evt. starte å investere litt. 

 

De tingene som gjorde mest utslag, synes jeg, av det jeg har kjøpt er nok bla. ei bra pute (tror det er fortume-cookie jeg har f.eks). Kikkert med mil-retikkel og mil-justering. Og 6,5x55 (6,5 creedmoor eller 260. remington er også kurant) med lang pipe. 

 

Alle (!) jeg har møtt i PRS-miljøet har vært veldig hyggelige å hjelpsomme! Så ikke vær redd for å ta kontakt om det er noen lokalt rundt deg. Det er også kurs innimellom, men har ikke helt oversikt om det er planlagt noe nå. 

 

Hvor holder du til? 

Kan godt være det er miljø i nærheten av deg 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...